• Anonym (Ts)

Kvinnor, skulle ni kunna fria?

Ok. Jag och sambon vill gifta oss. Men det är det här med frieri.

Jag är den mest ?skapande? romantiska  av mig och sambon, hsn är mer en praktiker. Däremot gillar han när jag gör romantiska  saker.

Skulle ni som kvinna kunna stå för det romantiska frieriet? 

Jag vet att man såklart inte behöver ett frieri; men det hade varit en kul grej att göra och vara med om. Vi har tragglat runt i småbarnsåren länge nu och det vore ett fint avstamp in i nästa skede på något vis.

Men det känns slm det bara är män som friar?

• Svar på tråden Kvinnor, skulle ni kunna fria?
  • Anonym (XXX)
    EnAnonumius skrev 2024-02-08 09:04:18 följande:
    "Brudöverlämning" är ingen svensk klassisk kyrktradition.
    Det är något vi har fått in i Sverige på modernare tid.

Skall man gifta sig enligt svensk klassisk tradition, med kyrkbröllop så går bruden och  brudgummen upp tillsammans för altargången.
    Fadern, brodern etc manliga släktingar  är hänvisa att sitta ned på kyrkbänken som alla andra närvarande.
    Det vet jag! Men seden har ändå funnits i Sverige så länge nu, och till och med tillämpats av kungafamiljen (Victoria och Madeleine), att många unga börjat uppfatta det som en svensk tradition. De har ju sett det på TV så många gånger i brittiska och amerikanska filmer och TV-serier, att det inte är konstigt att det går in att "det är så man gör". 

Jag vänder mig inte emot att vi importerar traditioner, för alla traditioner förändras ju... julgranen och jultomten är t.ex. inte heller svenska från början - men just brudöverlämningen blir lätt löjlig, när alla vet att bruden har haft både en och flera män utan att be sin far om lov. Ju fler män hon har haft, desto löjligare. Och finns det sedan barn också på hennes sida, så kan inte ens äldre tillresta gäster tro något annat.
  • Anonym (Envis)

Jag friade på två skottdagar (och fick nej) innan han kom till skott, men det gick vägen till sist. Flört

Vi firade 15-årig bröllopsdag förra året.

• Tecum
    Anonym (Gör det!) skrev 2024-02-07 22:12:02 följande:

Jag tycker absolut att du ska fria, ni har kärlek och barn ihop. Jättebra att göra det nu. Lycka till.

Min sambo vill inte gifta sig trots att vi har barn. Men han vill inte göra slut för han säger att han älskar mig..Men det är inte viktigt för honom.att bekräfta oss genom bröllop. Det känns så illa. Vi har levt 16 år ihop. Något har verkligen dött inom mig på grund av detta.

Men jag är ingen person som vill pressa honom och tjata. Så jag kommer istället att börja planera en separation. För mig är han numera bara som en kk som jag har barn med och råkar bo ihop med. 

Jag vill verkligen trycka på att romantiken och vi-känslan är mycket viktig i ett förhållande. Så det är självklart att du ska fria till din sambo - eftersom ni har kärlek ihop.! Vårda det ömt.

Tror du på fullt allvar att ert förhållande hade varit bättre och du mer attraherad om ni gift er? Han och du är ju samma personer ändå och kärleken är inte beroende av en ring och ett vigselbevis. 
  • Anonym (Galne Gunnar)
    Tecum skrev 2024-02-08 20:55:43 följande:
    Tror du på fullt allvar att ert förhållande hade varit bättre och du mer attraherad om ni gift er? Han och du är ju samma personer ändå och kärleken är inte beroende av en ring och ett vigselbevis. 
    Läsförståelsen är inte på topp Tyst
  • Anonym (Envis)
    Om kvinnan är beredd att separera efter många år och barn över ett uteblivet bröllop så var det nog ganska viktigt för henne, eller?

Du är inte domare över andras preferenser och vad de ska tycka är viktigt.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ts) skrev 2024-02-08 08:47:32 följande:

Vad du anser patetiskt ger jag absolut noll för.

Vi ser det som en möjlighet också, när vi pratat lite löst, med att samla vånner och familj, för en enkel ceremoni och lite mat. Pga äldre släkt, en pandemi och graviditeter där jag mått dåligt har det inte varit så många möjligheter till det senaste 5 år. Kyrkligt blir det inte heller.

+1
  • Anonym (Hm)
    EnAnonumius skrev 2024-02-08 09:04:18 följande:
    "Brudöverlämning" är ingen svensk klassisk kyrktradition.
    Det är något vi har fått in i Sverige på modernare tid.

Skall man gifta sig enligt svensk klassisk tradition, med kyrkbröllop så går bruden och  brudgummen upp tillsammans för altargången.
    Fadern, brodern etc manliga släktingar  är hänvisa att sitta ned på kyrkbänken som alla andra närvarande.
    Håller med
  • Anonym (e)
    Anonym (Gör det!) skrev 2024-02-07 22:12:02 följande:
    Kvinnor, skulle ni kunna fria?

Jag tycker absolut att du ska fria, ni har kärlek och barn ihop. Jättebra att göra det nu. Lycka till.

Min sambo vill inte gifta sig trots att vi har barn. Men han vill inte göra slut för han säger att han älskar mig..Men det är inte viktigt för honom.att bekräfta oss genom bröllop. Det känns så illa. Vi har levt 16 år ihop. Något har verkligen dött inom mig på grund av detta.

Men jag är ingen person som vill pressa honom och tjata. Så jag kommer istället att börja planera en separation. För mig är han numera bara som en kk som jag har barn med och råkar bo ihop med. 

Jag vill verkligen trycka på att romantiken och vi-känslan är mycket viktig i ett förhållande. Så det är självklart att du ska fria till din sambo - eftersom ni har kärlek ihop.! Vårda det ömt.

Om det var så viktigt för dig att bli gift, varför flyttade du ihop och skaffade barn innan giftermål? 
    Varför ska man köpa kon när man får gratis mjölk? 
  • Anonym (..)
    Ja, kanske för att det är mer attraktivt med en partner som bryr sig om vad som är viktigt för den andre?
  • Anonym (Trebarnsmamman)

Jag friade för 22 år sen, vad skulle det vara för konstigt med det? Vi hade pratat löst om att bilda familj och med barn med i bilden kändes det tryggare att vara gift. Så vi hade väl indirekt berört ämnet, det kom väl inte precis som en blixt från klar himmel.

Kan tillägga att vi har ungefär samma ekonomiska förutsättningar med jobb och så, och är båda från helt vanliga Svensson-familjer med gifta föräldrar. Inga jättearv eller liknande. Om man har väldigt olika ekonomi så är det väl i sig en anledning att låta bli tänker jag. 

Svar på tråden Kvinnor, skulle ni kunna fria?