• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • BaeA
    EmmyLO skrev 2024-04-09 14:45:42 följande:
    Åh tack! Och så himla spännande att du ruvar! Läste att du fick besked att du hade en infektion, ureaplasma? Glad att du fick behandling, och att det kunde ske före återföringen! Var det något särskilt som fick dig/kliniken att misstänka det? Hur mår du nu?

Hehe, det har inte hänt något särskilt på min front utöver att jag lite fallit ur de ständiga tankarna kring behandlingen, även om de, eller snarare längtan/tomheten, gör sig påmind då och då. Tack snälla för info! Ska fråga på ultraljudet på torsdag vad som händer om det blir en helgdag. 
    Ja precis, det var på eget bevåg efter jag läst ISWTE och ?is my body baby friendly? som jag kände att jag inte ville wasta ett till embryo (gjort två ÅF innan) utan att kolla så att allt stod bra till där nere. läste nämligen att oförklarlig infertilitet kan beror på ureaplamsa och då vill inte embryot implementeras. Men efter behandling är typ sucées rate 85% inom tre IVF eller naturliga cyklar OM det är det som är orsaken. Eftersom vi försökt så länge och jag ändå varit gravid (med min man, men tidigt MF) och gjort abort för över 10 år sedan så kändes det givet att testa. Så det var ett svabb och mensblodstest som jag skickade efter från Grekland.

Men tydligen går det att testa via urin bara, det gjorde min man på en klinik för sexuell hälsa och så fick vi båda en kur då han också fick positivt. Men ingen av oss har haft några symptom eller besvär vilket också är vanligt. Så hoppas verkligen att detta tillsammans med intralipiden är nyckeln för oss! 

Spännande med VUL på torsdag, är det för att mäta slemhinnan, hoppas allt ser bra ut så att du också får ruva snart.
  • AliciaNN
    Kristina95 skrev 2024-04-09 12:22:41 följande:

AliciaNN: skönt med mens! enda gången man blir glad för tant röd 😅 
    Jag vet inte heller hur man ska tänka med hur mensen kommer? har Du fått någon mer info kring återförandet? är det vanligt att man får ?efter äggplock-mens? och sen en till mens innan man preppar för ägglossningen som kommer i den. Eller räknar man från den första mensen som kommer efter äggplock? det kanske är olika. Men två mens till känns ju trögt haha.. 

Som EFW skrev så verkar det vara standard att ha en menscykel efter äggplocket och först cykeln därpå börjar man kolla efter ägglossningen. Den infon fick jag iallafall, så det blir en del väntetid nu Tungan ute

Jag fick ganska lite info dock, dom sa bara att testa med LH-stickor efter ägglossning, sen kändes det som om jag fick ställa alla frågor för annars hade jag inte fått mer info än så. Jag ska iallafall testa varje morgon från ungefär dag 10 (baserat på min cykellängd) och ringa när jag får positivt så ska återföringen bokas baserat på ägglossningsdagen. Jag tror dock jag kommer testa både morgon och em, för ibland är det svårt att fånga stegringen. Som sagt, lite knapphändig info fick jag...
  • AliciaNN

Menade alltså inte EFTER ägglossningen, utan före förstås, för att hitta ägglossningen Tungan ute insåg att det kanske blev otydligt.

• EmmyLO
    Zingostardust skrev 2024-04-09 15:41:34 följande:
    Jag förstår det! Hur länge var ni tvungna att vänta? Jag tyckte det var lite skönt att kroppen fick återgå till lite nornaltillstånd efter alla hormoner och symtom som kom inför och efter äggplocket med direkt insättning. Inbillar mig själv att kroppen är mer i balans den här gången. Tanken underlättade väntan iallafall =p sen trodde jag att jag skulle få vänta längre också så det var ju skönt att det blev kortare istället :) 

