• Anonym (G)

Galen höjning

Min hyra ska återigen höjas med 300 kr. Jag tycker inte det är normalt att den höjs med 300 kr varje år. Hur tänker de? Förut kunde den höjas med 50-100 kr och det köper jag men inte 300 kr.

• Svar på tråden Galen höjning
  • Mandel

Inflation? Ränteläget?
    All form av service och underhåll har blivit avsevärt dyrare både i material och arbetstid osv.
    Tycker 300kr/år är lite.
    En kollega med bostadsrätt fick 2.000kr/månad i avgiftshöjning när föreningens lån löpte ut och var tvungna att läggas om.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Friger

Byggmateriel, räntor och allt har blivit mycket dyrare. Hyreshöjningarna motsvarar inte på något sätt dessa prisökningar på kort sikt. På lång sikt kan det vara en annan sak beroende på hur saker och ting utvecklas.

För att illustrera så gick mina egna personliga bostadslån upp från 17.000kr/kvartal till ca 54.000kr/kvartal.

• Anonym (Z)

300 kr är ju ingenting.

Vår brf har höjt avgiften med 12% från och med årsskiftet och sedan har ju räntan nästan fördubblats det senaste året. 

De flesta i Sverige, inklusive din hyresvärd, har fått betydligt högre utgifter än 300 kr/månad. Det mesta kostar ju mer nu och vi får alla vara med och betala. 

• Anonym (H)
    Anonym (G) skrev 2023-12-20 15:47:11 följande:
    Galen höjning

Min hyra ska återigen höjas med 300 kr. Jag tycker inte det är normalt att den höjs med 300 kr varje år. Hur tänker de? Förut kunde den höjas med 50-100 kr och det köper jag men inte 300 kr.

300kr är mycket om hyran är 2000 kr innan. Är den 15.000 kr innan är det väldigt lite. 
    300 kr låter lite oavsett. Din hyresvärd kan ha fått tredubblad ränta de senaste åren. Underhåll och byggmaterial är också drabbat av inflationen.
  • BeautifulLiz

Min  hyra höjdes med 600 förra året och jag räknar med ungefär lika mycket i år. Värden vill höja mer men lär inte få igenom det.

Många tycker att jag ändå bor till en rimlig kostnad, bor i en tvåa på 60 kvm med havsutsikt i ett gammalt totalrenoverat hus. Betalar 6600 nu, förra året låg hyran på knappt 6000... får väl se hur det går. Men en höjning på 300 skulle jag skåla i kristallglas för.

Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Aniiee

I feel you, TS, I alla fall lite grann. 

Jag tror, för alla de som inte hängt med i diskussionerna runt hyra och hyreshöjning de senaste 15+ åren, att det som sticker i ögonen på många hyresgäster är tongångarna och pratet de många åren med mycket låg ränta men "normalstora" hyreshöjningar. Det hette, från hyresvärdarnas sida, att "om vi fortsätter att höja hyran som vanligt nu, r det är goda år, så behöver vi inte höja hyran mer än som vanligt när det är dåliga år. Det gör hyresrätten trygg." detta resonemang är så klart som bortblåst nu när vinstmarginalen går från 5, 5-6% I snitt till endast 4,7-5,5%.... Eller rent av från till 28% för vissa, högljudda" vi måste för vi har inre råååååååd annars"-bolag. 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Pfft)

300 är verkligen ingenting!! Jag riskerar att se fram emot närmare en tusenlapp mer i månaden.

• SmulanFnulan

300 kr är ju en piss i Mississippi och kan knappt anses vara en höjning. Sluta gnäll är mitt tips till dig.

• Anonym (Tvrv)

Haha 300 är ju ingentingxD

• Aniiee

Alla som säger att 300 kronor är "ingenting" verkar helt ha tappat bort att folk har olika förutsättningar och 300 kr kan vara mycket för en tunn plånbok, även om det inte är det för dem själva. 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
Svar på tråden Galen höjning