• Anonym (Förebygga)

Varför finns det fortfarande så många ensamstående mammor?

Vad är det som gör att det finns så många ensamstående mammor och kan vi förebygga det på något sätt? 

Dessa ligger ju i topp nu när det blir sämre och sämre ekonomi och det är ju dömt att bli dålig ekonomi och dåliga förutsättningar när en barnfamilj ska leva på en lön och föräldern dessutom ofta är lågutbildad Och med tuffa jobb. 

Man tycker ju att med dagens informationssamhälle, preventivmedel och abortmöjligheter samt familjeterapi osv borde det ju inte finnas en enda ensamstående förälder pga separationer. Men de verkar ju inte minska. Eller? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-27 11:38
    Kvinnor är ju de som väljer att behålla en graviditet. Därför har ju de större beslutanderätt i när det blir barn och utifrån relationen. Ju tidigare i en relation man väljer att bli gravid och eller behålla graviditeten desto större risk är det ju att det finns brister hos partnern som man inte hunnit se. Som leder till tidiga separationer.

Sen är det ju betydligt fler kvinnor som har dålig ekonomi och låg utbildning och därför får mycket svårare att förbättra sin standard vid en separation. Därav att det sannolikt är fler fattiga ensamstående kvinnor än fattiga ensamstående män med barn, även om de har barnen varannan vecka.

• Svar på tråden Varför finns det fortfarande så många ensamstående mammor?
  • Anonym (Bror)
    Tow2Mater skrev 2023-12-26 15:47:30 följande:
    Man kan lagstadga om fl-ledighet (t ex 50/50 delning till vardera förälder, och ge dispans vid ömmande behov. 50/50 borde vara grunden, sedan kan dispenser ges).

Hur applicerar man det vid en separation? Även idag så tar män ut föräldraledighetapenningen på helger (då dom ändå skulle vara lediga) för att få ut summan. Hur får man män att faktiskt vilja vara mer delaktiga?

Jag skulle nog hellre vilja att föräldraledigheten kortas markant så att folk inte tar helger på skattebetalarnas pengar utan faktiskt använder pengen till det den är avsedd för. 

Att bli förälder är en svår omställning. Verkar leda till separation i många fall. Tror det handlar om att kvinnan får ta mest ansvar/ barn, hushåll, kanske press på sex, press på sociala relationer ,kanske hamnar i ekonomisk trångmål då de har separat ekonomi. Jag finner det fullt logiskt att hon då väljer att separera då hon skulle få det mycket lättare på alla plan. Mannen som då inte tagit sitt ansvar i förhållandet fortsätter med icke-ansvaret.

Hur kan samhället lägga ett större ansvar på män? Är 50% tvingad föräldraledighet svaret? Eller leder det till att män plockar ut pengarna på olika sätt i stället? Jag tror på det senare.

• Fjäril kär

Varför skuldbelägga kvinnor ännu mer med denna korkade fråga? 

Frågan borde väl vara ställd till enbart män Varför dom inte tar sitt ansvar för preventivmedel och varför de inte lägger tid på att vara en närvarande pappa?  Knulla går bra men inte ta konsekvenserna av det... 

• Tow2Mater
    Anonym (Bror) skrev 2023-12-26 16:06:52 följande:

Hur applicerar man det vid en separation? Även idag så tar män ut föräldraledighetapenningen på helger (då dom ändå skulle vara lediga) för att få ut summan. Hur får man män att faktiskt vilja vara mer delaktiga?

Jag skulle nog hellre vilja att föräldraledigheten kortas markant så att folk inte tar helger på skattebetalarnas pengar utan faktiskt använder pengen till det den är avsedd för. 

Att bli förälder är en svår omställning. Verkar leda till separation i många fall. Tror det handlar om att kvinnan får ta mest ansvar/ barn, hushåll, kanske press på sex, press på sociala relationer ,kanske hamnar i ekonomisk trångmål då de har separat ekonomi. Jag finner det fullt logiskt att hon då väljer att separera då hon skulle få det mycket lättare på alla plan. Mannen som då inte tagit sitt ansvar i förhållandet fortsätter med icke-ansvaret.

Hur kan samhället lägga ett större ansvar på män? Är 50% tvingad föräldraledighet svaret? Eller leder det till att män plockar ut pengarna på olika sätt i stället? Jag tror på det senare.

Håller helt med dig om att föräldraledigheten kortas markant så den används som den är tänkt. Men jag tror det är viktigt att både mammor och pappor behandlas som likvädiga föräldrar från start. Pappor ska ha förväntningen på sig att ta hand om sina barn, redan från start.
  • Anonym (Tcfrgv)

Frågan från TS är väl lite svävande, var vill du komma egentligen?
    Varför de skaffar barn och relationen tar slut?
    Varför pappan till barnet inte är med i bilden eller iaf inte har barnet/barnen på heltid?
    Eller det sista att de har svårigheter att hitta ny partner/inte vill hitta ny partner?