Ja precis. Dag 4 nu :) Har inga direkta symtom alls. Inbillar mig att byxorna är lite tajtare och har vaknat varje natt för att kissa men det kan ju bero på annat också förstås. Men hoppet är där och jag lyckas ändå koppla bort tankarna kring det här för det mesta :) 
    Hehe, inte så länge när jag tänker efter. Fick bortfallsblödning sju dagar efter äggplock och sedan var cykeln några dagar längre än vanligt (35 dagar), så det kanske inte är sååå farligt ändå. Var lite överdramatisk! :) Det har bara känts som att det hunnit gå en evighet sedan äggplock... Ja, men det har du rätt i. Bra inställning! Det tog ju i vart fall två-tre veckor innan den värsta svullnad/uppblåstheten gick över.

Ååh, så pirrigt! Jag håller alla tummar för dig! Hjärta 
  • EmmyLO
    BaeA skrev 2024-04-09 17:22:31 följande:
    Ja precis, det var på eget bevåg efter jag läst ISWTE och ?is my body baby friendly? som jag kände att jag inte ville wasta ett till embryo (gjort två ÅF innan) utan att kolla så att allt stod bra till där nere. läste nämligen att oförklarlig infertilitet kan beror på ureaplamsa och då vill inte embryot implementeras. Men efter behandling är typ sucées rate 85% inom tre IVF eller naturliga cyklar OM det är det som är orsaken. Eftersom vi försökt så länge och jag ändå varit gravid (med min man, men tidigt MF) och gjort abort för över 10 år sedan så kändes det givet att testa. Så det var ett svabb och mensblodstest som jag skickade efter från Grekland.

Men tydligen går det att testa via urin bara, det gjorde min man på en klinik för sexuell hälsa och så fick vi båda en kur då han också fick positivt. Men ingen av oss har haft några symptom eller besvär vilket också är vanligt. Så hoppas verkligen att detta tillsammans med intralipiden är nyckeln för oss! 

Spännande med VUL på torsdag, är det för att mäta slemhinnan, hoppas allt ser bra ut så att du också får ruva snart.
    Klokt! Blir som tidigare nämnt inspirerad av att du är så företagsam. Jag googlade runt lite för att se om det går att testa för Ureaplasma här hemma i Sverige men hittar inga kliniker som gör det, men Mycoplasma (men det nämns bara i ISWTE i förhållande till spermakvalitet). Var det därför du gjorde det via Grekland? Men din man testade hos klinik i Sverige?

Jag hoppas verkligen att det var infektionen som varit boven i dramat, som nu är borta ur bild, och håller tummarna att det är er tur nu! Hjärta

Ja, jag antar att det bara är för att mäta slemhinnan. Smånervöst, och lite orolig att de ska hitta ett nytt myom eller liknande. Men försöker att inte oroa mig i onödan.
  • BaeA

Tack, man blir ju så desperat i sökandet efter alla svar och vända på stenar. sen vill man bara ge infon vidare om någon kan tänkas behöva den.

Jag skickade honom till citymottagningen för sexuell hälsa som är en del av Mama Mia vid Karlaplan. Var fantastiska läkare. Så han betalade bara för att vanligt läkarbesök 250 kr gjorde urinprov fick sedan svar inom en vecka. så kika på det och säga ureaplasma om ni bara vill utesluta det. Annars var mitt test via Fertilysis, men kostar ca 6500 kr då det testar för annat också. https://www.fertilysis.com/tests/female-infections/fertilysis-female-microbiome ska finnas en annan klinik i Grekland också, men minns inte namnet nu som också gör liknande test men kostar lite mindre. 

jag blir också alltid nervös när det börjar dra ihop sig, men säker på att det kommer gå bra. Jag har också myom kvar, men inget som ska störa kaviteten! 

