• Anonym (Förebygga)

Varför finns det fortfarande så många ensamstående mammor?

Vad är det som gör att det finns så många ensamstående mammor och kan vi förebygga det på något sätt? 

Dessa ligger ju i topp nu när det blir sämre och sämre ekonomi och det är ju dömt att bli dålig ekonomi och dåliga förutsättningar när en barnfamilj ska leva på en lön och föräldern dessutom ofta är lågutbildad Och med tuffa jobb. 

Man tycker ju att med dagens informationssamhälle, preventivmedel och abortmöjligheter samt familjeterapi osv borde det ju inte finnas en enda ensamstående förälder pga separationer. Men de verkar ju inte minska. Eller? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-27 11:38
    Kvinnor är ju de som väljer att behålla en graviditet. Därför har ju de större beslutanderätt i när det blir barn och utifrån relationen. Ju tidigare i en relation man väljer att bli gravid och eller behålla graviditeten desto större risk är det ju att det finns brister hos partnern som man inte hunnit se. Som leder till tidiga separationer.

Sen är det ju betydligt fler kvinnor som har dålig ekonomi och låg utbildning och därför får mycket svårare att förbättra sin standard vid en separation. Därav att det sannolikt är fler fattiga ensamstående kvinnor än fattiga ensamstående män med barn, även om de har barnen varannan vecka.

• Svar på tråden Varför finns det fortfarande så många ensamstående mammor?
  • Tow2Mater
    Anonym (Bror) skrev 2023-12-26 16:55:26 följande:
    Du illustrerar problematiken jag förklarade ovan. "Allt är kvinnosläktets fel"

Vilket också är orsaken till att kvinnor väljer att skilja sig från män tror jag. En slags narcissistisk entitlement. en föreställning att kvinnan ska stå för det emotionella engagemanget och se till mannens behov. I fallet ovan så kan man tycka att fadern borde ta sitt ansvar i stället för att skylla sitt oengagerande föräldraskap på modern.
    I fallet ovan kan det betyda att han måste strida båda länge och dyrt via Tingsrätten.
  • Anonym (Tg)
    Anonym (Bror) skrev 2023-12-26 16:55:26 följande:
    Du illustrerar problematiken jag förklarade ovan. "Allt är kvinnosläktets fel"

Vilket också är orsaken till att kvinnor väljer att skilja sig från män tror jag. En slags narcissistisk entitlement. en föreställning att kvinnan ska stå för det emotionella engagemanget och se till mannens behov. I fallet ovan så kan man tycka att fadern borde ta sitt ansvar i stället för att skylla sitt oengagerande föräldraskap på modern.
    Jag tycker tvärtom att många kvinnor anser att allt är manssläktets fel. Kvinnor saknar självkritik och insikt om sina egna fel och brister. Då är det bekvämt att skylla allt på män.
    Många kvinnor har väldiga kontrollbehov och släpper inte in pappan som jämbördig förälder. Allt han gör kritiseras och anmärks på. De styr och ställer och bestämmer. Till slut ger många män upp. Så var det för mig. Jag kände inte att jag kunde slappna av i hennes närvara utan koncentrerade mig hela tiden på hur jag skulle göra för att undvika mästrande instruktioner eller tillrättavisningar från henne. Därför tog jag initiativ till att separera. Separationen blev befrielse och en nystart för mig som förälder. Jag insisterade på att ha 50% trots att mamman inte ville att jag skulle ha det. Utan mammans närvaro slapp jag hennes evinnerliga pekpinnar, jag kunde skapa mina egna rutiner och göra som jag själv tyckte var bäst. Det är det bästa jag gjort i mitt liv.
  • Anonym (Bror)
    Tow2Mater skrev 2023-12-26 17:07:22 följande:
    I fallet ovan kan det betyda att han måste strida båda länge och dyrt via Tingsrätten.
    "Han tycker det är lättare att bara skita i allt" 
    "pga kvinnor" alternativt "strida i tingsrätten" "pga kvinnor"

det är det här problemet du illustrerar så fint om man nu ska förenkla. Män (i generella termer) flyttar över allt ansvar över kvinnor. Så länge den attityden existerar så kommer kvinnor att vilja skilja sig. En slags narcissistisk entitlement från männen.

