-
Eller ja, jag tog henne till frisören.Min sambo har en 4 årig dotter från tidigare förhållande, som bor hos oss vv.Förra veckan var våran vecka och jag tog med bonusbarnet till frisören, vilket pappa visste om. Flickan hade långt hår ner till svanken och varje dag var katastrof. Hennes hår bildade lätt tovor trots flätor, balsamspray, håroljor. Hon är dessutom väldigt håröm. Varje dag tårar och katastrof vid hårborstning och man kände sig jävligt elak som behövde utsätta henne för det. Så i samråd med henne gick vi till frisören och klippte det till axlarna. Barnet var inte ledsen innan eller efter. Hårborstningarna resterande dagarna av veckan gick utan tårar.På måndagen när mamma hämtade flickan från förskolan blev hon galen och såg det som en kränkande handling mot barnet och henne, av mig. Hon har även spelat in där hon ledande frågat barnet om det var jag som sa att hon skulle klippa sig. Barnet svarar JA. Men det var ju inget från mig tvång utan vi hade en dialog och hon var inte ledsen. Varken efter frisören eller resten av veckan.Nu ikväll skrev hon att hon inte kommer lämna på förskolan imorgon eller resten av veckan då hon inte vill att barnet ska till oss. Jag är ännu kluven, gjorde jag så fel? Gör hon fel? Vad gör man? -
Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?
-
Resultatet av en pappa som INTE BRYR SIG. Lämpar över sin unge på den nya bonusmorsan. Att hon har tovigt hår vittnar även det om bristande omsorg.
-
Väldigt fel av dig (och pappan). Jag förstår mamman. Blev arg bara jag läste detta och det är inte ens mitt barn.
-
Fattar inte vad de andra som skrivit tänker på men DU har inte gjort något fel. Du tog henne bara till frisören, det hade pappan lika gärna kunnat göra. Detta var ett beslut i samförstånd och inte något manipulerande mot barnet. Dessutom så växer hår ut..... Men pappan däremot borde ha pratat med mamman först! DÄR är felet.
Att mamman vägrar släppa iväg barnet till er är både överdrivet och barnsligt. Dessutom räknas det som umgängessabotage så pappan borde kontakta Familjerätten för att diskutera saken. Man kan inte göra så som mamman gör nu. -
Hon är barnets bonusmamma. Lyssna på ordet, vilket ord innehåller det? Jo mamma. Hon är en av barnets föräldrar och har därför rätt att vara med i beslut om barnet. Givetvis inte lika mycket som mamman och pappan, men en sån här sak definitivt.Ööööh öööh biomamma hit biomamma dit. En bonusmamma är också en mamma till barnet.Ibland hälften av tiden. Ibland mer, ibland mindre.Anonym (Fyfan) skrev 2024-01-21 22:28:55 följande:Ja du gjorde jävligt fel. Hade blivit fullständigt galen jag också om jag var mamman. Det är inte din sak över huvudtaget. Grattis till att ha förstört all möjlighet till någon form av förtroende och samarbete någonsin. Hur du ens kunde tänka att detta var ok att göra bakom mammans rygg är helt otroligt. Totalt gränslöst vidrigt beteende.
-
Överlåt skötseln av barnet till hennes föräldrar så slipper du hamna i skottgluggen i fortsättningen.
Ja, du gjorde tyvärr väldigt fel. Du kan inte skylla ifrån dig på att du hade diskuterat saken med en fyraåring. Diskussionen skulle förstås ha skett mellan mamman och pappan.
-
Varför är det din sak att reda ut barnets hår och problemen med håret. Låt pappan sköta allting i fortsättningen för din inblandning är tydligen inte önskvärd.
-
Herregud, hur kan du inte förstå att du gjort extremt fel och varför ber inte du också om ursäkt till mamman? Det är så gränslöst gjort av dig att man storknar!
-
Anonym (För att hon är bonusmamma?) skrev 2024-01-21 22:49:48 följande:Hon är barnets bonusmamma. Lyssna på ordet, vilket ord innehåller det? Jo mamma. Hon är en av barnets föräldrar och har därför rätt att vara med i beslut om barnet. Givetvis inte lika mycket som mamman och pappan, men en sån här sak definitivt.Ööööh öööh biomamma hit biomamma dit. En bonusmamma är också en mamma till barnet.Ibland hälften av tiden. Ibland mer, ibland mindre.Nej, det är vårdnadshavarna som beslutar saker. En bonusmamma har egentligen ingen beslutanderätt alls men det är bra om man har en så bra relation mellan vårdnadshavare så även bonusföräldrar får säga sitt. För det är bra med fler vuxna som kan vägleda och fostra barnen.
Däremot räcker det med att pappan ansåg att det var okej att klippa barnet. Bonusmamman själv kan dock inte fatta ett sådant beslut.
Sen kan detta med bonusföräldrar vara extra känsligt eftersom det kan vara en dålig stämning mellan vårdnadshavarna. Då kan en sak som denna försämra konflikten och då blir ju även barnet lidande.
Sen kan jag tycka att både bonusmamman och mamman agerade fel i detta fall. Som förälder får man allt lägga sina känslor åt sidan för sina barns skull. Och misstag sker. Det får man tänka på. Hår växer ut.
-
Om mamman hade tagit med barnet och gjort samma sak då utan samråd med pappan, hade det varit lika fel?Anonym (Fyfan) skrev 2024-01-21 22:28:55 följande:Ja du gjorde jävligt fel. Hade blivit fullständigt galen jag också om jag var mamman. Det är inte din sak över huvudtaget. Grattis till att ha förstört all möjlighet till någon form av förtroende och samarbete någonsin. Hur du ens kunde tänka att detta var ok att göra bakom mammans rygg är helt otroligt. Totalt gränslöst vidrigt beteende.
Är det fel att ha en bonusmamma som är engagerad och bryr sig och tar sig an ett barn som biologiskt inte är hennes?
Är inte det allt man önskar för sitt barn om man separerar från dess pappa?
Jag säger inte att detta var rätt beslut men att säga att det inte är bonusmammans sak överhuvudtaget är bara sjukt. Hon är barnets bonusmamma, hon är en otroligt viktig och stor del i barnets liv. Barnet lever med henne exakt lika mycket som med sin pappa och mamma. Bonusmamman ser ett barn som lider oerhört mycket pga sitt långa hår som mamman vägrar klippa. Ska hon sitta tyst och se på? -
Men alltså - allvarligt? Har du ens läst trådstarten? Ts gjorde inte nånting bakom mammans rygg. Pappan var införstådd med att ungen skulle klippas; självklart trodde väl ts att pappan iom det hade skött kommunikationen med mamman.Anonym (Fyfan) skrev 2024-01-21 22:28:55 följande:Ja du gjorde jävligt fel. Hade blivit fullständigt galen jag också om jag var mamman. Det är inte din sak över huvudtaget. Grattis till att ha förstört all möjlighet till någon form av förtroende och samarbete någonsin. Hur du ens kunde tänka att detta var ok att göra bakom mammans rygg är helt otroligt. Totalt gränslöst vidrigt beteende.
Om ts hade tagit ungen till frisören helt på eget bevåg, utan att diskutera saken med någon av föräldrarna hade jag helt hållit med dig om att beteendet hade varit gränslöst och vidrigt, men nu var det ju inte så.
Ett annat beteende som är ganska vidrigt är när man vräker ur sig en massa skit mot någon utan att ens bry sig om att läsa tillräckligt noga för att se om man uppfattat det hela rätt...