• Anonym (Majsan)

Varför vill ni veta om er partner varit otrogen

Under hela mitt äktenskap har min man genom sitt arbete rest runt om i välden. 

Jag har aldrig haft anledning eller ens funderat på om han är trogen eller ej. När han kommer hem så är lyckan fullkomlig i familjen och jag och barnen längtar alltid tills han kommer hem. 
    Jag är inte naiv och rätt realistisk så jag inser ju att han mycket väl kan vara otrogen på sina resor men det är ingenting jag funderar över eller är rädd för. 

Givetvis vill jag inte att han ska berätta för mig om sina eventuella eskapader, det skulle inte görs något för mig. Så jag hoppa att han inte får för sig att lätta sitt hjärta.
    Den här ovillkorliga ärligheten jag läser om här förvånar mig, Om alla är lyckliga varför dra upp misstankar om otrohet?  Man förstör ju relationen.

• Svar på tråden Varför vill ni veta om er partner varit otrogen
  • Anonym (Ursula)
    Tyra myra skrev 2023-09-17 15:20:47 följande:
    Jag tror inte på den totala ärligheten därför att den så gott som alltid kommer att såra den andre. Relationer bygger på att man inte sårar varandra och att man är ärlig om sina känslor

Om man odlar misstänksamheten kan man lika gärna lägga ner relationen tycker jag.  

Tror du då mer på Tomten än på Ärlighet i ett moget och vuxet parförhållande?

Självklart medför Ärlighet stundtals att någon eller båda parter kan komma såras. Den otrogne blir ofta ledsen och hamnar i gungning vid upptäckten om inte förr. Den bedragne krisar ihop när sveket uppdagas.

Är det då bättre att ingå i något med skygglapparna på? Köper visserligen det du säger om att relationsbygget mår bäst av hänsynstagande. I litet som stort, ja! Men frågor om trohet mot sin käresta och om grader av otrohet och vad som gäller för just dig/er är något som behöver göras upp om. Exempel. Om den ena går omkring och tror det är okej att hoppa i säng med kollegan efter after work behöver då inte den egna värderingen ventileras? Vill du leva och satsa på en kille som odlar egna parallella värderingar ni aldrig kommunicerat? Då kommer garanterat någon såras i framtiden på djupet. Blir en klart försvårad reaktion än om det mest basala bollats i ett tidigt skede. 

• Anonym (Majsan)
    Anonym (Ursula) skrev 2023-09-17 15:44:49 följande:

Tror du då mer på Tomten än på Ärlighet i ett moget och vuxet parförhållande?

Självklart medför Ärlighet stundtals att någon eller båda parter kan komma såras. Den otrogne blir ofta ledsen och hamnar i gungning vid upptäckten om inte förr. Den bedragne krisar ihop när sveket uppdagas.

Är det då bättre att ingå i något med skygglapparna på? Köper visserligen det du säger om att relationsbygget mår bäst av hänsynstagande. I litet som stort, ja! Men frågor om trohet mot sin käresta och om grader av otrohet och vad som gäller för just dig/er är något som behöver göras upp om. Exempel. Om den ena går omkring och tror det är okej att hoppa i säng med kollegan efter after work behöver då inte den egna värderingen ventileras? Vill du leva och satsa på en kille som odlar egna parallella värderingar ni aldrig kommunicerat? Då kommer garanterat någon såras i framtiden på djupet. Blir en klart försvårad reaktion än om det mest basala bollats i ett tidigt skede. 

Det är inget som behöver göras upp åtminstone inte om man är gift. Vi har ju lovat trohet redan, Vad som räknas som otrohet är nog jag och min man överens om. Det finns inga grader av otrohet.  Men att min man pussar svägerska på munnen när hon fyller år är inte otrohet. Det är inte otrohet att små flörta men vänner och bekanta vid en middag. Det är inte otrohet att onanera till eller utan porr.  Allt vad jag räknade upp är högst normala beteenden i en vuxen relation.

När jag talar om ärlighet så är det den absoluta ärligheten jag syftar på. Man behöver inte kläcka ur sig allt man tänker och tycker om man vet eller anar att partnern blir sårad.

Alla har vi hemligheter vi behåller för oss själva, sådant vår partner inte behöver veta. 
  • Anonym (Ursula)
    Anonym (Majsan) skrev 2023-09-17 16:01:10 följande:
    Det är inget som behöver göras upp åtminstone inte om man är gift. Vi har ju lovat trohet redan, Vad som räknas som otrohet är nog jag och min man överens om. Det finns inga grader av otrohet.  Men att min man pussar svägerska på munnen när hon fyller år är inte otrohet. Det är inte otrohet att små flörta men vänner och bekanta vid en middag. Det är inte otrohet att onanera till eller utan porr.  Allt vad jag räknade upp är högst normala beteenden i en vuxen relation.

