• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • J000ssan
    Ellalis skrev 2024-03-20 15:21:02 följande:
    Jaa men eller hur?? Ruvardagarna går ju otroligt långsamt som dom är men de va plååågsamt de "bed-rest" dagarna. Läkaren sa igår igen "sen kom ihåg, hemma hela helgen och vila i sängen". Samt att jag läst precis som du säger att överdriven vila gör det inte bättre och de hade jag ju veerkligen sist och ska ha nu med enligt dom :') Man vill ju lyssna på sin läkare såklart men får fråga på fre hur de kan va så olika om man jämför med Sverige. Tack för ditt svar! Hjärta
    Ja verkligen!!!! Ja men de verkar som de kan vara sååå olika både med länder och kliniker. Såklart ska man följa sin läkares råd! ❤️
  • J000ssan

Någon som ruvar el har ruvat och kännt att det spänner i äggstocken? Trycker jag på magen så strålar det ner på ena sidan! Blir så nojig! Testdag på lördag! 

kan ju också bara va luft i magen men minsta avvikelse och man blir superorolig💔💔

• EmmyLO
    Anonym (HoppOchFörtvivlan) skrev 2024-03-19 11:17:37 följande:

Hej!
    Det var ett tag sedan jag skrev i den här tråden. Vi hade försökt i ca 1,5-2år och var på vårt första besök för IVF i jan-2024. Låg äggreserv, normalt spermieprov. Jag gjorde ägguttag 12/2 med färsk återföring av ett 3-dagars embryo (första försöket) Testade positivt fyra dagar före testdagen (testdag: 28/2) och har sedan dess gått upp till 3+ på clearblue och fått starkare streck på gravtest. Idag ultraljud i 7+1 och fostret hade 1. Hjärtslag med bra frekvens 2. Låg i livmodern 3. Var lagom stort. Lycka! 

Åh STORT GRATTIS! Hjärta Blir jätteglad för er skull!
  • Zingostardust
    Ellalis skrev 2024-03-20 13:37:09 följande:

Hej alla!
    Har följt denna grupp hela tiden men inte skrivit nått.Skäms
    Blir så glad att se att vissa har lyckats, håller verkligen tummarna att vi alla kommer lyckas snart! Hjärta

Jag ska göra min andra IVF på fredag, första var ET förra månaden och nu är FET.

Men en fråga till er, jag bor utomlands och här är det "bed-rest" efter insättningen i 3 hela dagar (med insättningsdagen) och stark vila i 5 dagar.

Men har inte läst att det är så i Sverige eller Danmark? Där är det väll "lev som vanligt" förutom tunga lyft eller har jag fel? Läste till och med att de rekommenderar att man ska röra på sig lite.

Blir så förvirrad, så hade uppskattat att höra vad era läkare sagt för restriktioner. Tack på förhand!

Hej!

Googlade lite snabbt och hittade att dom senaste studierna visat att man inte behöver vila med strikt bedrest. Jag har inte kontrollerat studierna, men det bästa verkar vara att leva som vanligt och undvika tunga lyft, stress osv. Lätt motion verkar vara positivt för att minska stress och för blodcirkulationen. Det var det jag hittade lite snabbt. Men sen är ju varje fall individuellt. Är det en generell rådgivning i landet eller är det individanpassat? Tänker att det bästa kanske är att kolla med sin läkare? :) 

Kram och lycka till!!

Jag ska snart köra min andra insättning med fryst embryo. Börjar bli nervös men försöker hålla hoppet uppe. Förra gången fick jag tidigt missfall/kemisk graviditet. Den här gången ska jag ta det lite lugnare och undvika tunga lyft ;)

• Sanavd
    Razorcrest skrev 2024-03-20 10:13:32 följande:

Stort grattis Hoppochförtvivlan!! Så glad för er skull! <3 

Så spännande att testdagen närmar sig J000san! Håller tummarna för er <3 

Själv väntar jag fortfarande på mensen. Jag har tagit provera för att sätta igång den och alla andra gånger jag tagit provera har jag fått mens samma dag som sista tabletten (10 dagars-kur). Nu är det två dagar sedan sista tabletten och ingenting har hänt... suck. Såklart att det blir något knas när man väntar på FET...

Och jag väntar också fortfarande på mensen för att kunna göra FET.. Är ?bara? på CD33 men ändå frustrerande. Sedan igår har jag haft molvärk samt att det känns som att det ?rinner? hela tiden fastän det inte gör det. Satte på en binda igår, så stark är känslan. Men trots att det känns som att det rinner så finns inget där. Jag kommer köra ostimulerad cykel!

Till er som plussat vill jag säga grattis, vad underbart ❤️
    Och till er som inte gjort det, vilka kämpar ni är. Man får falla men snart komma tillbaka igen ❤️

• EmmyLO
    Sanavd skrev 2024-03-21 14:28:49 följande:

Och jag väntar också fortfarande på mensen för att kunna göra FET.. Är ?bara? på CD33 men ändå frustrerande. Sedan igår har jag haft molvärk samt att det känns som att det ?rinner? hela tiden fastän det inte gör det. Satte på en binda igår, så stark är känslan. Men trots att det känns som att det rinner så finns inget där. Jag kommer köra ostimulerad cykel!

