• Anonym (Majsan)

Varför vill ni veta om er partner varit otrogen

Under hela mitt äktenskap har min man genom sitt arbete rest runt om i välden. 

Jag har aldrig haft anledning eller ens funderat på om han är trogen eller ej. När han kommer hem så är lyckan fullkomlig i familjen och jag och barnen längtar alltid tills han kommer hem. 
    Jag är inte naiv och rätt realistisk så jag inser ju att han mycket väl kan vara otrogen på sina resor men det är ingenting jag funderar över eller är rädd för. 

Givetvis vill jag inte att han ska berätta för mig om sina eventuella eskapader, det skulle inte görs något för mig. Så jag hoppa att han inte får för sig att lätta sitt hjärta.
    Den här ovillkorliga ärligheten jag läser om här förvånar mig, Om alla är lyckliga varför dra upp misstankar om otrohet?  Man förstör ju relationen.

• Svar på tråden Varför vill ni veta om er partner varit otrogen
  • Anonym (K)
    Anonym (Majsan) skrev 2023-09-17 12:40:59 följande:
     Men i vårt fall är ju min man borta stora delar av tiden.  Tänk om han skulle gå och oroa sig hela tiden om jag är trogen när han är borta?  Det skulle ju bara bli misstänksamhet från båda håll.

Det där med könssjukdom tror jag inte är någon större fara. Jag litar på att min man är så klok att han använder skydd. 

Men ärligt varför gå och misstänka varandra? Vari ligger lyckan med det?
    Nu är du lite naiv. En man som har så dåligt omdöme så han går bakom ryggen på den han älskar kan ha så dåligt omdöme att han har oskyddat sex med en annan kvinna. Vet inte hur många trådar jag sett genom året där männen vart otrogna och dessutom gjort andra tjejer gravida. Känns ju lite otroligt om alla dom skulle ha använt kondom. 

Googla på man vart otrogen gjorde en annan kvinna gravid. 

Men såklart så kan du ju inte lida av det du inte vet. Men är min man en skithög som går bakom ryggen på mig vill jag veta det för jag är så pass självsäker så jag vet att jag förtjänar en trogen man. 

Dock kommer jag inte frga min man om det så länge jag inte ser varningssignaler. För man bör inte kontrollera sin partner. Väljer att lita på honom. Men hur mycket man än litar på någon kan man aldrig var 100 procent säker
  • Anonym (du började)

"ja då ska jag också vara det"

• Anonym (Majsan)
    Anonym (K) skrev 2023-09-17 13:07:09 följande:
    Nu är du lite naiv. En man som har så dåligt omdöme så han går bakom ryggen på den han älskar kan ha så dåligt omdöme att han har oskyddat sex med en annan kvinna. Vet inte hur många trådar jag sett genom året där männen vart otrogna och dessutom gjort andra tjejer gravida. Känns ju lite otroligt om alla dom skulle ha använt kondom. 

Googla på man vart otrogen gjorde en annan kvinna gravid. 

Men såklart så kan du ju inte lida av det du inte vet. Men är min man en skithög som går bakom ryggen på mig vill jag veta det för jag är så pass självsäker så jag vet att jag förtjänar en trogen man. 

Dock kommer jag inte frga min man om det så länge jag inte ser varningssignaler. För man bör inte kontrollera sin partner. Väljer att lita på honom. Men hur mycket man än litar på någon kan man aldrig var 100 procent säker
    Självklart litar jag på att min man om han skulle välja att vara otrogen ser till att vara skyddad och då är det mot könssjukdomar i första hand. Och några fler barn än vad vi har (4) vill ha absolut inte sätta till värden. 

Jag är väldigt säker på min man och han är säker på mig. Han har aldrig under alla år varit misstänksam över vad jag gör när han är borta under lång tid. Så varför ska jag vara misstänksam mot honom?  
    Kanske skulle jag bli misstänksam om han skulle börja misstänka mig?
  • Kaede

Men TS. Du har aldrig funderat på att det inte är svart och vitt som i ditt resonemang. OM man känner sig helt trygg och lycklig och tillfreds. Då misstänker man inte otrohet. Varför skulle en trygg, lycklig och tillfreds person gå runt och fantisera om möjligheten att ens partner skulle kunna vara otrogen? Så i ditt scenario där du är nöjd. Och trygg och allt så känner just du att OM det är så att han skulle trampat snett så vill just du inte veta. Skillnaden är väl om du pga av hans beteende, eller kontakt från, låt oss säga, hans andra kvinna som han har familj med i tyskland, eller kontakt från hans älskarinna, eller säg en våldtäktsanklagelse osv blir medveten om att han knullat andra de senaste 15 åren. Kan du då låtsas att allt är bra? Så när du ställer frågan varför vill folk veta om otrohet Kanske svaret ligger i att folk som misstänker (inte längre känner sig trygga, har en gnagande känsla av att ngt är fel osv) vill ha svar på om vad de misstänker är sant. 

