• Anonym (G)

Galen höjning

Min hyra ska återigen höjas med 300 kr. Jag tycker inte det är normalt att den höjs med 300 kr varje år. Hur tänker de? Förut kunde den höjas med 50-100 kr och det köper jag men inte 300 kr.

• Svar på tråden Galen höjning
  • Anonym (Medvetet val)
    Sunflora skrev 2023-12-21 17:34:07 följande:

Hyran är inte subventionerad på något vis bolagen som hyr ut gör vinst. Att bo i hyresrätt är ofta dyrare än att äga sitt boende. Att spara pengar till framtida hyreshöjning låter helt idiotiskt det är en utgift man betalar varje månad och går man minus varje månad behöver man se över sin ekonomi. 

Att ha tak överhuvudet är inte en onödig lyx som man unnar sig det är en mänsklig rättighet och man man svårt att betala hyran får man inget banklån. 

Nej, att ha tak över huvudet är verkligen ingen mänsklig rättighet.

Vem menar du ska erbjuda denna rättighet och stå för kostnaderna, till alla människor?
  • Anonym (Medvetet val)
    Sunflora skrev 2023-12-21 17:34:07 följande:

Hyran är inte subventionerad på något vis bolagen som hyr ut gör vinst. Att bo i hyresrätt är ofta dyrare än att äga sitt boende. Att spara pengar till framtida hyreshöjning låter helt idiotiskt det är en utgift man betalar varje månad och går man minus varje månad behöver man se över sin ekonomi. 

Att ha tak överhuvudet är inte en onödig lyx som man unnar sig det är en mänsklig rättighet och man man svårt att betala hyran får man inget banklån. 

Hyran är subventionerad av Sveriges skattebetalare.

Estrid Faust, jurist fastighetsbranschen, skriver i rapporten:

Varje år subventionerar skattebetalarna i Sverige hyresreglerade lägenheter med miljardbelopp,

genom att kommunen upplåter marken där de byggs billigare än marknadspris. Tomträttspriserna är kraftigt nedsatta. Anledningen är hyresregleringen 

• nihka
    Anonym (G) skrev 2023-12-20 15:47:11 följande:
    Galen höjning

Min hyra ska återigen höjas med 300 kr. Jag tycker inte det är normalt att den höjs med 300 kr varje år. Hur tänker de? Förut kunde den höjas med 50-100 kr och det köper jag men inte 300 kr.

Den som äger fastigheten du bor i har fått ökade kostnader. Varför ska inte de som bor i en fastighet betala för att kostnaden för att exempelvis uppvärmning och varmvatten stiger? För att inte tala om räntekostnader.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Sunflora
    Anonym (Medvetet val) skrev 2023-12-21 20:54:14 följande:

Vem menar du ska erbjuda denna rättighet och stå för kostnaderna, till alla människor?

Om du inte tycker det har du en usel människosyn. 

Vad menar du med det sista? Tror du det är jag som hittat på tak över huvudet garantin? I Sverige sköts det av socialtjänsten och bekostas av skattepengar. Det finns också välgörenhetsorgsnisationer som hjälper hemlösa (missbrukare och invandrare) 

• Sunflora
    Anonym (Medvetet val) skrev 2023-12-21 20:59:31 följande:
    Hyran är subventionerad av Sveriges skattebetalare.

Estrid Faust, jurist fastighetsbranschen, skriver i rapporten:

Varje år subventionerar skattebetalarna i Sverige hyresreglerade lägenheter med miljardbelopp,

genom att kommunen upplåter marken där de byggs billigare än marknadspris. Tomträttspriserna är kraftigt nedsatta. Anledningen är hyresregleringen 

De upplåter mark ja men men viss del av skatten går inte till att subventionera hyran varje månad. De som äger sitt boende får skatteavdrag på lånen.
  • nihka
    Sunflora skrev 2023-12-21 22:00:19 följande:
    De upplåter mark ja men men viss del av skatten går inte till att subventionera hyran varje månad. De som äger sitt boende får skatteavdrag på lånen.
    Regelverket håller hyrorna nere. Annars hade vi haft marknadshyror över hela landet.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (x3)
    Anonym (Medvetet val) skrev 2023-12-21 20:54:14 följande:

Jo, att ha en bostad är en mänsklig rättighet, det står i FN deklaration om de mänskliga rättigheterna. Det är fakta, inget jag hittar på. 
  • Anonym (LSS)
    Anonym (x3) skrev 2023-12-21 22:39:57 följande:
    Jo, att ha en bostad är en mänsklig rättighet, det står i FN deklaration om de mänskliga rättigheterna. Det är fakta, inget jag hittar på. 
    Hänvisa till den artikeln för du snackar inget annat än en massa skit. 
  • Anonym (Medvetet val)
    Sunflora skrev 2023-12-21 21:57:05 följande:

Om du inte tycker det har du en usel människosyn. 

Vad menar du med det sista? Tror du det är jag som hittat på tak över huvudet garantin? I Sverige sköts det av socialtjänsten och bekostas av skattepengar. Det finns också välgörenhetsorgsnisationer som hjälper hemlösa (missbrukare och invandrare) 

Jag har aldrig hört talas om det för alla människor skulle finnas någon regel eller lag som du kallar:
    tak över huvudet garantin
  • Anonym (Medvetet val)
    Sunflora skrev 2023-12-21 22:00:19 följande:
    Hyran är subventionerad av skattebetalarna.
    Detta är allmänt känt bland de allra flesta som diskuterar någon enda fråga  överhuvudtaget inom den Svenska bostadsmarknaden.

Om du ger dig in i diskussioner om bostadsmarknaden och hyresnivåer men inte skulle känna till detta så räcker det med bara några sekunders googling för att även du ska få lie kunskap om detta.
Svar på tråden Galen höjning