Anonym (..) skrev 2024-02-08 22:36:32 följande:
Ja, kanske för att det är mer attraktivt med en partner som bryr sig om vad som är viktigt för den andre?
Fast inte nödvändigtvis, om man HAR varit överens, men den andra plötsligt ändrar sig under resans gång. Och det är i min erfarenhet nästan alltid kvinnor som gör det.
Jag har t.ex. hört från så många män, att de har varit helt överens med sina nya kvinnor om att de bara ska träffas kravlöst när båda känner för det... Men sedan dröjer det ändå inte mer än ett par månader förrän kvinnan börjar tjata om bröllop, barn och hus. Eller att hon förväntar sig att mannen ska hjälpa till med räkningarna, eller börja hämta hennes barn sedan förr på dagis när hon "inte hinner", eller följa med hem till hennes gamla förälder och hjälpa till med något praktiskt där.
Att man inte vill gifta sig kan ha väldigt goda anledningar. Det är t.ex. ett säkrare skydd för att ens tillgångar stannar i släkten, än vad både äktenskapsförord och testamente tillsammans kan vara. Samt efternamnet, som vi diskuterade tidigare. Samt att vissa människor har starka värderingar emot äktenskap - de betraktar det som något gammaldags kälkborgerligt, alternativ religiöst och förlegat.
(Jag säger inte att något av detta gäller TS och hennes sambo, det var lite allmänna reflektioner bara.)