• Anonym (Mamma)

Borde pappan betala.

När sonen var liten bodde han varannan helg hos din pappa och jag fick lite pengar eftersom sonen var mest hos mig.

Sen kom en period när han valde att bo nästan halvtid hos sin pappa. sonen började få barnbidraget plus lite extra för att köpa sina egna kläder, telefon, buss och sånt. pappan slutade då betala till mig. Helt förståeligt.

Senaste tiden har sonen valt att bo heltid hos mig. Han har varit på nån mindre semester med pappa och det händer att dom går ut och äter men sonen har inte längre når rum där och sover aldrig där. 

sonen betalar ju sina egna kläder men jag har stora utgifter med huset, räntor, el, vatten, mat, saker som går sönder osv. Jag kan knappast bo billigare om alla barnen ska få egna rum men jag går knappt runt.

Pappan tycker inte han ska betala för sonen får bo där om han vill. 

vad tycker ni? Borde pappan betala nåt och i så fall hur mycket? 

• Svar på tråden Borde pappan betala.
  • Anonym (M)

EnAnonumius: Precis, ska ha runt 2000kr i underhållsbidrag. Det är det minsta han ska betala i underhållsstöd. För att vara exakt så är minsta summan 2223 kr från att barnet är 15. 

Om du har problem med det får du ta upp det med Försäkringskassan. 

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 23:54:35 följande:
    Ja och träningskort, busskort, födelsedagspresenter till vänner, utemat 

Han får 1600:- utöver studiebidraget För att täcka allt detta. 
    Studiebidraget är tänkt att tänka de kostnaderna. Om du ger 1600kr utöver studiebidraget så är det ditt val. 

Bättre att han skaffar ett extrajobb om studiebidraget inte räcker till hans konstnader. Han låter faktiskt lite bortskämd. 
  • Anonym (,-önk Ö)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 21:02:07 följande:

Kan ni hjälpa meg med uträkning. Om jag får det till 2000:- på försäkringskassans hemsida, ska jag sedan dra av 800:- som han redan ger till sonen. 
    Ska jag även dra av halva studiebidraget (500) som ju redan går till sonen?
    Då blir det 700 att betala till mig. 

Skit i alla uträkningar, meddela bara till försäkringskassan att sonen bor heltid hos dig men att pappan inte vill betala så får du underhållsstöd. Det är strax över 2000kr för barn över 15 år. 
  • Anonym (M)

Din son har totalt 3650kr i månaden. Du borde definitivt inte betala de 1600kr extra som du gör, speciellt inte om du dålig råd. 

Din son borde definitivt klara sig på studiebidraget + 800kr från pappan = 2050kr per månad. De mer än flesta gymnasieungdomar har, även om du inte ger han 1600kr extra. 

• Anonym (Lis)
    Anonym (M) skrev 2024-03-16 16:17:23 följande:

EnAnonumius: Precis, ska ha runt 2000kr i underhållsbidrag. Det är det minsta han ska betala i underhållsstöd. För att vara exakt så är minsta summan 2223 kr från att barnet är 15. 

Tror det är flera som blandar ihop begreppen underhållsbidrag och underhållsstöd här och kanske inte pratar om samma sak när de diskuterar.
  • EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2024-03-16 16:17:23 följande:

Jag har inga problem med vad försäkringskassan säger. Vad får du det ifrån?
    Men du verkar ju ha missat att underhållet är inkomstgrundat, och det är upplyst också på försäkringskassans hemsida.

Jag ifrågasatte ditt antagande om summan. 
    Ditt antagande var att pappan skulle betala "ska runt" 2000kr. 

Jag frågade då dig vad du fick det ifrån. Och frågade dig då om du visste pappans inkomst?

Som sagt du själv läst på Försäkringskassans hemsida så hade du sett att det är inkomstgrundat

Så min fråga kvarstår.. Hur kan du ta för givet att det är "ska runt"  vara 2000kr han skall betala?
    Vet du pappans faktiska inkomst, och där med kan svara så ganska tvärsäkert på att det ska då vara "ska runt 2000kr"?

Du vet det skall till rätt rejäla låga inkomster för att betala det lägsta summan baserat på FK schabloner och beräkningar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-16 16:23:10 följande:
    Studiebidraget är tänkt att tänka de kostnaderna. Om du ger 1600kr utöver studiebidraget så är det ditt val. 

Bättre att han skaffar ett extrajobb om studiebidraget inte räcker till hans konstnader. Han låter faktiskt lite bortskämd. 
    Jag ger inte 1600, Det skev jag inte. Han får 1600:- extra totalt. 800 av mig och 800 av sin pappa. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-17 21:46:54 följande:
    Jag ger inte 1600, Det skev jag inte. Han får 1600:- extra totalt. 800 av mig och 800 av sin pappa. 
    I inlägg 43 så får 1600kr av dig, utöver studiebidraget. 

Och eftersom du tidigare sagt att han får 800kr av pappan så är det tillsammans 2400kr. Din son har 3650kr. Det är mycket för en gymnasieungdom. 

Jag förstår att du vill hjälpa din son men om du inte ens gör runt ekonomiskt varje månad så ska du inte ge din don 1600kr i månaden. Han får klara sig på studiebidraget. Och du ska ansöka om underhållsstöd med en gång. 
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-03-17 22:13:30 följande:
    I inlägg 43 så får 1600kr av dig, utöver studiebidraget. 

Och eftersom du tidigare sagt att han får 800kr av pappan så är det tillsammans 2400kr. Din son har 3650kr. Det är mycket för en gymnasieungdom. 

Jag förstår att du vill hjälpa din son men om du inte ens gör runt ekonomiskt varje månad så ska du inte ge din don 1600kr i månaden. Han får klara sig på studiebidraget. Och du ska ansöka om underhållsstöd med en gång. 
    Inlagg 43 säger Han får 1600:- utöver studiebidraget. Det sägs inte vem han får det av. Men har man läst TS andra inägg och den andra tråden forstår man tydligt och klart att det handlar om 800 från vardera forälder.
Svar på tråden Borde pappan betala.