• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • J000ssan
    GrönaLjuslyktan skrev 2024-04-08 19:24:32 följande:

Åh J000ssan, så ledsen för din skull 😔 Massa styrkekramar ❤️

Så bra med en läkare du känner tillit till. 

Tack❤️❤️ ja de känns skönt och ha honom vid sidan av rmc som kan göra det lilla extra som dem inte kan! Så tacksam
  • Sanavd

Åh Jossan jag beklagar också 😔❤️ Vad tungt besked att få. Men som de andra har sagt så är jag glad att din läkare är så bra och ska göra en ordentlig undersökning!

Till alla andra som har gjort eller ska göra sin FET kommande dagar vill jag säga att jag håller alla tummar och tår för er! 🙏🏻????🏻

Jag själv var på UL i fredags 5/4 och hade bara ett ägg på 12mm. Fick order om att gå hem och fortsätta testa tills ÄL test blir positivt. Fick ingen ny tid för UL.
    Hon trodde dock att jag skulle få ÄL på tisdag (imorgon) eller onsdag (överimorgon) utifrån att äggen växer ca 2 mm/dygn. Då blir det återföring kommande vecka på måndag eller tisdag. Även om det skulle bli ÄL mellan torsdag och lördag så är det positivt för då bör jag hinna med återföring nästa vecka hur som helst. Så nu är det testning här hemma och är galet nervös, rädd för att typ missa det eller att ÄL typ inte sker ändå. Är det ens möjligt när man konstaterat en äggblåsa 😂 Jag vet inte men hjärnan snurrar och det känns så nära nu så jag vill bara att allt ska klaffa 🥹

• BaeA
    EmmyLO skrev 2024-04-08 18:16:18 följande:
    J000ssan: Så tråkigt att höra, beklagar verkligen. Låter klokt att ta tid och utrymme att sörja. Skickar styrka och kramar Hjärta

Nu var det ett tag sen jag skrev eller var inne i tråden.. Blev ett naturligt uppehåll efter äggplocket i februari och i väntan på att få göra FET (har känts som en evighet) men nu har jag typ läst ikapp.

Fick äntligen mens förra veckan och bokades in på ultraljud nu på torsdag. Enligt NC beräknas ägglossning 22 april. Blottar min okunskap, men antar att det är då återföring ska ske om man gör i naturlig cykel. Fick nog det förklarat för mig men jag körde bil just när de ringde och hade fullt sjå med att minnas tiden för ultraljudet...

Så spännande för er som väldigt snart ska få göra återföring. Och er som nyligen gjort återföring! Håller tummarna för er! Har ni förberett/eller ska ni förbereda er på något särskilt sätt?
    Kul att du är tillbaka, tänkte på dig häromdagen och undrade hur det har gått. Du gör återföringen sex dagar efter din första LH höjning. Vet inte hur det är med din klinik, men infaller LH på en måndag så skulle återföring vara på en söndag och då brukar många vara stängda så då kan du få vänta en hel cykel, men du kanske går hos någon som har öppet jämt. och räknar NC ÄL den 22/4 så är ju höjningen ett par dagar innan, så då ska det ju vara lugnt.

Kul att det snart är dags, jag är på ruvardag 3 idag 
  • Zingostardust
    EmmyLO skrev 2024-04-08 18:16:18 följande:
    J000ssan: Så tråkigt att höra, beklagar verkligen. Låter klokt att ta tid och utrymme att sörja. Skickar styrka och kramar Hjärta

Nu var det ett tag sen jag skrev eller var inne i tråden.. Blev ett naturligt uppehåll efter äggplocket i februari och i väntan på att få göra FET (har känts som en evighet) men nu har jag typ läst ikapp.

Fick äntligen mens förra veckan och bokades in på ultraljud nu på torsdag. Enligt NC beräknas ägglossning 22 april. Blottar min okunskap, men antar att det är då återföring ska ske om man gör i naturlig cykel. Fick nog det förklarat för mig men jag körde bil just när de ringde och hade fullt sjå med att minnas tiden för ultraljudet...

Så spännande för er som väldigt snart ska få göra återföring. Och er som nyligen gjort återföring! Håller tummarna för er! Har ni förberett/eller ska ni förbereda er på något särskilt sätt?
    Åh vad jobbigt att vänta! Men skönt att det snart är dags igen. 

Vet inte så mycket om hur dom räknar med ägglossning och återföring. När min äggblåsa var över 15mm på UL så satte dom in veckan därpå. 

Min enda plan och förberedelse är att ta det lugnt och undvika att bära min 3,5 åring och annat tungt. Skippar även kaffet bara för att jag är nojig 🙈 annars lever jag på som vanligt. 
  • Kristina95
    MarieJonsson skrev 2024-04-08 12:59:26 följande:
    Hej Kristina, 

vad härligt att höra att det äggplock gick bra!

Jag hade väldigt liknande erfarenhet som dig - stor mängd ägg vid äggplocket (34 st) och därmed ingen återföring denna månad. Fick du rekommendationen att ta cyclogest nu ett tag efteråt? Jag hade det utskrivet sedan tidigare och de rekommenderade mig att ta det efter plocket då det kan minska risken för överstimulering som jag förstod det. Min mens kom igår, 6 dagar efter äggplocket. Sen vet jag inte om cyclogesten påverkade ankomstdatumet för den något eftersom jag slutade med dom typ prick ett dygn innan.

sköterskan sa imorse att om jag hade fortsatt ta Cyclogest hade nog mensen dröjt lite till eftersom den kan uppehålla den, så jag är nöjd att jag pausade det i helgen då man såklart är ivrig att FET-datumet ska komma närmare! 

