• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • BaeA
    Anonym (HoppOchFörtvivlan) skrev 2024-03-19 11:17:37 följande:

Hej!
    Det var ett tag sedan jag skrev i den här tråden. Vi hade försökt i ca 1,5-2år och var på vårt första besök för IVF i jan-2024. Låg äggreserv, normalt spermieprov. Jag gjorde ägguttag 12/2 med färsk återföring av ett 3-dagars embryo (första försöket) Testade positivt fyra dagar före testdagen (testdag: 28/2) och har sedan dess gått upp till 3+ på clearblue och fått starkare streck på gravtest. Idag ultraljud i 7+1 och fostret hade 1. Hjärtslag med bra frekvens 2. Låg i livmodern 3. Var lagom stort. Lycka! 

Vad fint att höra, stort grattis! 

Själv fick jag min mens igår och i morgon ska jag börja med letrozol inför min tredje FET. Varit lite olika bud från min klinik huruvida jag skulle göra naturlig eller stimulerad då jag ifrågasatte tillväxten av myom när man tar östrogen. Då jag har två operationer i bagaget. 

Så blev först lite upprörd för jag kände mig otrygg i alla olika och otydliga svar. Men fick prata med en annan läkare som är lite tydligare i sin kommunikation så nu känns det bra!

• Kristina95

Längesedan jag skrev här också. Läst lite emellanåt och grattis alla som plussat och kramar alla som fått minus eller jobbiga besked. önskar att jag hade några uppdateringar själv men här händer ingenting. 

Vi sökte hjälp i Oktober-23 för IVF och jag väntar fortfarande på att få göra äggplock. Min mens är beräknad till helgen så lär inte bli äggplock som planerat den här månaden pga påsken som ligger så dumt till. Sååå tråkigt att vänta. och känns som att allt går så otroligt långsamt för oss? 

Någon annan som sitter på avbytarbänken och väntar ivrigt på att få springa runt på planen i hopp om en vinst? 

Kram! 

• EFW
    Kristina95 skrev 2024-03-19 21:38:22 följande:

Längesedan jag skrev här också. Läst lite emellanåt och grattis alla som plussat och kramar alla som fått minus eller jobbiga besked. önskar att jag hade några uppdateringar själv men här händer ingenting. 

Vi sökte hjälp i Oktober-23 för IVF och jag väntar fortfarande på att få göra äggplock. Min mens är beräknad till helgen så lär inte bli äggplock som planerat den här månaden pga påsken som ligger så dumt till. Sååå tråkigt att vänta. och känns som att allt går så otroligt långsamt för oss? 

Någon annan som sitter på avbytarbänken och väntar ivrigt på att få springa runt på planen i hopp om en vinst? 

Kram! 

Men så trist med väntandet, men om du börjar med sprutorna på tisdag så blir ju första ultraljudet efter påsk. Eller finns det en gräns för när hur många dagar det får gå från mensstart till sprutstar? 

Jag väntar också, har fått min avfallsblödning precis efter ET och väntar på min testdag på fredag och att då få bestämma om nästa försök som jag gissar blir i maj efter nästa mens 😊
  • J000ssan

Testdag kryper så sakta på för oss!börjar bli sååå nervös! Några symptom är ryggont i ländryggen som strålar i skinkan. Svag svag molvärk i mellanåt så jag tror mensen ska komma. Mått lite illa på eftermiddagen. 

men som sagt allt kan bero på cyclogesten också. 

Testdag på lördag 23/3 men tänkte vi ska testa fredag kväll sen lördag morgon för jag håller på att bli knäpp och sitta hela fredagskvällen och grubbla känns tufft! Borde ju visa samma. ❤️

• Razorcrest

Stort grattis Hoppochförtvivlan!! Så glad för er skull! <3 

Så spännande att testdagen närmar sig J000san! Håller tummarna för er <3 

Själv väntar jag fortfarande på mensen. Jag har tagit provera för att sätta igång den och alla andra gånger jag tagit provera har jag fått mens samma dag som sista tabletten (10 dagars-kur). Nu är det två dagar sedan sista tabletten och ingenting har hänt... suck. Såklart att det blir något knas när man väntar på FET...

