• Anonym (G)

Galen höjning

Min hyra ska återigen höjas med 300 kr. Jag tycker inte det är normalt att den höjs med 300 kr varje år. Hur tänker de? Förut kunde den höjas med 50-100 kr och det köper jag men inte 300 kr.

• Svar på tråden Galen höjning
  • Anonym (Z)
    Anonym (Medvetet val) skrev 2023-12-21 14:52:51 följande:
    Ja, jag håller med dig.

Men det är trots allt inte särskilt många som är i den situationen du nämner, i jämförelse med alla dem som faktiskt har förmåga att arbeta och hjälpa till med vårt gemensamma.
    Påfallande ofta märker jag gnäll och avundsjuka också från fullt friska människor, från sådana som skulle kunna ordna det mycket bra för sig, och även hjälpa andra, men som hellre avstår från att anstränga sig lite extra för att i stället kritisera dem som verkligen anstränger sig.

Jag hoppas du förstår att jag faktiskt inte bara har det så bra, att det skulle ha kommit av sig själv.
    Jag har själv med egna insatser sett till att så småningom få det riktigt bra.

Ja, jag bor och arbetar och betalar skatt i Sverige.
    Det visar att jag mycket och gärna, väldigt mycket i omfattning, är en av relativt få som verkligen hjälper dem som behöver.
    Utifrån det jag berättat här så förmodar jag att du förstår att jag tillhör en ganska liten del av Sveriges innevånare som betalar väldigt mycket mera i skatt än vad de flesta innevånare gör i genomsnitt.

Så nog hjälper jag dem som behöver, gärna och väldigt mycket.

Men det finns absolut anledning fråga sig:
    -Men vad f_n får jag för mina skattepengar?
    Som du kunde läsa i mitt tidigare inlägg så är det ingen som ifrågasätter din arbetsinsats. 

Vad du får för dina skattepengar lär du bli varse den dagen du eller någon närstående blir sjuk, handikappad eller liknande. 

Att någon annan kan leva och äta tack vare dina skattepengar är också en gåva, även om du inte ser det så. Att inte ha horder av människor som driver runt på gatorna i jakt på pengar och mat är ett paradis jämfört med de länder som inte har ett fungerande system. Det blir bättre för alla. 

Vi är många som betalar skatt, så det är ingen liten del av befolkningen som hjälper varandra. 

Jag ber om ursäkt, men det låter som att du själv har drabbats av gnällsjukan. Hoppas den går över till jul. 
  • Meddelande borttaget
  • Sunflora
    Anonym (Z) skrev 2023-12-21 11:28:38 följande:
    Förstår att det känns som mycket, men jag tror många reagerar på ditt ordval att det skulle vara en galen höjning. Det är det ju inte, eftersom 300 kr är så väldigt lite jämfört med hur mycket den stora massan har fått öka sina utgifter på sistone. 

Vi är ju många som inte har hög inkomst och ändå bor i bostadsrätter där kostnaden bokstavligen har skenat iväg med tusenlappar varje månad. 

Hoppas det funkar för dig ändå, för billigare lär du inte komma undan. 
    Om du syftar på de som äger sin bostad så kommer räntorna gå ner förr eller senare vilket gör att det blir billigare för dem att bo. Vi som bor i hyresrätt får inte sänkta hyror när räntan går ner sen.
  • Anonym (Medvetet val)
    Anonym (Z) skrev 2023-12-21 15:01:50 följande:
    Som du kunde läsa i mitt tidigare inlägg så är det ingen som ifrågasätter din arbetsinsats. 
    Jag har inte kommenterat om någon ifrågasätter detta eller inte.

Vad du får för dina skattepengar lär du bli varse den dagen du eller någon närstående blir sjuk, handikappad eller liknande. 
    Jag har redan varit, och är i den situationen i dag. Jag har flera erfarenheter av att den Svenska sjukvården i dag inte alls fungerar så bra som den gjorde tidigare och framförallt inte så bra som den borde. Därför har vi i min familj tagit eget ansvar och genom egna betalda försäkringar säkerställt att vi får den vård och omsorg vi behöver, i dag och i framtiden som pensionärer.
    På så sätt hjälper vi också dig och alla andra innevånare i Sverige genom att vi avlastar vården.
    Rent ekonomiskt betalar vi alltså skatt så att alla andra får välfärd samtidigt som vi betalar dubbelt genom att själva betala för vår egen välfärd. 

Att någon annan kan leva och äta tack vare dina skattepengar är också en gåva, även om du inte ser det så.
    Jo, jag ser det precis så, som att jag ger en gåva.
    Jag tycker att de som betalar allra mest skatt i Sverige lite oftare borde få uppskattning för dessa mycket stora gåvor som de ger.
    Där borde finnas en "1000-bästa-lista" gällande dem som betalar allra mest i skatt och det borde vara Sveriges största TV-sända gala som varje år firar dessa stora givare och alla borde visa väldigt stor tacksamhet till dessa givare. De är de verkliga hjältarna när det gäller att finansiera Sveriges välfärd.
    I jämförelse med dem betalar jag själv väldigt lite i skatt.

Att inte ha horder av människor som driver runt på gatorna i jakt på pengar och mat är ett paradis jämfört med de länder som inte har ett fungerande system. Det blir bättre för alla. 
    Jag kommenterar inte att du beskriver behövande människor som horder och jag ser ingen koppling till det där du hittar på.