Att just du om du skulle misstänka något (pga ett faktiskt beteende) skulle välja att låtsas som ingenting är ju bara en gissning. Du tänker alltså att och tror  på riktigt  att det inte skulle påverka din respekt för din man eller din attraktion för honom eller din självkänsla om du insåg att du hade klamydia imorgon? Eller om det kom fram att han haft 200 horor på olika hotellrum de senaste åren. Du skulle bara le och vara glad och tänka att sådant händer? Du skulle inte fråga honom varför i helvete han smittat dig med klamydia? Inte ifrågasätta hans kvinnosyn osv? 

• Anonym (Majsan)
    Kaede skrev 2023-09-17 13:56:48 följande:

Men TS. Du har aldrig funderat på att det inte är svart och vitt som i ditt resonemang. OM man känner sig helt trygg och lycklig och tillfreds. Då misstänker man inte otrohet. Varför skulle en trygg, lycklig och tillfreds person gå runt och fantisera om möjligheten att ens partner skulle kunna vara otrogen? Så i ditt scenario där du är nöjd. Och trygg och allt så känner just du att OM det är så att han skulle trampat snett så vill just du inte veta. Skillnaden är väl om du pga av hans beteende, eller kontakt från, låt oss säga, hans andra kvinna som han har familj med i tyskland, eller kontakt från hans älskarinna, eller säg en våldtäktsanklagelse osv blir medveten om att han knullat andra de senaste 15 åren. Kan du då låtsas att allt är bra? Så när du ställer frågan varför vill folk veta om otrohet Kanske svaret ligger i att folk som misstänker (inte längre känner sig trygga, har en gnagande känsla av att ngt är fel osv) vill ha svar på om vad de misstänker är sant. 

Att just du om du skulle misstänka något (pga ett faktiskt beteende) skulle välja att låtsas som ingenting är ju bara en gissning. Du tänker alltså att och tror  på riktigt  att det inte skulle påverka din respekt för din man eller din attraktion för honom eller din självkänsla om du insåg att du hade klamydia imorgon? Eller om det kom fram att han haft 200 horor på olika hotellrum de senaste åren. Du skulle bara le och vara glad och tänka att sådant händer? Du skulle inte fråga honom varför i helvete han smittat dig med klamydia? Inte ifrågasätta hans kvinnosyn osv? 

Det är vad jag säger. Jag är trygg och ser ingen anledning att misstänka min man. Han har inte heller någon anledning att misstänka mig, 

Jag talar inte om de som bevisligen har problem med otrohet i sin relation men som ändå söker efter det. Ser trådar " Min man ...........Är han otrogen?" Eller "Vad finns det för tecken på att hen..är otrogen"  osv

Varför torterar man sig själva med detta? 
  • Kaede

Fast de frågat ju eftersom de upplever saker som inte stämmer. Magkänslan säger ngt. De vill bolla sina tankar mot någon. Din fråga utgår fortfarande från svart och vitt. Typ om man har det perfekt, varför letar man då efter bevis på att ens man är otrogen? Men om man får för sig att ens man är otrogen är ju ngt antagligen inte okej. Eller sånär individen sjukligt svartsjuk men även det är ju en relation som inte är okej. 

Jag tror för övrigt att de allra flesta människor inte  plågar sig  med att fundera på om deras partner är otrogna eller ljuger eller mörkar om saker som ett söndagsnöje. De allra flesta som frågar sig de frågorna och vill hitta bevis eller bolla upplevelsen mot någon annan, har ett skav i sig och vill veta. 

Därför blir din frågeställning helt irrelevant i tex min värld. Varför undrar folk om deras man varit otrogen? Ja för att de misstänker något så klart! Varför finns det de som inte undrar alls? Ja för att de inte misstänker ngt såklart! Alternativt har gjort en deal kring det redan eller så! 

• Kaede

Jag funderar heller inte alls på om min man är otrogen. Tanken har aldrig tagit upp tid i min hjärna. Däremot förstår jag fullt ut att om man känner en underlig känsla är det ju självklart! 

Du funderar egentligen i ditt resonemang över att om han varit det vill du inte veta för allt är ju perfekt just nu. Men eftersom allt är perfekt så undrar du ju inte heller. Om jag börjar fundera på om min man gjort något så tillhör jag den typen av kvinna som vill veta. Men å andra sidan kan inte jag leka lycklig familj om jag känner att min man mörkar ngt för mig! Så därför är jag just nu helt obrydd eftersom jag just nu känner mig trygg och lycklig. Gör jag inte det så är jag inte heller obrydd. 

• Anonym (Falskt)
    Anonym (Majsan) skrev 2023-09-17 12:33:24 följande:
    Vad man själv känner kan ju aldrig vara fake, tänker jag.  Dessutom  hur skulle vårt äktenskap se ut om vi gick och undrade om vi var otrogna eller ej.  Min man är på resa mer än 60% av tiden.
    Nä jag skrev att så tycker jag. Betonade att det inte är så för alla. Alltså om man litar på sin partner och inte misstänker något så finns ingen anledning att undra eller dra upp? Jag hade aldrig klarat av att misstänka men inte fråga. Däremot misstänker jag inte min man alls så då oroar jag mig inte.

