• Anonym (Jl)

Blir galen

Hej, 

jag har 2 ?bonusbarn? inom parantes då jag inte riktigt tagit mig an den rollen, för jag ser mig som deras pappas fru. 

relationen är okej, mitt problem är att ena ungen/pojken har misstänkt Adhd och har ett väldigt dåligt beteende. är respektlös, högljudd, kaxig och har varit trotsig med ALLT i 3 år. Så länge jag känt barnet. jag tappar tålamodet för varje gång jag träffar honom. Nu till mitt problem:

vi är gravida och jag är extremt trött etc, behöver lugn och ro. Vi har haft pojken extra då mamman inte ?orkar? ha honom så mycket som hon har han. Vi bor i en annan stad så det blir varannan helg plus extra dagar när det finns möjlighet. Vi har haft nu barnet 6-7 helger i rad och jag börjar seriöst ledsna på att jag inte kan komma till ro en endaste helg. Jag orkar inte mer, är gravid och hormonell och börjar tycka det är extremt jobbigt att vara omkring pojken. Han tar så sjukt mycket energi och uppmärksamhet från det andra barnet också. Han håller på med en utredning och jag tycker hans beteende förvärras med tiden. Just respektlösheten, pojken är 8 år och beter sig som en 3 åring. Får allt serverat, städar inte rummet för pappan orkar inte heller tjafsa med honom. Så de är bombnedslag hemma hos oss, det är otroligt högljutt och kaosigt. 

jag behöver vila eftermiddagar för jag är så extremt trött och illamående. Men ja kan inte ens få min sömn för att pojken fattar inte när pappan söger åt honom att sänka rösten. Jag håller på att bli galen!!!! 

inte nog med det är jag orolig när vi får barn och de första spädbarnsveckorna. Hur det kommer se ut hemma. Att min sambo är så extremt stressad pga hans son och behöver lägga all sin energi och tid på honom för han är så extremt krävande. Vet inte löngre vad jag ska göra. 

jag älskar min man mer än allt i världen, när jag blev introducerad till sonen så sa han att han är världens snällaste pojke, men han är liteeee trotsig just nu. De va 3 år sedan som nj eskalerat. 

ja visste inte vad jag gav mig in på helt ärligt. Det är så pass att jag typ inombords tål inte ungen. Vill inte vara omkring honom för ja blir så otroligt provocerad av hans beteende. 

kan jag be min sambo att bo hos sin mamma (pojkens farmor) när han har sonen extra? För ja klarar inte av det under graviditeten. Vill bara ha lugn och ro 🥲 är det ens normalt att känna såhär? Hur ska jag lösa detta? Ja bara går och längtar tills hans får medicineras? men under tiden håller jag på att bryta ihop.

• Svar på tråden Blir galen
  • Anonym (L)
    Anonym (Jl) skrev 2024-02-04 16:18:14 följande:

Men tycker ni att det ändå är okej fö alla partner att han spenderar någon helg hos sin mamma då och då? Eller kräver jag för mycket? För ja vill heller inte att de blir dålig stämning hemma. Men mitt psyke just nu klarar inte av detta kaos nu när ja är gravid. Behöver lite ro när det är som tuffast. 

Vi är ju inte parter i detta. Det är din man, svärmor och styvson du behöver kolla med. Har du provat att lägga fram förslaget för din man?
  • EpicF
    Anonym (Jl) skrev 2024-02-04 16:51:09 följande:

?jemp?

problemet är,, jag har tjatat om utredning då varken mamma eller pappa tagit tag i det förrän skolan tyckte att sonen ska utredas. min sambo tycker det är jobbigt att ?det är fel på mitt barn?. Och detta har stört mig att han haft det mindsetet länge. 

ja menar det verkligen, jag har inget plats att kunna begära att få ?utbildning? när föräldrarna blundar för det. Det är lättare för mig som icke förälder Till barnet att se hur pass illa det är egentligen. Dock är anledningen till att barnet varit hos oss nu ganska mycket pga hon ej pallar med sonen. Det har hon sjölv uttryckt.

det Där med att kunna hantera barnet kommer sen, de behöver först och främst få en diagnos. Jag pratar om nuet, jag blir galen av nuet.. det här stöndiga kaoset hemma, sambons stress kring barnet att han själv ej vet hur han ska hantera honom. Ledsen men jag är dessvärre maktlös i denna situation. 

jag känner helt ärligt just nu, hur fan ska det gå när jag får ett spädbarn? Börjar få jobbiga tankar kring vår relation för tror ej ja kommer orka detta om pojken ej får rätt hjälp. 

men samtidigt är det föräldrarnas ansvar att fostra barnet, själva skaffa verktyg när det är aktuellt. Förstår du hur jag menar? 

jag är inte barnets mamma, jag kan inte göra mkt mer än att vara stöd för min man. Men jag går sönder ibland. 

