• Anonym (Majsan)

Varför vill ni veta om er partner varit otrogen

Under hela mitt äktenskap har min man genom sitt arbete rest runt om i välden. 

Jag har aldrig haft anledning eller ens funderat på om han är trogen eller ej. När han kommer hem så är lyckan fullkomlig i familjen och jag och barnen längtar alltid tills han kommer hem. 
    Jag är inte naiv och rätt realistisk så jag inser ju att han mycket väl kan vara otrogen på sina resor men det är ingenting jag funderar över eller är rädd för. 

Givetvis vill jag inte att han ska berätta för mig om sina eventuella eskapader, det skulle inte görs något för mig. Så jag hoppa att han inte får för sig att lätta sitt hjärta.
    Den här ovillkorliga ärligheten jag läser om här förvånar mig, Om alla är lyckliga varför dra upp misstankar om otrohet?  Man förstör ju relationen.

• Svar på tråden Varför vill ni veta om er partner varit otrogen
  • Anonym (Har blivit sviken)
    Anonym (Majsan) skrev 2023-09-17 12:26:57 följande:
    Men om du inte får veta behöver du ju inte förlåta?
    Då måste du ju först ha frågat honom

Jag kommer aldrig att fråga min man om detta. speciellt om jag inte har någon konkret anledning.  Det skulle ju verkligen ställa till det för i vår relation litar vi på varandra
    Min man var otrogen. Han berättade inte men jag visste. Hur jag visste har jag ingen aning om. Men jag visste och det plågade mig länge innan jag konfronterade honom. 
  • Core
    Anonym (därför) skrev 2023-09-19 12:45:51 följande:
    Hur lyckas du få verklighetsflykt till "bra"?

Och är inte att påstå att om man litar på sin partner så är det större chans att personen är trogen ett sätt att lägga skulden för den enes falskhet och egoism på sin partner?

Du menar väl inte på allvar att du tror att folk springer runt och knullar andra vara för att deras partner är kroniskt svartsjuk?

På vilket sätt menar du att det spelar någon som helst roll om du litar på eller inte litar på en person som redan från början är falsk och egoistisk?

Bara för att din fru är ok med att du knullar runt bara du tar ditt ansvar hemma betyder väl inte det att det är det som håller dina brallor från att åka ner. Att se till att behålla brallorna på är DITT ansvar som du borde kunna hålla oavsett om din fru tycker det är ok att du knullar andra eller ej.

Din inställning till trohet känns väldigt bekväm, dvs du verkar lägga ansvaret för hur du sköter dig på andra istället för dig själv. Det spelar ingen roll hur andra beter sig, vill du inte vara otrogen så kommer du inte vara det oavsett och väljer du att vara det så är det till 100% ditt eget val, inte andras och därmed också till 100% ditt ansvar inte andras.

Jag lägger inte ansvaret på någon annan än mig själv. Jag säger att människor tenderar längta efter något annat om de blir kvävda.

Jag säger heller inte att jag har tillstånd att knulla runt, men jag ser att du har lite svårt att läsa mellan raderna. Ansvaret ligger helt på mig att vara trogen, samma sekund som svartsjuka entrar förhållandet tar partnern över en del av det ansvaret, att kontrollera den andra. 

Så svartsjuka är kontraproduktivt, det är egentligen det du behöver veta om du undrar vad andemeningen i mitt inlägg var.

• Anonym (Har blivit sviken)
    Anonym (Majsan) skrev 2023-09-17 21:22:11 följande:

Klargörande

Varför vill ni veta att er partner varit otrogen?

Begränsning; Tillfällig otrohet

För att kunna kasta ut honom då otrohet är något jag har absolut NOLL tolerans för!
    Jag förlät EN gång och kommer aldrig att göra det igen!
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (Har blivit sviken) skrev 2023-09-19 14:03:14 följande:
    För att kunna kasta ut honom då otrohet är något jag har absolut NOLL tolerans för!
    Jag förlät EN gång och kommer aldrig att göra det igen!
    Förstår om du inte vill gå in närmare på vad som hände, men kan du berätta varför du inte kan "förlåta" igen. Är du rädd för att det ska hända igen?