Eftersom att du skapade denna tråd så får man känslan av att du någonstans tror att han kan vara otrogen? Eller? Och att du i så fall inte vill veta? Kanske missuppfattat. Varför annars skapa tråden?
  • Anonym (Ursula)
    Anonym (Majsan) skrev 2023-09-17 12:40:59 följande:
     Men i vårt fall är ju min man borta stora delar av tiden.  Tänk om han skulle gå och oroa sig hela tiden om jag är trogen när han är borta?  Det skulle ju bara bli misstänksamhet från båda håll.

Det där med könssjukdom tror jag inte är någon större fara. Jag litar på att min man är så klok att han använder skydd. 

Men ärligt varför gå och misstänka varandra? Vari ligger lyckan med det?

Självklart kan/vill du inte oroa dig hela tiden för att din man är otrogen när han är på tjänsteresor. Hur skulle det se ut? Du kunde bli ett nervvrak med sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter och viktminskning för att nämna ett par symtom på oro och ångest. 

På det stora hela tycker jag det låter som din man och du har en sund och harmonisk relation. Var glad för det! Ni har ett starkt kapital av ömsesidigt förtroende. Långt ifrån alla har det förunnat kan jag intyga. Och det är ju inte endast din man som rör sig fritt på egen hand längre perioder. Samma gäller väl för dig när din man är bortrest? Vilken tur att du omvänt inte blir korsförhörd eller misstänkliggjord av din man gällande dina aktiviteter eller vilka du träffar under hans frånvaro. 

Min åsikt är Frihet med Ansvar är en bra devis för ett tryggt och stabilt parförhållande. 

Ändå, du öppnar din tråd av anledning! Alltså föreställer jag mig du har tänkt eller tänker i banor om tjänsteresorna inbjuder till otrohetsbeteenden för din mans del? Om dem vill du i så fall ingen vetskap ha? Du säger att du litar på att din man är så klok att han använder skydd om en situation med ett snedsteg uppstår. Alltså konfronterar du dig med det scenariot. Hur går dina tankar då? Är det okej? Har ni en tyst överenskommelse om ett öppet förhållande?

Nu vill jag verkligen inte späda på någon oro eller sätta griller i huvudet på någon. Men du kan knappast utgå ifrån att skydd ingår i en otrohetssituation. Där vi minst anar simmar de vildaste fiskar om det gränsöverskridande beteendet så pass långt gånget som en fullbordad otrohet är. 

• Tyra myra
    Kaede skrev 2023-09-17 14:22:44 följande:

Fast de frågat ju eftersom de upplever saker som inte stämmer. Magkänslan säger ngt. De vill bolla sina tankar mot någon. Din fråga utgår fortfarande från svart och vitt. Typ om man har det perfekt, varför letar man då efter bevis på att ens man är otrogen? Men om man får för sig att ens man är otrogen är ju ngt antagligen inte okej. Eller sånär individen sjukligt svartsjuk men även det är ju en relation som inte är okej. 

Jag tror för övrigt att de allra flesta människor inte  plågar sig  med att fundera på om deras partner är otrogna eller ljuger eller mörkar om saker som ett söndagsnöje. De allra flesta som frågar sig de frågorna och vill hitta bevis eller bolla upplevelsen mot någon annan, har ett skav i sig och vill veta. 

Därför blir din frågeställning helt irrelevant i tex min värld. Varför undrar folk om deras man varit otrogen? Ja för att de misstänker något så klart! Varför finns det de som inte undrar alls? Ja för att de inte misstänker ngt såklart! Alternativt har gjort en deal kring det redan eller så! 

Jag vet inte om vi är lyckligare än andra. Vi har problem som alla andra och jag tycker att det räcker med att ta hand om dessa på bästa sätt. Lyckligtvis har vi båda samma åsikt om att vi måste lösa konflikterna där de dyker upp. Kanske beror det på att vi inte vill skiljas med något ouppklarat, När min man åkte sist och 4 månader av separation väntade så hade varken han eller jag något som låg och skavde. 

Kanske är det så att det ouppklarade, brister i kommunikationen blir gödningsmedel till osäkerhet och misstänksamhet. Så tänker i alla fall jag,

Naturligtvis förstår jag att misstänksamheten finns där om någon av parterna varit otrogen och berättat. Men det är väl det pris man får betala för total ärlighet. 

Jag tror inte på den totala ärligheten därför att den så gott som alltid kommer att såra den andre. Relationer bygger på att man inte sårar varandra och att man är ärlig om sina känslor

Om man odlar misstänksamheten kan man lika gärna lägga ner relationen tycker jag.  
Svar på tråden Varför vill ni veta om er partner varit otrogen