Du kan börja läsa åå om ADHD, skaffa dig egen information om hur du kan hjälpa barnet att lugna sig. 

Att barnets förälder blundar är synd, men inget du kan göra något åt. Däremot kan du göra något åt din situation genom att läsa på om ADHD. 

Och självklart ska även du gå utbildningen om  i erbjuds sådan. Ditt och sambons barn kanske också får NPF diagnos. 
  • Anonym (Egoist)
    Anonym (Jl) skrev 2024-02-04 16:14:55 följande:

bla bla bla

Ja behöver lugn och ro NU!! 

:( orkar ej alltså. 

Och barnet behöver ett hem där han känner att han är välkommen och älskad. Fattar du inte att det är din dåliga inställning som gör att han blir utagerande?

Han har inte valt att bo med dig! 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jl)

Anonym (egoist) 

så du menar att jag är anledningen till st barnet är utåtagerande? Jaha så du menar att jag är det även när pojken är hos mamman o beter sig likadant? Det är absolut inte mitt fel att deras son beter sig såhär! Då även hans farföräldrar upplever samma problem? men nej nej! Jag som funnits i 3 år är anledningen.. usch onödig kommentar.

• Anonym (Valentina)

Hur i hela friden tänker du ens som skaffar barn i den där situationen? Ungen är ditt bonusbarn, oavsett du vill det eller inte. Han kommer vara i din sambos liv för alltid. Klarar du inte av honom, var det ju oerhört korkat att skaffa barn med ungens pappa.

Du ser ju dessutom vilken kass pappa han är som inte verkar ta barnets problematik på allvar. Och honom vill du ha som pappa till dina barn..?

Fattar inte hur folk tänker.

• Anonym (Varannan vecka)

Hoppas din man och exet har bra samarbete så mamman kan ha sitt barn varannan vecka åtminstone.

• Anonym (Egoist)
    Anonym (Jl) skrev 2024-02-04 17:20:40 följande:

Anonym (egoist) 

så du menar att jag är anledningen till st barnet är utåtagerande? Jaha så du menar att jag är det även när pojken är hos mamman o beter sig likadant? Det är absolut inte mitt fel att deras son beter sig såhär! Då även hans farföräldrar upplever samma problem? men nej nej! Jag som funnits i 3 år är anledningen.. usch onödig kommentar.

Jag är fullständigt övertygad om att din taskiga attityd är en del av problemet. Säkert inte hela men en del. Han känner att han inte är välkommen, vare sig hos er eller hos sin mamma. 

Om jag tolkar det du skrivit så var du och pappan ihop ett år innan ni började med ivf. När flyttade ni ihop? Andra dejten? Hade du ens börjat lära känna sonen innan ni drog igång med att avla kärleksbarn?

• Anonym (Jl)

Nej, 

min taskiga attityd visar jag inte för barnet fattar du väl, och jag är absolut inte anledningen till att barnet har issues. Så mycket är jag med! 

vi har varit tsm i 4 år, introducerades för 3 år sedan då pojken var 5 år, då gav jag det tid och hade överseende att det är ett skilsmässobarn. Tiden gick, det blev bättre ett tag, sen åt helvete, bättre igen osv osv! 

jag tänker inte ta in det du skriver att jag skulle vara anledningen till att barnet beter sig som han gör, detta är helt föräldrarnas ansvar när det kommer till det. Jag har inte varit mer än bra och snäll mot barnet. 

dra ej dina egna slutsatser,.. 

• Mimosa86
    Anonym (Jl) skrev 2024-02-04 18:05:07 följande:

Nej, 

min taskiga attityd visar jag inte för barnet fattar du väl, och jag är absolut inte anledningen till att barnet har issues. Så mycket är jag med! 

vi har varit tsm i 4 år, introducerades för 3 år sedan då pojken var 5 år, då gav jag det tid och hade överseende att det är ett skilsmässobarn. Tiden gick, det blev bättre ett tag, sen åt helvete, bättre igen osv osv! 

jag tänker inte ta in det du skriver att jag skulle vara anledningen till att barnet beter sig som han gör, detta är helt föräldrarnas ansvar när det kommer till det. Jag har inte varit mer än bra och snäll mot barnet. 

dra ej dina egna slutsatser,.. 

Vad är din mans lösning på problemet?

Det låter väl kanon om han och sonen kan åka iväg till farmor så du får vila. Vill han inte det?

Alltså NI måste kommunicera med varandra. Han måste förstå att du mår för dåligt för att detta ska kunna fortsätta. HAN behöver komma med förslag på hantering och han måste vara hård mot sitt ex att hon måste ta sitt föräldraansvar och ha pojken fulla tider. 

Det här blir övermäktigt för dig att hantera. 

Svar på tråden Blir galen