Jag tror ju inte att otrohet är något man kan förlåta eller glömma, man kan nog bara hantera det på något sätt. 
  • Anonym (Samma)

Jag resonerar nog lite liknande som du, men kanske drar det ännu längre.

Jag har till och med sagt till min man att han får ligga med någon annan. Men jag vill inte att han berättar för mig om han skulle göra det.

Skulle han sluta älska mig så vill jag att han lämnar mig.

Jag skulle ändå inte säga att vi har ett öppet förhållande?mer typ var otrogen om du känner behov av det någon gång i livet?men sköt det snyggt.

• Anonym (Majsan)
    Anonym (Samma) skrev 2023-09-19 19:54:32 följande:

Jag resonerar nog lite liknande som du, men kanske drar det ännu längre.

Jag har till och med sagt till min man att han får ligga med någon annan. Men jag vill inte att han berättar för mig om han skulle göra det.

Skulle han sluta älska mig så vill jag att han lämnar mig.

Jag skulle ändå inte säga att vi har ett öppet förhållande?mer typ var otrogen om du känner behov av det någon gång i livet?men sköt det snyggt.

För mig är det viktigast att vi älskar varandra. Att vi älskar vår familj och har kul ihop. 
    Om detta skulle förändras så vore jag den första att ta upp frågan och eventuellt beställa tid på familjerådgivningen eller dylikt. Vet att min man har samma inställning. Min syster hade problem i sitt äktenskap för några år sedan  och min man och jag pratade mycket om och med henne och hennes man. De gick till familjerådgivningen och lyckades hitta tillbaka på ett bra sätt. 

Jag ska inte säga att vi har en öppen relation för vi har en gång lovat trohet till varandra men vi sätter inga villkor för vår kärlek till varandra. Under alla år har vi självklart gjort misstag och under de år som kommer kommer vi säkert att göra flera. Vi är inga ofelbara människor men jag tror ärlig att vi gör så gott vi kan.

Vi är rädda om varandra och kanske är det därför vi inte känner otrohet som ett hot.
  • Anonym (Ursula)
    Anonym (Maria) skrev 2023-09-18 20:34:46 följande:

Tex att han ska använda kondom, annars är det OK att ligga med andra?

men menar du inte tvärtom nu? Att om frukten var förbjuden så blir det bismak som accentueras när man ser i ögonen

Hm, inte riktigt så. Otrohet är inte OK, men konsekvenserna ser annorlunda ut, insatsen är högre om vi säger så, om mannen eller kvinnan har oskyddat sex. Gränslösheten och ansvarslösheten ökar i trolösheten enligt min uppfattning. Ovälkomna överraskningar finns med i leken. Den otrogne mannen/kvinnan begår på nåt sätt en mer svekfull handling. 

Vad jag menade var att förbjuden frukt möjligen smakade bäst i stunden i en fiktiv upplevelse av att otroheten möjligen går partnern obemärkt förbi (utan upptäckt). Och när något är förbjudet blir allt samtidigt mer attraktivt i situationen som är förknippad med fara och osäkerhet. Så som uppläget är i just otrohet. I efterhand kan, särskilt när snedstegen på bordet, bismaken bli fadd. 

Om vi däremot är för säkra på vår partner som vi lever med förlorar vi lättare intresset. Frukten är s a s tillåten inom äktenskapets hägn. I min lilla jämförelse tänkte jag nog på den otrohet som inte är omgärdad av hindrande regler, mer som i öppna förhållanden. Den kan, om inte godkänd, ändå smaka som en rutten fallfrukt, och en sunkig känsla infinner sig när du tittar in i din partners ögon. Sveket blir kvar. 

