EnAnonumius skrev 2024-02-08 09:04:18 följande:
"Brudöverlämning" är ingen svensk klassisk kyrktradition.
Det är något vi har fått in i Sverige på modernare tid.
Skall man gifta sig enligt svensk klassisk tradition, med kyrkbröllop så går bruden och brudgummen upp tillsammans för altargången.
Fadern, brodern etc manliga släktingar är hänvisa att sitta ned på kyrkbänken som alla andra närvarande.
Det vet jag! Men seden har ändå funnits i Sverige så länge nu, och till och med tillämpats av kungafamiljen (Victoria och Madeleine), att många unga börjat uppfatta det som en svensk tradition. De har ju sett det på TV så många gånger i brittiska och amerikanska filmer och TV-serier, att det inte är konstigt att det går in att "det är så man gör".
Jag vänder mig inte emot att vi importerar traditioner, för alla traditioner förändras ju... julgranen och jultomten är t.ex. inte heller svenska från början - men just brudöverlämningen blir lätt löjlig, när alla vet att bruden har haft både en och flera män utan att be sin far om lov. Ju fler män hon har haft, desto löjligare. Och finns det sedan barn också på hennes sida, så kan inte ens äldre tillresta gäster tro något annat.