• Anonym (G)

Galen höjning

Min hyra ska återigen höjas med 300 kr. Jag tycker inte det är normalt att den höjs med 300 kr varje år. Hur tänker de? Förut kunde den höjas med 50-100 kr och det köper jag men inte 300 kr.

• Svar på tråden Galen höjning
  • Aniiee
    Anonym (Medvetet val) skrev 2023-12-21 09:42:27 följande:
    Ditt inlägg kan säkert vara sant i hennes fall(?)

Men de allra flesta har alltid ett eget val.

Jag själv startade min plan när jag gick i gymnasiet och hade i princip noll ekonomiska möjligheter.

I dag äger jag och min familj fem fastigheter. 

Det har varit massor av jobb under många år. De flesta vanliga (missnöjda, klagande?) klarar nog inte förstå hur mycket jobb det innebär.
    Jag har en hel del lån, så räntehöjningar och andra kostnadsökningar är verkligen kännbara just nu.
    Men sett över tid, på lite längre sikt, så har det gett och kommer att ge mig och min familj en mycket god ekonomi. Och vår familjs egen boendestandard är hög men till mycket rimlig kostnad.

För någon med min erfarenhet och bakgrund så blir det bara pinsamt att läsa och höra vissa som bara klagar på allt och kritiserar fastighetsägare, samtidigt som de inte har någon självinsikt alls om sina egna medvetna livsval.
    Varför skulle det vara sant? För att någon som inte är jag skriver det?

Allra flesta har ett eget val? Nja, inte riktigt sant va? Beror kanske på vad man menar med "allra flesta". Och huruvida man bryr sig om resten. Men visst.

Jag tror att de flesta har mer förståelse för små fastighetsägare. Det är de stora bolagen som de flesta stör sig på..
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Medvetet val)
    Anonym (G) skrev 2023-12-21 10:43:36 följande:

Ja 300 kr är mycket för mig! Då det tidigare höjts med 50-100 kr bara.

Du menar alltså att det hade varit bättre för dig om tidigare hyreshöjningar hade varit lite högre?

När du tidigare år hade ovanligt låga hyreshöjningar fattade du då ditt eget beslut att spara några kronor varje månad inför kommande års mer normala hyreshöjningar?
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Medvetet val) skrev 2023-12-21 09:42:27 följande:
    Ditt inlägg kan säkert vara sant i hennes fall(?)

Men de allra flesta har alltid ett eget val.

Jag själv startade min plan när jag gick i gymnasiet och hade i princip noll ekonomiska möjligheter.

I dag äger jag och min familj fem fastigheter. 

Det har varit massor av jobb under många år. De flesta vanliga (missnöjda, klagande?) klarar nog inte förstå hur mycket jobb det innebär.
    Jag har en hel del lån, så räntehöjningar och andra kostnadsökningar är verkligen kännbara just nu.
    Men sett över tid, på lite längre sikt, så har det gett och kommer att ge mig och min familj en mycket god ekonomi. Och vår familjs egen boendestandard är hög men till mycket rimlig kostnad.

För någon med min erfarenhet och bakgrund så blir det bara pinsamt att läsa och höra vissa som bara klagar på allt och kritiserar fastighetsägare, samtidigt som de inte har någon självinsikt alls om sina egna medvetna livsval.
    Fy så skönt du låter! Som om andra människor inte kämpar med sina jobb! 
  • Anonym (Z)
    Anonym (G) skrev 2023-12-21 10:43:36 följande:

Ja 300 kr är mycket för mig! Då det tidigare höjts med 50-100 kr bara.

Förstår att det känns som mycket, men jag tror många reagerar på ditt ordval att det skulle vara en galen höjning. Det är det ju inte, eftersom 300 kr är så väldigt lite jämfört med hur mycket den stora massan har fått öka sina utgifter på sistone. 

Vi är ju många som inte har hög inkomst och ändå bor i bostadsrätter där kostnaden bokstavligen har skenat iväg med tusenlappar varje månad. 

Hoppas det funkar för dig ändå, för billigare lär du inte komma undan. 
  • Anonym (Medvetet val)
    Aniiee skrev 2023-12-21 11:08:41 följande:
    För att jag gillar att bo i hyresrätt. Det är, som du kallar dig, ett medvetet val från min sida att bo i hyresrätt. 

Ja, vad bra. Det gör mig glad för jag gillar att människor fattar sina egna medvetna val.

Och då kan du väl inte annat än vara mycket nöjd och glad med ditt val och med de konsekvenser som följer med ditt eget medvetna val.

• Dessanheterjag
    SmulanFnulan skrev 2023-12-20 22:39:19 följande:
    Pinsamt dåliga argument du radar upp. Tror du fastighetsägarna betalar räntehöjningarna med mat? Du är verkligen helt verklighetsfrånvänd och det är alldeles uppenbart att frågan är på tok för komplex för att ditt enkla sinne ska kunna besvara den.

Hur blir man så bitter och oskön som du? Helt sinnesjukt patetiskt.
  • Anonym (Medvetet val)
    Anonym (Usch) skrev 2023-12-21 11:27:48 följande:
    Fy så skönt du låter! Som om andra människor inte kämpar med sina jobb! 
    Jag förstår inte hur du menar?
    Det kan väl inte vara avundsjuka som du låter prägla ditt inlägg?

