• Anonym (Ts)

Kvinnor, skulle ni kunna fria?

Ok. Jag och sambon vill gifta oss. Men det är det här med frieri.

Jag är den mest ?skapande? romantiska  av mig och sambon, hsn är mer en praktiker. Däremot gillar han när jag gör romantiska  saker.

Skulle ni som kvinna kunna stå för det romantiska frieriet? 

Jag vet att man såklart inte behöver ett frieri; men det hade varit en kul grej att göra och vara med om. Vi har tragglat runt i småbarnsåren länge nu och det vore ett fint avstamp in i nästa skede på något vis.

Men det känns slm det bara är män som friar?

• Svar på tråden Kvinnor, skulle ni kunna fria?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (..) skrev 2024-02-08 22:36:32 följande:
    Ja, kanske för att det är mer attraktivt med en partner som bryr sig om vad som är viktigt för den andre?

Det var ju inte viktigt när de träffades. Då gick det utmärkt att både flytta ihop och skaffa barn. 

Man kan ju tolka det som att hon först ville snärja honom och sedan komma med fler krav. 

• EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-08 12:59:50 följande:
    Det vet jag! Men seden har ändå funnits i Sverige så länge nu, och till och med tillämpats av kungafamiljen (Victoria och Madeleine), att många unga börjat uppfatta det som en svensk tradition. De har ju sett det på TV så många gånger i brittiska och amerikanska filmer och TV-serier, att det inte är konstigt att det går in att "det är så man gör". 
    Mja, när Kronsessan Vickan gifte sig så blev det en kompromiss. Pappa Kungen ledde henne bara fram till halva altargångens längd och sedan gick Kronsessan och Daniel resten av vägen fram till altaret tillsammans.
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-08 12:59:50 följande:
    Jag vänder mig inte emot att vi importerar traditioner, för alla traditioner förändras ju... julgranen och jultomten är t.ex. inte heller svenska från början - men just brudöverlämningen blir lätt löjlig, när alla vet att bruden har haft både en och flera män utan att be sin far om lov. Ju fler män hon har haft, desto löjligare. Och finns det sedan barn också på hennes sida, så kan inte ens äldre tillresta gäster tro något annat.
    Varken britter eller amerikanarna, har in gen brudöverlämning vid omgifte.

Med det sagt..

Javisst så förändras traditioner och det är helt okey. Fast att säga att något som bara existerat i två-tre decennier (importtraditionen brudöverlämningen) i jämförelse med våra  giftermålstraditioner som har existerat i snart 600år, är bara direkt befängt. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mimmi)
    Tecum skrev 2024-02-08 20:55:43 följande:
    Tror du på fullt allvar att ert förhållande hade varit bättre och du mer attraherad om ni gift er? Han och du är ju samma personer ändå och kärleken är inte beroende av en ring och ett vigselbevis. 
    Det har blivit en "grej" för personen i fråga,  hon tror på allvar att hon skulle sväva på rosa moln livet ut bara hon blir gift.
    Det funkar såklart inte så.
    Kanske ett tag, absolut. Men inte i längden.

Man kan ha goda skäl till att inte gifta sig också. 
    Jag skulle på inga villkor göra det, men jag har skilsmässa i bagaget också. Det finns inga garantier oavsett om man är gift eller inte.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Galne Gunnar) skrev 2024-02-08 21:01:17 följande:
    Läsförståelsen är inte på topp Tyst
    Den kommentaren har inget med läsförståelse att göra, så ta du och titta dig i spegeln.
  • Anonym (Mimmi)
    Ja, kanske för att det är mer attraktivt med en partner som bryr sig om vad som är viktigt för den andre?
    Exakt, och det gäller inte när det andra parten har en annan önskan?

Mitt ex friade till mig, jag sa nej. Han blev sur. Jahapp, var sur då. 
    Jag tänker iaf inte gifta mig för att göra någon nöjd när jag inte vill själv.
  • Anonym (Usch)

Aldrig i livet. Fruktansvärt oattraktivt med en man som inte vill eller kan fria själv. Hade han inte friat, på eget initiativ, inom den tid jag förväntade mig hade jag lämnat honom. Skulle aldrig vänta på någon passiv velpelle och definitivt inte fria till HONOM. ALDRIG. Fruktansvärt avtändande.

• Anonym (..)
    Anonym (Lina) skrev 2024-02-09 09:19:15 följande:

Det var ju inte viktigt när de träffades. Då gick det utmärkt att både flytta ihop och skaffa barn. 

Man kan ju tolka det som att hon först ville snärja honom och sedan komma med fler krav. 

Det kanske inte är så viktigt att gifta sig för tidigt. Men det var ändå viktigt för henne att göra det i något skede.

Min kommentar handlade om honom inte om henne, så nej så kan man inte tolka det.

• Anonym (..)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-09 09:35:53 följande:
    Exakt, och det gäller inte när det andra parten har en annan önskan?

Mitt ex friade till mig, jag sa nej. Han blev sur. Jahapp, var sur då. 
    Jag tänker iaf inte gifta mig för att göra någon nöjd när jag inte vill själv.

Jag svarade på en kommentar som påstod att det inte gör honom mer attraktiv, men det kan det faktiskt göra.

Jo det kan gälla båda så om mannen tycker hon är oattraktiv så har ju även han valet att bryta upp.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (..) skrev 2024-02-09 10:17:51 följande:

Jag svarade på en kommentar som påstod att det inte gör honom mer attraktiv, men det kan det faktiskt göra.

Jo det kan gälla båda så om mannen tycker hon är oattraktiv så har ju även han valet att bryta upp.

Ser hon honom som mer attraktiv för att de gifter sig så är det högst sannoikt temporärt, det blir snart vardag igen.

Varför skulle han bryta upp om han trivs? Måste han gifta sig mot sin vilja menar du?
  • Anonym (XXX)
    Fast inte nödvändigtvis, om man HAR varit överens, men den andra plötsligt ändrar sig under resans gång. Och det är i min erfarenhet nästan alltid kvinnor som gör det.

Jag har t.ex. hört från så många män, att de har varit helt överens med sina nya kvinnor om att de bara ska träffas kravlöst när båda känner för det... Men sedan dröjer det ändå inte mer än ett par månader förrän kvinnan börjar tjata om bröllop, barn och hus. Eller att hon förväntar sig att mannen ska hjälpa till med räkningarna, eller börja hämta hennes barn sedan förr på dagis när hon "inte hinner", eller följa med hem till hennes gamla förälder och hjälpa till med något praktiskt där.

Att man inte vill gifta sig kan ha väldigt goda anledningar. Det är t.ex. ett säkrare skydd för att ens tillgångar stannar i släkten, än vad både äktenskapsförord och testamente tillsammans kan vara. Samt efternamnet, som vi diskuterade tidigare. Samt att vissa människor har starka värderingar emot äktenskap - de betraktar det som något gammaldags kälkborgerligt, alternativ religiöst och förlegat. 

(Jag säger inte att något av detta gäller TS och hennes sambo, det var lite allmänna reflektioner bara.)
Svar på tråden Kvinnor, skulle ni kunna fria?