• EFW
    AliciaNN skrev 2024-04-09 20:19:12 följande:
    Som EFW skrev så verkar det vara standard att ha en menscykel efter äggplocket och först cykeln därpå börjar man kolla efter ägglossningen. Den infon fick jag iallafall, så det blir en del väntetid nu Tungan ute

Jag fick ganska lite info dock, dom sa bara att testa med LH-stickor efter ägglossning, sen kändes det som om jag fick ställa alla frågor för annars hade jag inte fått mer info än så. Jag ska iallafall testa varje morgon från ungefär dag 10 (baserat på min cykellängd) och ringa när jag får positivt så ska återföringen bokas baserat på ägglossningsdagen. Jag tror dock jag kommer testa både morgon och em, för ibland är det svårt att fånga stegringen. Som sagt, lite knapphändig info fick jag...
    Jag kan verkligen rekommendera att testa em och  kväll, jag fick aldrig positiva äl stickor för ens jag fick rådet att testa senare på dagen. Aldrig före klockan 10 😊 
  • AliciaNN
    EFW skrev 2024-04-10 06:46:19 följande:
    Jag kan verkligen rekommendera att testa em och  kväll, jag fick aldrig positiva äl stickor för ens jag fick rådet att testa senare på dagen. Aldrig före klockan 10 😊 
    Samma här, jag har fått de starkaste resultaten dagtid eller kväll, typ aldrig på morgonen. Jag tänker att jag kommer testa så ofta jag kan!! Det känns ju verkligen viktigt den här gången att veta exakt när ÄL är så allt blir så optimalt som möjligt inför FET Solig
  • Rias

Hej! Jag har följt den här tråden ett tag men det här blir mitt första inlägg. Det har varit spännande att följa allas olika resor genom IVF! Jag och min sambo var idag på vårt första besök på RMC Malmö och har några frågor som förhoppningsvis någon här kan svara på. 

Behöver både jag och min sambo ta prover för klamydia? Under utredningen då testades bara jag men i papperna från RMC är det inte helt tydligt. 

Är det någon som går på RMC Malmö som vet hur det ser ut med väntetider? Är det vanligt att man bli nekad att starta behandling?

tacksam för svar! 

• EmmyLO
    BaeA skrev 2024-04-09 21:07:52 följande:

Tack, man blir ju så desperat i sökandet efter alla svar och vända på stenar. sen vill man bara ge infon vidare om någon kan tänkas behöva den.

Jag skickade honom till citymottagningen för sexuell hälsa som är en del av Mama Mia vid Karlaplan. Var fantastiska läkare. Så han betalade bara för att vanligt läkarbesök 250 kr gjorde urinprov fick sedan svar inom en vecka. så kika på det och säga ureaplasma om ni bara vill utesluta det. Annars var mitt test via Fertilysis, men kostar ca 6500 kr då det testar för annat också. https://www.fertilysis.com/tests/female-infections/fertilysis-female-microbiome ska finnas en annan klinik i Grekland också, men minns inte namnet nu som också gör liknande test men kostar lite mindre. 

jag blir också alltid nervös när det börjar dra ihop sig, men säker på att det kommer gå bra. Jag har också myom kvar, men inget som ska störa kaviteten! 

Jag hör dig och så himla omtänksamt av dig att dela med dig Hjärta Jättestort tack också för tipset, jag ska höra av mig till Mamma Mia och be om att få göra ett test.

Var på ultraljud idag men slemhinnan var tunn och ingen äggblåsa har börjat dra iväg i storlek. Jag hade inte heller förväntat mig det givet att mina cykler variera mellan 29-34 dagar och jag är på CD9. Ska tillbaka och mäta igen på måndag. Såvitt jag förstod skulle jag inte mäta med ÄL-stickor, utan när slemhinnan och follikeln nått tillfredställande tjocklek och storlek (7 mm resp. 14 mm) så sker återföring vecka senare, med Ovitrelle däremellan. Verkar kanske som att de gör lite olika på olika kliniker.

Om slemhinnan och follikeln inte växer till sig denna cykel ska vi köra stimulerad i nästa, sa läkaren. Hoppas verkligen att jag slipper det, vore framförallt tråkigt att vänta ytterligare en månad.
Svar på tråden IVF/ICSI 2024