• Anonym (Mamma)

Borde pappan betala.

När sonen var liten bodde han varannan helg hos din pappa och jag fick lite pengar eftersom sonen var mest hos mig.

Sen kom en period när han valde att bo nästan halvtid hos sin pappa. sonen började få barnbidraget plus lite extra för att köpa sina egna kläder, telefon, buss och sånt. pappan slutade då betala till mig. Helt förståeligt.

Senaste tiden har sonen valt att bo heltid hos mig. Han har varit på nån mindre semester med pappa och det händer att dom går ut och äter men sonen har inte längre når rum där och sover aldrig där. 

sonen betalar ju sina egna kläder men jag har stora utgifter med huset, räntor, el, vatten, mat, saker som går sönder osv. Jag kan knappast bo billigare om alla barnen ska få egna rum men jag går knappt runt.

Pappan tycker inte han ska betala för sonen får bo där om han vill. 

vad tycker ni? Borde pappan betala nåt och i så fall hur mycket? 

• Svar på tråden Borde pappan betala.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Mini) skrev 2024-03-15 09:58:05 följande:

Ansök via försäkringskassan redan idag! Handläggningstiden är lång men du får retroaktivt så fort beslutet är klart.
    Underhållet ligger på ca 2200 kr i månaden.
    Är sonen över 18 år så ansöker han själv.

Fk kommer fråga varför ni inte sköter det själva, då svarar du bara att pappan vägrar betala dig. Fk kommer sätta över pengar till dig varje månad och sedan kommer pappan få betala till Fk istället.

Om pappan säger till Fk att sonen får bo vv men inte vill kommer inte spela någon roll, han blir ändå betalningsskyldig.

FK frågade inte mig om varför vi inte skötte det sinsemellan, jag skickade in en digital ansökan. Det tog ca tre månader att få ärendet avgjort, men då kom pengarna som sagt retroaktivt.
  • Anonym (Mamma)

Ansök via försäkringskassan redan idag! Handläggningstiden är lång men du får retroaktivt så fort beslutet är klart.
    Underhållet ligger på ca 2200 kr i månaden.
    Är sonen över 18 år så ansöker han själv.

Fk kommer fråga varför ni inte sköter det själva, då svarar du bara att pappan vägrar betala dig. Fk kommer sätta över pengar till dig varje månad och sedan kommer pappan få betala till Fk istället.

Om pappan säger till Fk att sonen får bo vv men inte vill kommer inte spela någon roll, han blir ändå betalningsskyldig.

Pappan betalar redan 800/månad till sonen som extrapengar för buss, utemat, telefon, gymkort och kläder. Han behöver buss för att hälsa på sin pappa men det gör han sällan. Jag betalar samma. 

borde han då betala 1400 till mig?

• EnAnonumius
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-15 08:51:51 följande:
    Det var bara ett förslag för att underlätta i TS ansträngda ekonomi då det lät som att hon hade väldigt höga kostnader och svårt att få det att gå ihop nu när sonen bor där på heltid.
    Finns ju ingen rim och fason på det resonemanget du kommer med där.
    Man skall aldrig lasta barnen om man som förälder har ansträngd ekonomi.
    Det är ju knappast barnens fel att det har blivit så.

Fler dumma förslag  att komma med?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (helt) skrev 2024-03-15 09:00:14 följande:
    Det är föräldern som ska bidra till barnets försörjning, inte barnet själv.

Att bli självständig, komma in på arbetsmarknaden är en helt annan sak. Men att barnet skulle betala hemma för att pappan vägrar/ska slippa är ju helt uppåt väggarna. 
    Håller med. 👍

Jag har sett många dumma förslag. Men det tar priset att ge förslag om att barnen skall betala hemma för att pappan inte betalar, hamnar på "dumma förslags"-skala mellan 1-10 på en solklar 11.

• EnAnonumius
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-15 09:52:39 följande:

Ja absolut. Bättre vore kanske om ts funderade på ett mindre/billigare boende men det verkar hon ha uteslutit så då får vi spåna vidare på andra förslag.

Bostadsbidrag kanske kan vara ett alternativ. 

Varför lade du det idiotiska förslaget från början, att sonen kunde betala lite extra hemma, om han började jobba på helgerna, för att pappan inte betalar sin del för sonens försörjning?

Jag förslår att du håller dig borta från att ge förslag till TS överhuvudtaget.
  • EnAnonumius

Vill bara tillägga.. Om pappan inte betalar till försäkringskassan så kommer han att hamna hos kronofogden direkt.
  • Anonym (A)
    Anonym (helt) skrev 2024-03-15 10:12:38 följande:
    Varför är det mamman som ska anpassa och ändra och söka bidrag för att pappan inte betalar det han är skyldig? 

Det enda rimliga förslaget är att pappan uppfyller sina skyldigheter och bidrar det han ska till sina barns uppehälle. 
    Tycker jag med, pappan har också ett ansvar
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 10:26:38 följande:

Pappan betalar redan 800/månad till sonen som extrapengar för buss, utemat, telefon, gymkort och kläder. Han behöver buss för att hälsa på sin pappa men det gör han sällan. Jag betalar samma. 

borde han då betala 1400 till mig?

Nej, han borde fortfarande betala ca 2200:- till dig. Vad han ger sonen är irrelevant.
  • Anonym (Mini)

Anonym (Ja) de gör nog olika, Fk ringde mig och frågade varför pappan inte betalade själv. Jag sökte också digitalt. 

Ts, du kommer få 2200 ca av FK det är vad han ska betala till dig. Vill han ge sonen mer pengar så får han. Men de 2200 är vad han ska betala till FK iaf.

• Anonym (M)
    EnAnonumius skrev 2024-03-15 12:11:56 följande:
    Vill bara tillägga.. Om pappan inte betalar till försäkringskassan så kommer han att hamna hos kronofogden direkt.
    Pappans problem, inte ts problem. 
Svar på tråden Borde pappan betala.