• Anonym (Mamma)

När blev det normalt att vara lättkränkt?

Jag har en dotter på 19 år som är extremt lättkränkt å allas vägnar vilket min son som är något yngre tycker är svinkul och trycker på alla knappar han bara kan för att irritera. Och i mitt tycke är det ett ganska stort hyckleri bakom det hela också. Kansje inte alltid så men definitivt i min dotters fall. Dottern kan ex.vis säga att sonen är rasistisk men kan absolut inte tänka sig att bo i ett sämre område för det är läskigt och vägrar sen specificera vad hon är rädd för. Hon säger sig vara djurvän och rädd om miljön eftersom hon är vegetarian men har inga problem med att hävda att hon behöver den senaste iphonen, kläder från långtbortistan och färgar håret ofta.

Det här tycker jag är något som även syns på Familjeliv i diverse trådar. Jag är därför nyfiken på när denna lättkränkthet tog fart och vad som triggade den. Verkar mest vara kvinnor som känner sig kränkta också Visst fanns det ett fåtal lättkränkta på min tid också men nu känns det som det exploderat. 

• Svar på tråden När blev det normalt att vara lättkränkt?
  • Auditanne
    Anonym (Ric) skrev 2023-09-27 05:44:02 följande:
    Den som blir kränkt visar bara att hon lät mobbaren komma åt henne. Det triggar mobbaren om något. Redan på förskolan fick man lära sig att det inte är kul att reta någon som inte bryr sig.

Det spelar ingen roll att det är något fel med de som kränker. Ingenting blir bättre av att bli kränkt. Utan den bästa lösningen är att markera och sedan jobba på. Nej, alla är inte starka nog att klara det men det är något att sträva mot.
    Fast det är ju precis vad kränkthet går ut på? Att markera. Tröttsam du är som låtsas att du inte fattar.
  • Anonym (Ric)
    Auditanne skrev 2023-09-27 05:47:48 följande:
    Fast det är ju precis vad kränkthet går ut på? Att markera. Tröttsam du är som låtsas att du inte fattar.
    Det är ingen markering. Och om det är det så är det en uppmuntran till mobbaren för att det visar att han kan komma åt henne.

Det är faktiskt konstigt att du inte förstår det.
  • Auditanne
    Anonym (Ric) skrev 2023-09-27 05:54:04 följande:
    Det är ingen markering. Och om det är det så är det en uppmuntran till mobbaren för att det visar att han kan komma åt henne.

Jo, att säga ifrån är visst en markering. Vad skulle det annars vara? Det är du som är konstig som anser att man inte ska reagera när någon är elak. Den passiviteten om något lär ju elaka människor att det inte blir några konsekvenser av deras dåliga beteende.

Ge dig nu. Har som sagt ingen lust att tjata med dig längre då du bara tröttar ut en med din uppenbara empatibrist. 
  • Anonym (Hoppla)
    Auditanne skrev 2023-09-27 05:47:48 följande:

Eller så tänker juden som vet att förintelsen ägt rum att hen inte tänker slösa energi på
    någom som uppenbarligen inte förstår det. Alltså blir juden inte kränkt, för han är säker i sig själv och behöver inte övertyga andra om att han har rätt 😉
  • Auditanne
    Anonym (Hoppla) skrev 2023-09-27 07:10:49 följande:

Eller så tänker juden som vet att förintelsen ägt rum att hen inte tänker slösa energi på
    någom som uppenbarligen inte förstår det. Alltså blir juden inte kränkt, för han är säker i sig själv och behöver inte övertyga andra om att han har rätt 😉
    En del judar tänker möjligen på det sättet.

Sen finns också de som förlorat nära och kära i förintelsen och därför tar det som en djup kränkning att få höra att deras släktingars grymma öden skulle vara en stor lögn och att det hela aldrig ägt rum. 

Har man en någorlunda utvecklad empati så förstår man helt enkelt bättre än att hävda såna saker inför folk, oavsett ens egna teorier i ämnet.

Om inte så är man bara en simpel mobbare och mobbare är verkligen inte rätt personer att börja gapa om "felen" med lättkränkthet. 
  • Freddie K

Min spontana tanke är att folk är mer lättkränkta idag än för 20 år sen. Varför det är så vet jag inte, sen känns det också som att folk är lättkränkta när det passar dem.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Hoppla)
    Auditanne skrev 2023-09-27 07:25:38 följande:
    En del judar tänker möjligen på det sättet.

Sen finns också de som förlorat nära och kära i förintelsen och därför tar det som en djup kränkning att få höra att deras släktingars grymma öden skulle vara en stor lögn och att det hela aldrig ägt rum. 

Har man en någorlunda utvecklad empati så förstår man helt enkelt bättre än att hävda såna saker inför folk, oavsett ens egna teorier i ämnet.

Om inte så är man bara en simpel mobbare och mobbare är verkligen inte rätt personer att börja gapa om "felen" med lättkränkthet. 

Hur man reagera på andra människors sätt att agera och göra ligger ju helt och hållet hos en själv. Man kan inte leva ett liv och förutsätta att alla ska få en att må bra hela tiden. Så ju säkrare man är i sig själv desto mindre lättkränkt blir man. Man kan då se det ur fler perspektiv och förstår att det någon annan tycker inte påverkar hur jag vet eller tycker och då behöver man inte bli kränkt.

Empati har ju inget med hur lättkränkt man är. Empati är när man kan förstå hur en handlingar kan påverka andra människor. 

Tycker ingen här inne gapar utan detta är bara en tråd med olika människor som ser olika på ämnet. Betyder inte att någon har rätt eller fel. Allt är inte svart eller vitt, blir man irriterad för att man tycker någon annan har fel åsikt så kan man ta tillfället i akt och fundera över varför man låter sig triggas av någon annan som man inte känner eller vet nått om. 😊

• Anonym (Dumhet)
    Freddie K skrev 2023-09-27 07:33:03 följande:

Min spontana tanke är att folk är mer lättkränkta idag än för 20 år sen. Varför det är så vet jag inte, sen känns det också som att folk är lättkränkta när det passar dem.

Internet har med tiden gjort folk mer lättkränkta. Det är för att folk har en tendens att ta anonymt eller halvanonymt skrivna texter personligt och/ eller på för stort allvar (vilket nog grundar sig i att folk själva tar sig själva och det de tycker och tänker på för stort allvar).

Innan när vi umgicks med öga mot öga reglerade våra minspel, blickar och kroppsspråk det där. När man pratar med en människa face to face får man ofta en helt annan respekt.

• Freddie K
    Anonym (Dumhet) skrev 2023-09-27 11:48:02 följande:
    Internet har med tiden gjort folk mer lättkränkta. Det är för att folk har en tendens att ta anonymt eller halvanonymt skrivna texter personligt och/ eller på för stort allvar (vilket nog grundar sig i att folk själva tar sig själva och det de tycker och tänker på för stort allvar).

Innan när vi umgicks med öga mot öga reglerade våra minspel, blickar och kroppsspråk det där. När man pratar med en människa face to face får man ofta en helt annan respekt.
    Jo, så kan det vara. Folk som skriver anonymt brukar vräka ur sig sånt som de inte vågar säga irl.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Antiglobalist)

Cirka 2012 lades propagandaoffensiven in i USA och sedan spred det sig därifrån. Ge inte efter, men pressa inte för mycket,då ja  tokstollarna ha svårare att återvända till verkligheten. 

Svar på tråden När blev det normalt att vara lättkränkt?