• J000ssan
    Razorcrest skrev 2024-03-20 10:13:32 följande:

Stort grattis Hoppochförtvivlan!! Så glad för er skull! <3 

Så spännande att testdagen närmar sig J000san! Håller tummarna för er <3 

Själv väntar jag fortfarande på mensen. Jag har tagit provera för att sätta igång den och alla andra gånger jag tagit provera har jag fått mens samma dag som sista tabletten (10 dagars-kur). Nu är det två dagar sedan sista tabletten och ingenting har hänt... suck. Såklart att det blir något knas när man väntar på FET...

Tack, ja vi hoppas så mkt! 4 FET så man börjar ju gå mot bristningsgränsen❤️
    åh men fy vad tufft! Förstår det är frustrerande, spec när man inte kan komma vidare förrän den dyker upp! Kämpa🙏❤️
  • Ellalis

Hej alla!
    Har följt denna grupp hela tiden men inte skrivit nått.Skäms
    Blir så glad att se att vissa har lyckats, håller verkligen tummarna att vi alla kommer lyckas snart! Hjärta

Jag ska göra min andra IVF på fredag, första var ET förra månaden och nu är FET.

Men en fråga till er, jag bor utomlands och här är det "bed-rest" efter insättningen i 3 hela dagar (med insättningsdagen) och stark vila i 5 dagar.

Men har inte läst att det är så i Sverige eller Danmark? Där är det väll "lev som vanligt" förutom tunga lyft eller har jag fel? Läste till och med att de rekommenderar att man ska röra på sig lite.

Blir så förvirrad, så hade uppskattat att höra vad era läkare sagt för restriktioner. Tack på förhand!

• J000ssan
    Ellalis skrev 2024-03-20 13:37:09 följande:

Hej alla!
    Har följt denna grupp hela tiden men inte skrivit nått.Skäms
    Blir så glad att se att vissa har lyckats, håller verkligen tummarna att vi alla kommer lyckas snart! Hjärta

Jag ska göra min andra IVF på fredag, första var ET förra månaden och nu är FET.

Men en fråga till er, jag bor utomlands och här är det "bed-rest" efter insättningen i 3 hela dagar (med insättningsdagen) och stark vila i 5 dagar.

Men har inte läst att det är så i Sverige eller Danmark? Där är det väll "lev som vanligt" förutom tunga lyft eller har jag fel? Läste till och med att de rekommenderar att man ska röra på sig lite.

Blir så förvirrad, så hade uppskattat att höra vad era läkare sagt för restriktioner. Tack på förhand!

Åh vad spännande!!! Håller alla tummar🙏❤️❤️
    oj det lät ju överdrivet! Jag fick bara att lev som vanligt men träna inte för hårt och undvik tunga lyft osv? träna inte för att förbränna! Så märkligt de kan va så olika. De stod på min lapp överdriven vila gör det inte bättre! 
  • Ellalis
    J000ssan skrev 2024-03-20 14:34:59 följande:
    oj det lät ju överdrivet! Jag fick bara att lev som vanligt men träna inte för hårt och undvik tunga lyft osv? träna inte för att förbränna! Så märkligt de kan va så olika. De stod på min lapp överdriven vila gör det inte bättre! 
    Tack så mycket och detsamma till dig Hjärta Jaa men eller hur?? Ruvardagarna går ju otroligt långsamt som dom är men de va plååågsamt de "bed-rest" dagarna. Läkaren sa igår igen "sen kom ihåg, hemma hela helgen och vila i sängen". Samt att jag läst precis som du säger att överdriven vila gör det inte bättre och de hade jag ju veerkligen sist och ska ha nu med enligt dom :') Man vill ju lyssna på sin läkare såklart men får fråga på fre hur de kan va så olika om man jämför med Sverige. Tack för ditt svar! Hjärta
  • Ellalis
    Jaa men eller hur?? Ruvardagarna går ju otroligt långsamt som dom är men de va plååågsamt de "bed-rest" dagarna. Läkaren sa igår igen "sen kom ihåg, hemma hela helgen och vila i sängen". Samt att jag läst precis som du säger att överdriven vila gör det inte bättre och de hade jag ju veerkligen sist och ska ha nu med enligt dom :') Man vill ju lyssna på sin läkare såklart men får fråga på fre hur de kan va så olika om man jämför med Sverige. Tack för ditt svar! Hjärta
Svar på tråden IVF/ICSI 2024