Vi är många som betalar skatt, så det är ingen liten del av befolkningen som hjälper varandra. 
    Nej, där har du tyvärr fel. Självfallet måste du se på både plus och minus. Om du kollar fakta bakom detta så är det faktiskt relativt få som under en livstid netto bidrar till Sveriges skatteintäkter. 
    Rent generellt brukar man komma fram till att ungefär bara en tredjedel av Sveriges innevånare faktiskt bidrar med netto skatt till Sveriges gemensamma skatteintäkter.

Jag  ber om ursäkt, men det låter som att du själv har drabbats av gnällsjukan. Hoppas den går över till jul.
    Nej, där tror jag att du tillåter dig själv fastna i dina egna föreställningar.
    Om du verkligen läser det jag skriver, utan förutfattade meningar, så ser du t ex att jag beskriver livet som helt underbart.
    Vi är ju inte många i den här tråden som har kommit med en sådan beskrivning.

• Anonym (Medvetet val)
    Sunflora skrev 2023-12-21 15:32:29 följande:
    Om du syftar på de som äger sin bostad så kommer räntorna gå ner förr eller senare vilket gör att det blir billigare för dem att bo. Vi som bor i hyresrätt får inte sänkta hyror när räntan går ner sen.
    Alla som bor i hyresrätt, särskilt de som har bott länge, har haft lägre hyror genom de subventioner som finns och genom en lång period av unikt låg inflation. 
    Under tider av låga hyror och ovanligt låga hyreshöjningar så har alla rätt att spara pengar inför kommande mera normala hyreshöjningar som vi nu ser.
    Jag hoppas att du var en av alla dem som fattade ett eget klokt beslut och sparade pengar när du hade lägre hyra?

Det är frivilligt för alla i Sverige att själv bestämma hur man vill bo. Ingen förbjuder dig att äga din bostad, om du hellre föredrar det.
  • Core
    Aniiee skrev 2023-12-20 22:49:04 följande:
    Och lik förbannat så är det jämförelsen många drar upp. Och visst hör det ihop på ett jämförande plan, även livsmedelsbranschen har fått höjda utgifter, naturligtvis. 

Och FORTFARANDE har hyresfastighetsbranschen svenskt näringslivs absolut högsta marginaler (i snitt 25%, jämfört med livsmedelsbranschens dryga 2%, 2022) OCH tidigare hyreshöjningar när det var billigt (minusränta) motiverades med att man skulle slippa höga hyreshöjningar när tiderna blir dåliga.

Så.... jag förstår folk som inte gillar hyreshöjningar med 5-8-10-12%. Det löfte som som alltid sågs, och framhölls av hyresvärdarna själva, ett ekonomiskt tryggt alternativ jämfört med att ta ett bolån, och det alternativet som alltid varit det första och oftast enda för socio-ekonomiskt svaga grupper, har på många plan blivit ett svek enligt många.
    Kan du på allvar inte lista ut varför det måste vara sådana marginaler inom fastigheter?

När det är är dags för stamrust, takbyten, etc etc handlar det om tiotals miljoner på en fastighet. Så det är helt verklighetsfrånvänt att jämföra med matvaru- och detaljhandeln. 
  • Sunflora
    Anonym (Medvetet val) skrev 2023-12-21 15:41:37 följande:
    Alla som bor i hyresrätt, särskilt de som har bott länge, har haft lägre hyror genom de subventioner som finns och genom en lång period av unikt låg inflation. 
    Under tider av låga hyror och ovanligt låga hyreshöjningar så har alla rätt att spara pengar inför kommande mera normala hyreshöjningar som vi nu ser.
    Jag hoppas att du var en av alla dem som fattade ett eget klokt beslut och sparade pengar när du hade lägre hyra?

Det är frivilligt för alla i Sverige att själv bestämma hur man vill bo. Ingen förbjuder dig att äga din bostad, om du hellre föredrar det.

Hyran är inte subventionerad på något vis bolagen som hyr ut gör vinst. Att bo i hyresrätt är ofta dyrare än att äga sitt boende. Att spara pengar till framtida hyreshöjning låter helt idiotiskt det är en utgift man betalar varje månad och går man minus varje månad behöver man se över sin ekonomi. 

Att ha tak överhuvudet är inte en onödig lyx som man unnar sig det är en mänsklig rättighet och man man svårt att betala hyran får man inget banklån. 

• Aniiee
    Core skrev 2023-12-21 16:10:00 följande:
    Kan du på allvar inte lista ut varför det måste vara sådana marginaler inom fastigheter?

När det är är dags för stamrust, takbyten, etc etc handlar det om tiotals miljoner på en fastighet. Så det är helt verklighetsfrånvänt att jämföra med matvaru- och detaljhandeln. 
    Vilket naturligtvis inte ingår i vinsten! Det avsätter bolagen pengar för. Jag pratar om den RENA VINSTEN, renoveringsfonder, nybygnationslån och hela klabbet AVRÄKNAT.

Jag trodde alla i halva världen visste vad "vinst" betyder, men tydligen inte.
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Ella)
    Sunflora skrev 2023-12-21 15:33:19 följande:
    Och vi som inte har några lån ska då känna oss glada? 
  • Sunflora
    Anonym (Ella) skrev 2023-12-21 17:54:50 följande:
    Och vi som inte har några lån ska då känna oss glada? 
    Jag förstår inte vad du menar. Tänker du på de som äger sitt boende men helt saknar lån? De borde vara glada det är det absolut billigaste sättet att bo. 
Svar på tråden Galen höjning