• Anonym (Mamma)

När blev det normalt att vara lättkränkt?

Jag har en dotter på 19 år som är extremt lättkränkt å allas vägnar vilket min son som är något yngre tycker är svinkul och trycker på alla knappar han bara kan för att irritera. Och i mitt tycke är det ett ganska stort hyckleri bakom det hela också. Kansje inte alltid så men definitivt i min dotters fall. Dottern kan ex.vis säga att sonen är rasistisk men kan absolut inte tänka sig att bo i ett sämre område för det är läskigt och vägrar sen specificera vad hon är rädd för. Hon säger sig vara djurvän och rädd om miljön eftersom hon är vegetarian men har inga problem med att hävda att hon behöver den senaste iphonen, kläder från långtbortistan och färgar håret ofta.

Det här tycker jag är något som även syns på Familjeliv i diverse trådar. Jag är därför nyfiken på när denna lättkränkthet tog fart och vad som triggade den. Verkar mest vara kvinnor som känner sig kränkta också Visst fanns det ett fåtal lättkränkta på min tid också men nu känns det som det exploderat. 

• Svar på tråden När blev det normalt att vara lättkränkt?
  • Anonym (Mannen)

Lättkränktheten växte med den nya synen på uppfostran som tog fäste på 90-talet. Om man växer upp i en värld där man får mycket rättigheter som barn och aldrig utsätts för några riktiga utmaningar eller ens obehag så får man det svårare och svårare i livet. 

• Auditanne

Fast vem avgör egentligen när gränsen för lättkränkt är nådd?

Tycker det är betydligt mer arrogant att klaga på de som blir kränkta än de som faktiskt kränker och beter sig respektlöst.

• Anonym (Mamma)
    Auditanne skrev 2023-09-19 03:34:23 följande:

Tycker det är betydligt mer arrogant att klaga på de som blir kränkta än de som faktiskt kränker och beter sig respektlöst.

Problemet är väl att man skriker kränkt hela tiden så förlorar det helt sitt värde. 
  • Anonym (Vivvi)

Du borde nog kolla upp vad ordet kränkt betyder. Dina exempel har ju inget med det att göra. 

• Anonym (Ric)
    Auditanne skrev 2023-09-19 03:34:23 följande:

Egentligen finns det ingen sådan gräns. En vuxen människa ska inte kunna bli kränkt. Hela den här grejen med att känna sig kränkt är personer som fastnat i barnstadiet och inte växt upp.

Du kan kalla mig idiot och spotta mig i ansiktet. Jag accepterar det inte och skulle säga upp bekantskapen men inte blir jag kränkt för det. 

Om barn känner sig kränkta kan jag dock tycka att det är motiverat. De har inte fått lära sig och har inte erfarenheten av att hantera allt det svåra som kan hända en i världen.
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-19 11:28:46 följande:
    Problemet är väl att man skriker kränkt hela tiden så förlorar det helt sitt värde. 
    Är det bättre att hon "skriker" mobbning eller trakasserier? Det verkar ju vara det ni sysslar med. Det är inte hon som beter sig illa i den situationen.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Äpplet faller inte långt...) skrev 2023-09-16 01:53:42 följande:
    Ju mer jag läser av det du skriver så tror jag att du är man och att du hittar på alltihop för att provocera. Du tror att du ska komma lindrigare undan om du använder dig av signaturen Mamma. 

Ingen vettig förälder skulle sitta och skriva nedlåtande om sitt eget barn och skratta åt hur det ena barnet provocerar det andra. Nej, det här går jag inte på. 
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-09-16 05:26:46 följande:

Jag köper inte heller detta. Ingen vettig förälder skulle uttrycka sig så om sitt barn. En normal förälder skulle rycka på axlarna och konstatera att tonåringar är känsliga och inte alltid logiska (det är inte alltid vuxna heller), säga åt sonen att sluta retas och säga åt dottern att hon får jobba ihop pengar till sina dyra prylar själv. Samt kanske hålla sina åsikter för sig själv om hon inte vill bli ifrågasatt. 

Men som sagt, jag tror att denna tråd är skapad av någon som vill trigga igång debatt om woke och snöflingor. Trots att dessa begrepp är SÅ 2015. Den överdrivna känslighet och det hyckleri som är vanligt i vissa kretsar, ifrågasätts redan och har gjorts länge. TS slår in öppna dörrar. 

+1
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Blomman) skrev 2023-09-19 17:05:03 följande:
    Är det bättre att hon "skriker" mobbning eller trakasserier? Det verkar ju vara det ni sysslar med. Det är inte hon som beter sig illa i den situationen.
    Jag tror inte du vet vad mobbning och trakasserier är. Min dotter har dessutom inga problem att hävda att alla män är idioter och potentiella våldtäktsmän. Min son skriker dock inte att han känner sig kränkt i dom fallen...
  • sillson

Jag är snart 50 och är jävligt lättkränkt. Allra mest kränkt blir jag av dåligt formulerade trådstarter. Om ts lägger fram en tes som sedan Inte stöds av argument för nämnda tes, då börjar jag böla på en gång. 

• Anonym (Blomman)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-19 18:07:55 följande:
    Jag tror inte du vet vad mobbning och trakasserier är. Min dotter har dessutom inga problem att hävda att alla män är idioter och potentiella våldtäktsmän. Min son skriker dock inte att han känner sig kränkt i dom fallen...
    Din son verkar ju inte bli mobbad eller trakasserad i er familj. Så skönt för honom.
Svar på tråden När blev det normalt att vara lättkränkt?