Hej! Ja det gick bra- blev dock en tur till gynakuten igår pga magont. Tydligen blivit extremt förstoppad av medicinerna - kul 🙃 men idag känns det bättre! 

Ja, då har vi lite likande - jag tror jag hade 33-34 äggblåsor totalt också (svettigt😮?💨) Hur mådde du dagarna efter äggplock? 

jag frågade om cyklogest, för jag har också hört att det minimerar risken för överstimulering, men enligt läkarna skulle jag inte ta detta utan sluta tvärt med alla hormoner och invänta nästa mens för planering av återföring. Man är ju såå taggad på återföring nu! 
    Ska du också köra letrozol som behandling före insättning? 

jag hoppas vi får fiiina embryon att sätta in! Och att FET-dagarna kommer snart! 🤍

• Kristina95

AliciaNN: skönt med mens! enda gången man blir glad för tant röd 😅 
    Jag vet inte heller hur man ska tänka med hur mensen kommer? har Du fått någon mer info kring återförandet? är det vanligt att man får ?efter äggplock-mens? och sen en till mens innan man preppar för ägglossningen som kommer i den. Eller räknar man från den första mensen som kommer efter äggplock? det kanske är olika. Men två mens till känns ju trögt haha.. 

• EFW
    Kristina95 skrev 2024-04-09 12:22:41 följande:

AliciaNN: skönt med mens! enda gången man blir glad för tant röd 😅 
    Jag vet inte heller hur man ska tänka med hur mensen kommer? har Du fått någon mer info kring återförandet? är det vanligt att man får ?efter äggplock-mens? och sen en till mens innan man preppar för ägglossningen som kommer i den. Eller räknar man från den första mensen som kommer efter äggplock? det kanske är olika. Men två mens till känns ju trögt haha.. 

Tror det verkar som att de flesta kör samma 😊
    1, bortfallsblödning efter äggplock eller misslyckat ET.
    2, vanlig mens 
    3, insättning ca 5 dagar efter bekräftad äl 😍
  • EmmyLO
    BaeA skrev 2024-04-08 21:56:42 följande:
    Kul att du är tillbaka, tänkte på dig häromdagen och undrade hur det har gått. Du gör återföringen sex dagar efter din första LH höjning. Vet inte hur det är med din klinik, men infaller LH på en måndag så skulle återföring vara på en söndag och då brukar många vara stängda så då kan du få vänta en hel cykel, men du kanske går hos någon som har öppet jämt. och räknar NC ÄL den 22/4 så är ju höjningen ett par dagar innan, så då ska det ju vara lugnt.

Kul att det snart är dags, jag är på ruvardag 3 idag 
    Åh tack! Och så himla spännande att du ruvar! Läste att du fick besked att du hade en infektion, ureaplasma? Glad att du fick behandling, och att det kunde ske före återföringen! Var det något särskilt som fick dig/kliniken att misstänka det? Hur mår du nu?

Hehe, det har inte hänt något särskilt på min front utöver att jag lite fallit ur de ständiga tankarna kring behandlingen, även om de, eller snarare längtan/tomheten, gör sig påmind då och då. Tack snälla för info! Ska fråga på ultraljudet på torsdag vad som händer om det blir en helgdag. 
  • EmmyLO
    Zingostardust skrev 2024-04-09 10:04:33 följande:
    Åh vad jobbigt att vänta! Men skönt att det snart är dags igen. 

Vet inte så mycket om hur dom räknar med ägglossning och återföring. När min äggblåsa var över 15mm på UL så satte dom in veckan därpå. 

Min enda plan och förberedelse är att ta det lugnt och undvika att bära min 3,5 åring och annat tungt. Skippar även kaffet bara för att jag är nojig 🙈 annars lever jag på som vanligt. 
    Ja, den här väntan har känts, och varit, extra lång! Har emellanåt t om glömt att vi har små embryon i frysen!

Jag läste att du ruvar - så himla spännande! Hur känns det? :) Det låter som en bra plan det! Jag planerar också på att börja dra ned på koffeinet denna vecka, får se hur det går, hehe...
  • Zingostardust
    EmmyLO skrev 2024-04-09 14:50:10 följande:
    Ja, den här väntan har känts, och varit, extra lång! Har emellanåt t om glömt att vi har små embryon i frysen!

Jag läste att du ruvar - så himla spännande! Hur känns det? :) Det låter som en bra plan det! Jag planerar också på att börja dra ned på koffeinet denna vecka, får se hur det går, hehe...
    Jag förstår det! Hur länge var ni tvungna att vänta? Jag tyckte det var lite skönt att kroppen fick återgå till lite nornaltillstånd efter alla hormoner och symtom som kom inför och efter äggplocket med direkt insättning. Inbillar mig själv att kroppen är mer i balans den här gången. Tanken underlättade väntan iallafall =p sen trodde jag att jag skulle få vänta längre också så det var ju skönt att det blev kortare istället :) 

Ja precis. Dag 4 nu :) Har inga direkta symtom alls. Inbillar mig att byxorna är lite tajtare och har vaknat varje natt för att kissa men det kan ju bero på annat också förstås. Men hoppet är där och jag lyckas ändå koppla bort tankarna kring det här för det mesta :) 
Svar på tråden IVF/ICSI 2024