När jag talar om ärlighet så är det den absoluta ärligheten jag syftar på. Man behöver inte kläcka ur sig allt man tänker och tycker om man vet eller anar att partnern blir sårad.

Alla har vi hemligheter vi behåller för oss själva, sådant vår partner inte behöver veta. 

Nu blev det nog lite FEL i alla fall. Du svarade nämligen på min post till @Tyra Myra. Vilket du har all rätt att göra. Tror ändå det blir bäst med en sak åt gången, så ges oxå medlemmen jag besvarat direkt sin chans till respons. Mitt inlägg riktat specifikt till dig postar jag här på nytt. Ser fram emot dina synpunkter där:

Anonym (Ursula) skrev 2023-09-17 15:09:59 följande:

Självklart kan/vill du inte oroa dig hela tiden för att din man är otrogen när han är på tjänsteresor. Hur skulle det se ut? Du kunde bli ett nervvrak med sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter och viktminskning för att nämna ett par symtom på oro och ångest. 

På det stora hela tycker jag det låter som din man och du har en sund och harmonisk relation. Var glad för det! Ni har ett starkt kapital av ömsesidigt förtroende. Långt ifrån alla har det förunnat kan jag intyga. Och det är ju inte endast din man som rör sig fritt på egen hand längre perioder. Samma gäller väl för dig när din man är bortrest? Vilken tur att du omvänt inte blir korsförhörd eller misstänkliggjord av din man gällande dina aktiviteter eller vilka du träffar under hans frånvaro. 

Min åsikt är Frihet med Ansvar är en bra devis för ett tryggt och stabilt parförhållande. 

Ändå, du öppnar din tråd av anledning! Alltså föreställer jag mig du har tänkt eller tänker i banor om tjänsteresorna inbjuder till otrohetsbeteenden för din mans del? Om dem vill du i så fall ingen vetskap ha? Du säger att du litar på att din man är så klok att han använder skydd om en situation med ett snedsteg uppstår. Alltså konfronterar du dig med det scenariot. Hur går dina tankar då? Är det okej? Har ni en tyst överenskommelse om ett öppet förhållande?

Nu vill jag verkligen inte späda på någon oro eller sätta griller i huvudet på någon. Men du kan knappast utgå ifrån att skydd ingår i en otrohetssituation. Där vi minst anar simmar de vildaste fiskar om det gränsöverskridande beteendet så pass långt gånget som en fullbordad otrohet är. 

• Anonym (Falskt)

Fattar inte riktigt denna tråden🤔 om man har en misstanke, magkänsla att ens partner är otrogen då börjar man att fundera. Då känner man heller ingen tillit till sin partner, då är något fel. Då kanske man skapar en tråd här på FL där man berättar om sin situation och frågar andra om de tror att partnern möjligtvis kan vara otrogen.

Är man trygg i sin relation och litar på varandra då brukar de tankarna inte fara runt i ens huvud och man misstänker inget. Och skapar då ingen tråd  i frågan.

Jag fattar det som att ts är trygg i sin relation, hon och mannen litar på varandra. Men, sen kommer men. OM han skulle vara otrogen så vill ts inget veta? Och hon är säker på att han skyddar sig mot sjukdomar, barn mm. Då tror alltså ts att möjligheten finns att han är otrogen men vill då inget veta? Snurrigt. Fattar inte. Då tänker jag att man inte litar fullt ut om man resonerar så? Hur som helst så verkar de flesta vilja veta ifall ens partner är otrogen men självklart finns fler som ts. Blev snurrig text men går inte riktigt att greppa poängen i ts🤔

• Anonym (Ursula)
    Anonym (Falskt) skrev 2023-09-17 18:25:15 följande:

Fattar inte riktigt denna tråden🤔 om man har en misstanke, magkänsla att ens partner är otrogen då börjar man att fundera. Då känner man heller ingen tillit till sin partner, då är något fel. Då kanske man skapar en tråd här på FL där man berättar om sin situation och frågar andra om de tror att partnern möjligtvis kan vara otrogen.

Är man trygg i sin relation och litar på varandra då brukar de tankarna inte fara runt i ens huvud och man misstänker inget. Och skapar då ingen tråd  i frågan.

