• Anonym (G)

Galen höjning

Min hyra ska återigen höjas med 300 kr. Jag tycker inte det är normalt att den höjs med 300 kr varje år. Hur tänker de? Förut kunde den höjas med 50-100 kr och det köper jag men inte 300 kr.

• Svar på tråden Galen höjning
  • Anonym (LSS)
    Anonym (Medvetet val) skrev 2023-12-21 09:18:50 följande:
    Varför har du gjort valet att själv inte vara fastighetsägare?

Eller är du kanske redan på god väg i din egen framtidsplan att bli fastighetsägare?
    Tror inte hennes sysselsättning på den dagliga verksamheten betalar så bra om jag ska vara ärlig.. 
  • Anonym (Medvetet val)
    Anonym (LSS) skrev 2023-12-21 09:25:32 följande:
    Tror inte hennes sysselsättning på den dagliga verksamheten betalar så bra om jag ska vara ärlig.. 
    Ditt inlägg kan säkert vara sant i hennes fall(?)

Men de allra flesta har alltid ett eget val.

Jag själv startade min plan när jag gick i gymnasiet och hade i princip noll ekonomiska möjligheter.

I dag äger jag och min familj fem fastigheter. 

Det har varit massor av jobb under många år. De flesta vanliga (missnöjda, klagande?) klarar nog inte förstå hur mycket jobb det innebär.
    Jag har en hel del lån, så räntehöjningar och andra kostnadsökningar är verkligen kännbara just nu.
    Men sett över tid, på lite längre sikt, så har det gett och kommer att ge mig och min familj en mycket god ekonomi. Och vår familjs egen boendestandard är hög men till mycket rimlig kostnad.

För någon med min erfarenhet och bakgrund så blir det bara pinsamt att läsa och höra vissa som bara klagar på allt och kritiserar fastighetsägare, samtidigt som de inte har någon självinsikt alls om sina egna medvetna livsval.
  • Anonym (vänster är ett skällsord)

300kr??

Jag bor själv i en äldre BRF med solid ekonomi, så avgiften har inte behövts höjas än, men räntan på mitt eget lån kostar mig runt 3500kr mer i månaden nu mot 1,5år sen...

Jag har flertalet vänner o bekanta som bor i hus som fått sina boendekostnader höjda med 15.000-20.000kr i månaden. Då pratar vi vanliga dödliga arbetare.
    Många har fått dragit in på precis allt onödigt och går ändå back flera tusenlappar i månaden, de tar av sparade pengar och försöker härda ut, hoppas det lättar innan kistan är tom..... Men många kommer nog tvingas sälja huset när sparpengarna är slut, då förmodligen till ett pris som inte ens löser hela lånet pga marknadens kollaps...

De som idag sitter i en hyresrätt och klarar sig undan med några få hundralappar i höjning är de som absolut klarar sig mest lindrigt undan från det ekonomiska totalkaos som råder.

• Anonym
    Anonym (H) skrev 2023-12-20 16:04:00 följande:
    300kr är mycket om hyran är 2000 kr innan. Är den 15.000 kr innan är det väldigt lite
    300 kr låter lite oavsett
    Va?
  • Anonym (G)

Ja 300 kr är mycket för mig! Då det tidigare höjts med 50-100 kr bara.

• SmulanFnulan
    Anonym (G) skrev 2023-12-21 10:43:36 följande:

Flytta då. Eller har du en förvaltare som bestämmer allt åt dig?
  • Anonym (Lady)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-21 10:50:57 följande:
    Flytta då. Eller har du en förvaltare som bestämmer allt åt dig?
    Varför är du alltid så elak?
    Saknar du empati fullständigt?
  • Anonym (Lady)
    Anonym (G) skrev 2023-12-21 10:43:36 följande:

Hur mycket har du i hyra och hur stort bor du?
    VAd har du för inkomst?

Förlåt, men jag vill bara förstå. Och du, skit i den elaka här ovanför.
  • Aniiee
    Anonym (Medvetet val) skrev 2023-12-21 09:18:50 följande:
    Varför har du gjort valet att själv inte vara fastighetsägare?

Eller är du kanske redan på god väg i din egen framtidsplan att bli fastighetsägare?
    För att jag gillar att bo i hyresrätt. Det är, som du kallar dig, ett medvetet val från min sida att bo i hyresrätt. 
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Aniiee
    Anonym (LSS) skrev 2023-12-21 09:25:32 följande:
    Jag har inte daglig verksamhet. Var har du fått det ifrån? Jag har yrkesarbetat sen jag var 15.
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
Svar på tråden Galen höjning