• Anonym (Ursula)
    Core skrev 2023-09-18 20:20:43 följande:

Så är det verkligen. 

Jag förbjuder inte någon frukt, eller försöker kontrollera om något plockas från träd eller mark, men hon är starkare än mig så.

Jag skulle inte vilja leva med ett sådant svek, jag är överanalytisk och har närmre till mörkret än henne, det skulle vara att göra våld på mig själv att stanna i det scenariot.

Men hur vet du på riktigt om någon är starkare än så? Inga förbud, ingen kontroll platsar i en sund relation ja. Men räcker intuitionen alltid hela vägen?

Ja, jag förstår om du skulle må mindre gott, eller t o m göra våld på dig själv, som du säger, genom att stanna kvar efter en upptäckt otrohet. Om man är en reflekterande människa eller analytiskt lagd, som du nämner att du är, blir efterdyningarna klart tuffare. 

• Anonym (A)
    Anonym (därför) skrev 2023-09-19 12:45:51 följande:
    Hur lyckas du få verklighetsflykt till "bra"?

Och är inte att påstå att om man litar på sin partner så är det större chans att personen är trogen ett sätt att lägga skulden för den enes falskhet och egoism på sin partner?

Du menar väl inte på allvar att du tror att folk springer runt och knullar andra vara för att deras partner är kroniskt svartsjuk?

På vilket sätt menar du att det spelar någon som helst roll om du litar på eller inte litar på en person som redan från början är falsk och egoistisk?

Bara för att din fru är ok med att du knullar runt bara du tar ditt ansvar hemma betyder väl inte det att det är det som håller dina brallor från att åka ner. Att se till att behålla brallorna på är DITT ansvar som du borde kunna hålla oavsett om din fru tycker det är ok att du knullar andra eller ej.

Din inställning till trohet känns väldigt bekväm, dvs du verkar lägga ansvaret för hur du sköter dig på andra istället för dig själv. Det spelar ingen roll hur andra beter sig, vill du inte vara otrogen så kommer du inte vara det oavsett och väljer du att vara det så är det till 100% ditt eget val, inte andras och därmed också till 100% ditt ansvar inte andras.
    Håller med
  • Anonym (Majsan)

Det är väldigt intressant att läsa inläggen här i tråden. En del är så förvånade att jag inte ens vet vad jag ska svara på dem. Så här utifrån kan jag inte låta bli att tycka att det ibland handlar mer om sårad stolthet än något annat, men jag kan ju ha totalt fel. Men  kasta bort ett någorlunda lyckligt hemliv för en enstaka otrohet tycker jag verkar bisarrt. 
    Låt säga att min man skulle ha varit otrogen på någon av sina resor. Innebär det att han älskar mig minder för det? Eller om jag skulle ha gjort detsamma inte skulle jag älska honom mindre för det. Nej, knappast.

Som ni kanske redan förstått så är jag en självständig kvinna men utan min makes stöd hade jag aldrig klarat av att rodda familjen, hemmet och arbetet. När han väl kommer hem så lämnar jag över ansvaret för familjen till honom. Första veckan känns som att bli behandlad som en drottning. Maten står på bordet när jag kommer hem från jobbet och han har alltid någon överraskning på helgen.  Det är hans sätt att visa att ha uppskattar vad jag gjort under tiden han varit borta.  När barnen var små hade han alltid något roligt äventyr planerat, 
    Jag älskar honom för allt detta och som jag känner det nu skulle ingen isolerad otrohet kunna ändra på det. 

Däremot tror jag inte att vår inställning skulle hindra någon av oss från otrohet. så det där med förbjuden frukt tror jag inte så mycket på.
    Jag möter en väldigt massa män i mitt arbete varje dag men jag har aldrig träffat på någon som jag skulle tänka mig byta ut min man med.

Svar på tråden Varför vill ni veta om er partner varit otrogen