Jag fattar det som att ts är trygg i sin relation, hon och mannen litar på varandra. Men, sen kommer men. OM han skulle vara otrogen så vill ts inget veta? Och hon är säker på att han skyddar sig mot sjukdomar, barn mm. Då tror alltså ts att möjligheten finns att han är otrogen men vill då inget veta? Snurrigt. Fattar inte. Då tänker jag att man inte litar fullt ut om man resonerar så? Hur som helst så verkar de flesta vilja veta ifall ens partner är otrogen men självklart finns fler som ts. Blev snurrig text men går inte riktigt att greppa poängen i ts🤔

Japp, jag håller med dig! 

Väntar oxå jag på ett klargörande av TS hur frågan lyder. Egentligen?

Självklart kan/vill du inte oroa dig hela tiden för att din man är otrogen när han är på tjänsteresor. Hur skulle det se ut? Du kunde bli ett nervvrak med sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter och viktminskning för att nämna ett par symtom på oro och ångest. 

På det stora hela tycker jag det låter som din man och du har en sund och harmonisk relation. Var glad för det! Ni har ett starkt kapital av ömsesidigt förtroende. Långt ifrån alla har det förunnat kan jag intyga. Och det är ju inte endast din man som rör sig fritt på egen hand längre perioder. Samma gäller väl för dig när din man är bortrest? Vilken tur att du omvänt inte blir korsförhörd eller misstänkliggjord av din man gällande dina aktiviteter eller vilka du träffar under hans frånvaro. 

Min åsikt är Frihet med Ansvar är en bra devis för ett tryggt och stabilt parförhållande. 

Ändå, du öppnar din tråd av anledning! Alltså föreställer jag mig du har tänkt eller tänker i banor om tjänsteresorna inbjuder till otrohetsbeteenden för din mans del? Om dem vill du i så fall ingen vetskap ha? Du säger att du litar på att din man är så klok att han använder skydd om en situation med ett snedsteg uppstår. Alltså konfronterar du dig med det scenariot. Hur går dina tankar då? Är det okej? Har ni en tyst överenskommelse om ett öppet förhållande?

Nu vill jag verkligen inte späda på någon oro eller sätta griller i huvudet på någon. Men du kan knappast utgå ifrån att skydd ingår i en otrohetssituation. Där vi minst anar simmar de vildaste fiskar om det gränsöverskridande beteendet så pass långt gånget som en fullbordad otrohet är. 

• Anonym (Majsan)

Klargörande

Varför vill ni veta att er partner varit otrogen?

Begränsning; Tillfällig otrohet

• Anonym (Jaså)

Om han är otrogen då är din relation redan förstörd men du vill inte veta det. Det är verkligen att stoppa huvudet i sanden. Han är inte ärlig och då kan man ju undra vem är han egentligen (om han är otrogen).

• Anonym (Falskt)
    Anonym (Majsan) skrev 2023-09-17 16:01:10 följande:

Nu blir i alla fall jag ännu mer förvirrad. Du tycker man ej behöver göra upp något för att man lovat varandra trohet under vigseln? Absolut. Vilken absoluta ärlighet är det du syftar på? Att undanhålla otrohet för sin partner är väl absolut oärligt? Nej man behöver inte kläcka ur sig allt som partnern kan bli sårad av men otrohet är väl ganska grovt? Nja alla har vi kanske saker vi vill hålla för oss själva men alla har inte en hemlis i sitt förhållande som handlar om svek och otrohet mot sin partner?

Förstår inte riktigt, du syftar på den absoluta ärligheten, tycker inte man behöver kläcka ur sig vad som helst okej, men otrohet tillhör väl den absoluta ärligheten? Du gör mig förvirrad med vart du vill komma.
  • Anonym (Falskt)
    Anonym (Majsan) skrev 2023-09-17 21:22:11 följande:

Klargörande

Vill veta ifall min partner varit otrogen för annars lever jag i en lögn. Jag vill inte leva med någon som är otrogen emot mig. Bland det mest förnedrande man kan göra mot en partner. Gå runt som en blåst dumbom medan mannen ligger runt? Men, jag går inte runt och tänker på det eftersom jag litar på min partner, finns ingen anledning. Skulle jag misstänka och se tecken, ha dålig magkänsla, ja då hade jag velat veta. Och då KANSKE  jag hade skapat en tråd här för att höra hur andra tänker och tror.

Har man ett öppet förhållande och är överens så är det helt ärligt och inget fel på det. Annars = otrohet

/tycker jag
  • Anonym (Ursula)
    Anonym (Majsan) skrev 2023-09-17 21:22:11 följande:

Klargörande

Se över din skapade tråd genom att åtminstone ögna igenom de poster som direkt och indirekt berör din frågeställning. Tack! 

Svar på tråden Varför vill ni veta om er partner varit otrogen