Mycket har nog förändrats de senaste 20-40åren, nu verkar man ju skaffa barn väldigt snabbt i relationer och sen skiter det sig. Förut var man nog villiga att kämpa mer för barnens skull och stannade därför längre tillsammans iaf tills att relationen blev fullständigt ohållbar.

• Anonym (Hygg)

Varför smiter så många män från sitt föräldraansvar? 

Vad kan en kvinna göra om mannen väljer att skita i allt? Hon kan knappast tvinga honom att vara delaktig i hennes och barnens liv oavsett om hon lever med mannen eller inte. Vägrar han blir det ju enklare att radera ut honom från situationen och leva själv med barnen. Allt annat är ju slöseri med både tid och energi. 

• Anonym (Bror)
    Tow2Mater skrev 2023-12-26 16:22:19 följande:
    Håller helt med dig om att föräldraledigheten kortas markant så den används som den är tänkt. Men jag tror det är viktigt att både mammor och pappor behandlas som likvädiga föräldrar från start. Pappor ska ha förväntningen på sig att ta hand om sina barn, redan från start.

Det är inte jämställt. Kvinnor är den som föder barnet, går igenom hormonella förändringar för det, bildar mjölk osv. Att mannen betraktas som en likställd förälder för barnet tycker jag är självklart sker i en senare fas. Bara dra båda över en kam är ju bara dumheter. Handlar ju om biologi. Det är från det perspektivet man ska skapa en förväntan på fadern. Allt annat är ju bara att blunda för självklarheter. Separerar någon vid födseln av barnet är det orimligt att köra varannan vecka exempelvis.

Jag tror att män hittills har blivit uppfostrade till att känna ett berättigande till allt möjligt. Tror att uppfostran av män har skapat ett gäng narcissister. Nu pratar jag i generella termer, inte på individnivå. Tror att det är där samhället måste göra förändringar. Kvinnor kan inte uppfostras till att ffa ha mäns välmående i fokus. Skilsmässor som instigeras av kvinnor i högre grad är ett tecken på att en sån förändring håller på och sker. 

Det är bara att läsa på familjeliv några vändor. Männen gnäller på allt möjligt och skyller deras tillvaro på kvinnor. 

• Tow2Mater
    Anonym (Hygg) skrev 2023-12-26 16:34:29 följande:

Varför smiter så många män från sitt föräldraansvar? 

Vad kan en kvinna göra om mannen väljer att skita i allt? Hon kan knappast tvinga honom att vara delaktig i hennes och barnens liv oavsett om hon lever med mannen eller inte. Vägrar han blir det ju enklare att radera ut honom från situationen och leva själv med barnen. Allt annat är ju slöseri med både tid och energi. 

En del verkar vilja göra det svårt för mannen från början, t ex genom att vilja vara hemma minst det första året och ha det på sitt sätt. Mannen behandlas som han är överflödig i det mesta som rör barnet, bara han drar in pengarna. Då blir det lättare att bara skita i allt. Speciellt om hon fortsätter göra det svårt att bli delaktig vid t ex separation.
  • Anonym (Bror)
    Tow2Mater skrev 2023-12-26 16:46:38 följande:
    En del verkar vilja göra det svårt för mannen från början, t ex genom att vilja vara hemma minst det första året och ha det på sitt sätt. Mannen behandlas som han är överflödig i det mesta som rör barnet, bara han drar in pengarna. Då blir det lättare att bara skita i allt. Speciellt om hon fortsätter göra det svårt att bli delaktig vid t ex separation.
    Du illustrerar problematiken jag förklarade ovan. "Allt är kvinnosläktets fel"

Vilket också är orsaken till att kvinnor väljer att skilja sig från män tror jag. En slags narcissistisk entitlement. en föreställning att kvinnan ska stå för det emotionella engagemanget och se till mannens behov. I fallet ovan så kan man tycka att fadern borde ta sitt ansvar i stället för att skylla sitt oengagerande föräldraskap på modern.
  • Pixxel
    Anonym (Bror) skrev 2023-12-26 15:21:23 följande:
    Man kan ju öka underhållsbidraget. Kan vara ett incitament.
    Men då kommer ju ännu fler att skilja sig och barnen få en uppväxt utan båda sina föräldrar.
  • elmadumle

Man kan som min dotter bli övergiven i slutet av graviditeten för att den sk pappan knullar någon annanstans och sticker. Och sedan skiter pappan helt i sitt barn när han fått vräka ur sig hotelser mot mamman, det blir polishämtning för att pappan ska bemöta sig om att ens skriva på faderskapet. Då ser man till att ha ensam vårdnad som mamma. 
     Den här mamman pluggade heltid och jobbade samtidigt med en 1,5 åring och jobba nu heltid till vad hon pluggade till. Det går inte dåligt för alla ensamstående mammor.

Svar på tråden Varför finns det fortfarande så många ensamstående mammor?