Ansvaret över föräldraskapet behöver enbart ligga på fädrens rygg. Färre skilsmässor, färre ensamstående mödrar. Större engagemang hos pappor.
  • Anonym (Bror)
    Anonym (Tg) skrev 2023-12-26 17:09:44 följande:
    Jag tycker tvärtom att många kvinnor anser att allt är manssläktets fel. Kvinnor saknar självkritik och insikt om sina egna fel och brister. Då är det bekvämt att skylla allt på män.
    Många kvinnor har väldiga kontrollbehov och släpper inte in pappan som jämbördig förälder. Allt han gör kritiseras och anmärks på. De styr och ställer och bestämmer. Till slut ger många män upp. Så var det för mig. Jag kände inte att jag kunde slappna av i hennes närvara utan koncentrerade mig hela tiden på hur jag skulle göra för att undvika mästrande instruktioner eller tillrättavisningar från henne. Därför tog jag initiativ till att separera. Separationen blev befrielse och en nystart för mig som förälder. Jag insisterade på att ha 50% trots att mamman inte ville att jag skulle ha det. Utan mammans närvaro slapp jag hennes evinnerliga pekpinnar, jag kunde skapa mina egna rutiner och göra som jag själv tyckte var bäst. Det är det bästa jag gjort i mitt liv.
    Du gör ju samma sak här. Skilsmässan var kvinnans fel. 
  • Anonym (Tg)
    Anonym (Bror) skrev 2023-12-26 17:20:48 följande:
    Du gör ju samma sak här. Skilsmässan var kvinnans fel. 
    Jag hugger tillbaka.
  • Anonym (Bror)
    Anonym (Tg) skrev 2023-12-26 17:21:58 följande:
    Jag hugger tillbaka.
    Vilket är ett tecken på att ni har en relationskonflikt. I erat fall så har ni varannan vecka.
  • Anonym (Tg)
    Anonym (Bror) skrev 2023-12-26 17:27:33 följande:
    Vilket är ett tecken på att ni har en relationskonflikt. I erat fall så har ni varannan vecka.
    Jag högg tillbaka på din retorik.
  • Anonym (Bror)
    Anonym (Tg) skrev 2023-12-26 17:29:06 följande:
    Jag högg tillbaka på din retorik.
    Nej. Du bekräftade den.
  • Anonym (Tg)
    Anonym (Bror) skrev 2023-12-26 17:33:10 följande:
    Nej. Du bekräftade den.
    Och du bekräftar min
  • Anonym (fakta talar för sig själva)
    sture123 skrev 2023-12-26 16:04:09 följande:

Fast idag är det väl standard att barnen bor växelvis 50/50 hos bägge föräldrar efter en separation. Därför tycker jag frågeställningen är konstig. Det borde väl finnas nästan lika många ensamstående pappor? Iallafall har antalet ensamstående pappor ökat jämfört med hur det var förr när barnen enbart bodde hos mamman. Är det inte svårt för dem med eller varför är frågan bara fokuserad på ensamstående mammor?

Otroligt hur så många män kan vara så okunniga om hur samhället ser ut, fast det går att googla fakta på 5 sekunder? För säkert 10e gången i såna här trådar:

Det är totalt bara ca 10% av barnen som bor "bara med pappa eller mest hos pappa", medan ca 40% bor "bara med mamma eller mest hos mamma". 

www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/levnadsforhallanden/levnadsforhallanden/barn-och-familjestatistik/pong/statistiknyhet/barn--och-familjestatistik-barns-boende-och-forsorjning-nar-foraldrarna-inte-bor-ihop/
Svar på tråden Varför finns det fortfarande så många ensamstående mammor?