Till er som plussat vill jag säga grattis, vad underbart ❤️
    Och till er som inte gjort det, vilka kämpar ni är. Man får falla men snart komma tillbaka igen ❤️

Samma här, väntar också på återföring i ostimulerad cykel! Knepigt med en så stark känsla att mensen har kommit. Men den lär ju komma närsomhelst. När är den beräknad? Är det din första återföring? :)

Jag gjorde ÄP i slutet av februari och det känns som att tiden går så långsamt. Men jämfört med hur det var innan äggplock, hinner jag ibland glömma bort den pågående behandlingen... skönt emellanåt, men så ibland så slås jag plötsligt av sorgen över att inte ha någon bebis. Är på CD23 (räknat från bortfallsblödningen efter ÄP) och enligt Natural Cycles hade jag ägglossning häromdagen, gjorde dock inga ägglossningstest. Brukar vanligtvis få extremt tydliga symptom efter ägglossning, bl.a. superömma och svullna bröst, men känner ingenting just nu. Vi får väl se om mensen behagar dyka upp som beräknat. 
  • Sanavd
    EmmyLO skrev 2024-03-21 17:15:45 följande:
    Samma här, väntar också på återföring i ostimulerad cykel! Knepigt med en så stark känsla att mensen har kommit. Men den lär ju komma närsomhelst. När är den beräknad? Är det din första återföring? :)

Jag gjorde ÄP i slutet av februari och det känns som att tiden går så långsamt. Men jämfört med hur det var innan äggplock, hinner jag ibland glömma bort den pågående behandlingen... skönt emellanåt, men så ibland så slås jag plötsligt av sorgen över att inte ha någon bebis. Är på CD23 (räknat från bortfallsblödningen efter ÄP) och enligt Natural Cycles hade jag ägglossning häromdagen, gjorde dock inga ägglossningstest. Brukar vanligtvis få extremt tydliga symptom efter ägglossning, bl.a. superömma och svullna bröst, men känner ingenting just nu. Vi får väl se om mensen behagar dyka upp som beräknat. 

Min mens var beräknad i söndags (då var jag på CD29) men mina cykler är alltifrån 27-32 så än så länge är den inte överdrivet sen.. är som sagt på CD33 😊 Jag brukar också ha tydliga symptom vid ägglossning men kände inte heller något nu så har ingen aning! 

Ja det blir min första återföring 🥰 din då?

• Sanavd

Alltså, varit helt övertygad om att min ?riktiga? mens efter äggplocket skulle komma igår men ingenting. Tänkte sen att jag måste vakna med mens idag. Ingenting. Är på CD34 och jag vet att mensen blir ovanligt sen för många, runt 40-45 dagar har jag läst. Mitt problem är att min man är bortrest i tjänsten hela v.16 så om mensen kommer först nästa vecka så kommer han inte kunna vara med på återföringen vilket är så ledsamt 😞 Han fick inte vara med på plocket heller (rutin på den kliniken vi går på). Jag vill inte vänta en heeeel månad på återföring då vi väntat länge nog men samtidigt inte göra det själv. Hur hade ni gjort? 😕

• EFW
    Sanavd skrev 2024-03-22 06:43:46 följande:

Alltså, varit helt övertygad om att min ?riktiga? mens efter äggplocket skulle komma igår men ingenting. Tänkte sen att jag måste vakna med mens idag. Ingenting. Är på CD34 och jag vet att mensen blir ovanligt sen för många, runt 40-45 dagar har jag läst. Mitt problem är att min man är bortrest i tjänsten hela v.16 så om mensen kommer först nästa vecka så kommer han inte kunna vara med på återföringen vilket är så ledsamt 😞 Han fick inte vara med på plocket heller (rutin på den kliniken vi går på). Jag vill inte vänta en heeeel månad på återföring då vi väntat länge nog men samtidigt inte göra det själv. Hur hade ni gjort? 😕

Jag gjorde min återföring själv, det gick så snabbt och enkelt så kändes inte för oss som att han behövde vara med. På äggplocket var han med men fick inte vara med under operationen vilket nog ändå var bra för vet inte om han hade pallat låta mig göra det fler gånger om han sett hur rädd jag var 😅
  • EmmyLO
    Sanavd skrev 2024-03-21 17:49:50 följande:

Min mens var beräknad i söndags (då var jag på CD29) men mina cykler är alltifrån 27-32 så än så länge är den inte överdrivet sen.. är som sagt på CD33 😊 Jag brukar också ha tydliga symptom vid ägglossning men kände inte heller något nu så har ingen aning! 

Ja det blir min första återföring 🥰 din då?

Min första också! Känns nervöst. Håller tummarna att din mens kommer snart!

Angående ditt senare inlägg, hade jag gjort återföringen även om min partner var bortrest. Men tycker såklart du ska göra det som känns bäst för dig. Förstår verkligen att man vill att ens partner ska vara med. Hjärta
Svar på tråden IVF/ICSI 2024