Jag har själv alltid jobbat heltid och "kämpat" på ett vanligt jobb, precis så som de allra flesta.
    Dessutom har jag på fritiden och semestrar, från början under ledig tid från studier, alltid renoverat lägenheter och hus.
    Ofta köpt billiga lägenheter och fastigheter, lagt massor av jobb på att renoverat dem, och sedan sålt dem.
    Ofta med vinst, men ibland med förlust.
    Så snart jag har fått ihop några kronor så har jag köpt nästa renoveringsobjekt.

Ett vanligt heltidsjobb och att "kämpa" med detta tar ju bara en liten del av veckans alla timmar. Så jag har alltid haft tid över för massor av annat jobb också.
    Därför har jag och min familj en mycket bra tillvaro i dag. Nu är jag nog nere på bara 40 timmars arbete varje vecka, och vi har semester ungefär som alla andra, och en hel del extra dagar att ta ut från all tidigare inarbetad tid.
    Helt underbart i jämförelse att numera ha så otroligt mycket tid över och god ekonomi så vi kan njuta av all denna fritid som bara 40 timmars "kämpande" innebär.
  • Aniiee
    Anonym (Medvetet val) skrev 2023-12-21 11:30:09 följande:

Ja, vad bra. Det gör mig glad för jag gillar att människor fattar sina egna medvetna val.

Och då kan du väl inte annat än vara mycket nöjd och glad med ditt val och med de konsekvenser som följer med ditt eget medvetna val.

Jag har personligen inte klagat på min egna situation, om du läser. Jag har bara försökt ge ett annat perspektiv än den i tråden allmänrådande och redogjort för resonemangen som förts genom åren angående hyreshöjningarna som gjorts.
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Z)
    Anonym (Medvetet val) skrev 2023-12-21 11:45:25 följande:
    Jag förstår inte hur du menar?
    Det kan väl inte vara avundsjuka som du låter prägla ditt inlägg?

Jag har själv alltid jobbat heltid och "kämpat" på ett vanligt jobb, precis så som de allra flesta.
    Dessutom har jag på fritiden och semestrar, från början under ledig tid från studier, alltid renoverat lägenheter och hus.
    Ofta köpt billiga lägenheter och fastigheter, lagt massor av jobb på att renoverat dem, och sedan sålt dem.
    Ofta med vinst, men ibland med förlust.
    Så snart jag har fått ihop några kronor så har jag köpt nästa renoveringsobjekt.

Ett vanligt heltidsjobb och att "kämpa" med detta tar ju bara en liten del av veckans alla timmar. Så jag har alltid haft tid över för massor av annat jobb också.
    Därför har jag och min familj en mycket bra tillvaro i dag. Nu är jag nog nere på bara 40 timmars arbete varje vecka, och vi har semester ungefär som alla andra, och en hel del extra dagar att ta ut från all tidigare inarbetad tid.
    Helt underbart i jämförelse att numera ha så otroligt mycket tid över och god ekonomi så vi kan njuta av all denna fritid som bara 40 timmars "kämpande" innebär.
    Jag tror inte någon ifrågasätter hur mycket arbete du har lagt ner. Men du är säkert medveten om att det finns ett antal människor som aldrig kommer att kunna göra det du gör pga sjukdom, handikapp, ensamstående föräldraskap osv. Det finns alltid en viss procent i samhället som är tvungna att leva delvis eller helt på bidrag och det får vi andra helt enkelt acceptera. Det kan hända vem som helst av oss. 

Grattis till dig som har det så bra, men det finns även andra människor i världen som inte kan ordna det lika bra för sig. Du är säkert gärna med och hjälper dem att få en dräglig tillvaro. Det är i alla fall jag. 
  • Anonym (Medvetet val)
    Anonym (Z) skrev 2023-12-21 12:10:10 följande:
    Jag tror inte någon ifrågasätter hur mycket arbete du har lagt ner. Men du är säkert medveten om att det finns ett antal människor som aldrig kommer att kunna göra det du gör pga sjukdom, handikapp, ensamstående föräldraskap osv. Det finns alltid en viss procent i samhället som är tvungna att leva delvis eller helt på bidrag och det får vi andra helt enkelt acceptera. Det kan hända vem som helst av oss. 

Grattis till dig som har det så bra, men det finns även andra människor i världen som inte kan ordna det lika bra för sig. Du är säkert gärna med och hjälper dem att få en dräglig tillvaro. Det är i alla fall jag. 
    Ja, jag håller med dig.

Men det är trots allt inte särskilt många som är i den situationen du nämner, i jämförelse med alla dem som faktiskt har förmåga att arbeta och hjälpa till med vårt gemensamma.
    Påfallande ofta märker jag gnäll och avundsjuka också från fullt friska människor, från sådana som skulle kunna ordna det mycket bra för sig, och även hjälpa andra, men som hellre avstår från att anstränga sig lite extra för att i stället kritisera dem som verkligen anstränger sig.

Jag hoppas du förstår att jag faktiskt inte bara har det så bra, att det skulle ha kommit av sig själv.
    Jag har själv med egna insatser sett till att så småningom få det riktigt bra.

Ja, jag bor och arbetar och betalar skatt i Sverige.
    Det visar att jag mycket och gärna, väldigt mycket i omfattning, är en av relativt få som verkligen hjälper dem som behöver.
    Utifrån det jag berättat här så förmodar jag att du förstår att jag tillhör en ganska liten del av Sveriges innevånare som betalar väldigt mycket mera i skatt än vad de flesta innevånare gör i genomsnitt.

Så nog hjälper jag dem som behöver, gärna och väldigt mycket.

Men det finns absolut anledning fråga sig:
    -Men vad f_n får jag för mina skattepengar?
Svar på tråden Galen höjning