Kaede skrev 2023-09-17 14:22:44 följande:
Fast de frågat ju eftersom de upplever saker som inte stämmer. Magkänslan säger ngt. De vill bolla sina tankar mot någon. Din fråga utgår fortfarande från svart och vitt. Typ om man har det perfekt, varför letar man då efter bevis på att ens man är otrogen? Men om man får för sig att ens man är otrogen är ju ngt antagligen inte okej. Eller sånär individen sjukligt svartsjuk men även det är ju en relation som inte är okej.
Jag tror för övrigt att de allra flesta människor inte plågar sig med att fundera på om deras partner är otrogna eller ljuger eller mörkar om saker som ett söndagsnöje. De allra flesta som frågar sig de frågorna och vill hitta bevis eller bolla upplevelsen mot någon annan, har ett skav i sig och vill veta.
Därför blir din frågeställning helt irrelevant i tex min värld. Varför undrar folk om deras man varit otrogen? Ja för att de misstänker något så klart! Varför finns det de som inte undrar alls? Ja för att de inte misstänker ngt såklart! Alternativt har gjort en deal kring det redan eller så!
Jag vet inte om vi är lyckligare än andra. Vi har problem som alla andra och jag tycker att det räcker med att ta hand om dessa på bästa sätt. Lyckligtvis har vi båda samma åsikt om att vi måste lösa konflikterna där de dyker upp. Kanske beror det på att vi inte vill skiljas med något ouppklarat, När min man åkte sist och 4 månader av separation väntade så hade varken han eller jag något som låg och skavde.
Kanske är det så att det ouppklarade, brister i kommunikationen blir gödningsmedel till osäkerhet och misstänksamhet. Så tänker i alla fall jag,
Naturligtvis förstår jag att misstänksamheten finns där om någon av parterna varit otrogen och berättat. Men det är väl det pris man får betala för total ärlighet.
Jag tror inte på den totala ärligheten därför att den så gott som alltid kommer att såra den andre. Relationer bygger på att man inte sårar varandra och att man är ärlig om sina känslor
Om man odlar misstänksamheten kan man lika gärna lägga ner relationen tycker jag.