• Anonym (Mamma)

Borde pappan betala.

När sonen var liten bodde han varannan helg hos din pappa och jag fick lite pengar eftersom sonen var mest hos mig.

Sen kom en period när han valde att bo nästan halvtid hos sin pappa. sonen började få barnbidraget plus lite extra för att köpa sina egna kläder, telefon, buss och sånt. pappan slutade då betala till mig. Helt förståeligt.

Senaste tiden har sonen valt att bo heltid hos mig. Han har varit på nån mindre semester med pappa och det händer att dom går ut och äter men sonen har inte längre når rum där och sover aldrig där. 

sonen betalar ju sina egna kläder men jag har stora utgifter med huset, räntor, el, vatten, mat, saker som går sönder osv. Jag kan knappast bo billigare om alla barnen ska få egna rum men jag går knappt runt.

Pappan tycker inte han ska betala för sonen får bo där om han vill. 

vad tycker ni? Borde pappan betala nåt och i så fall hur mycket? 

• Svar på tråden Borde pappan betala.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 21:46:01 följande:
    Pengarna sonen får (av mig och pappan) går  bland annat till sånt som är med i försäkringskassans beräkning. Så jag tror att jag måste räkna bort det. Men studiebidraget går ju direkt till sonen så det kanske stämmer. 
    Om pappan väljer att ge extra pengar utom underhållsbidraget så är det hans val. Samma om du väljer att ge sonen extra pengar. 
  • Anonym (M)

Vad använder sonen studiebidraget till? Kläder, mobil, nöjen etc? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-15 23:09:41 följande:

Vad använder sonen studiebidraget till? Kläder, mobil, nöjen etc? 

Ja och träningskort, busskort, födelsedagspresenter till vänner, utemat 

Han får 1600:- utöver studiebidraget För att täcka allt detta. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-15 23:08:48 följande:
    Om pappan väljer att ge extra pengar utom underhållsbidraget så är det hans val. Samma om du väljer att ge sonen extra pengar. 
    Det är en överenskommelse vi båda har. Busskort och träningskort kostar mycket men vi tycker det är viktigt. Han ska kunna åka och hälsa på sin pappa och även flickvän och kompisar. 
  • EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2024-03-15 21:35:29 följande:
    Du ska runt 2000kr i underhållsbidrag
    Man kan inte klampa in och säga tvärsäkert att någon ska ha 2000kr i underhåll.

Vet du pappans inkomst, är det därför du uttalar dig så tvärsäkert att det är 2000kr TS ska ha?

Annars så är underhållsbidrag inkomstbaserad då man går på pappan först.. Saknar däremot pappan inkomst så¨går det på skattebetalarna och då är det FK schabloner som gäller.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (M)
    EnAnonumius skrev 2024-03-16 07:09:27 följande:
    Man kan inte klampa in och säga tvärsäkert att någon ska ha 2000kr i underhåll.

Vet du pappans inkomst, är det därför du uttalar dig så tvärsäkert att det är 2000kr TS ska ha?

Annars så är underhållsbidrag inkomstbaserad då man går på pappan först.. Saknar däremot pappan inkomst så¨går det på skattebetalarna och då är det FK schabloner som gäller.
    Det sa jag inte heller. Jag skrev inte heller, jag skrev runt 2000kr. 
  • EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2024-03-16 12:23:29 följande:
    Det sa jag inte heller. Jag skrev inte heller, jag skrev runt 2000kr. 
    Du skrev "ska"..

Citerar dig och dina ord:
    Anonym (M) skrev 2024-03-15 21:35:13 följande:

(slut på citatet)

Oavsett om du menar "runt" eller "ska runt", så kan du inte bara dra en siffra ur tomma luften så som du gör.

Men om du skall envisas med att det är "runt 2000kr", så får du ju bevisa att du kan pappans inkomst och där med därför kan dra en s.k rimlig antagande på "runt 2000kr".

Eller så kan du ju redogöra var du bygger ditt antagande på "runt 2000kr" ifrån.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 21:02:07 följande:

Kan ni hjälpa meg med uträkning. Om jag får det till 2000:- på försäkringskassans hemsida, ska jag sedan dra av 800:- som han redan ger till sonen. 
    Ska jag även dra av halva studiebidraget (500) som ju redan går till sonen?
    Då blir det 700 att betala till mig. 

Nej, du ska inte dra av en krona.
  • Anonym (Ja)
    EnAnonumius skrev 2024-03-16 12:55:33 följande:
    Du skrev "ska"..

Citerar dig och dina ord:
    Anonym (M) skrev 2024-03-15 21:35:13 följande:

(slut på citatet)

Oavsett om du menar "runt" eller "ska runt", så kan du inte bara dra en siffra ur tomma luften så som du gör.

Men om du skall envisas med att det är "runt 2000kr", så får du ju bevisa att du kan pappans inkomst och där med därför kan dra en s.k rimlig antagande på "runt 2000kr".

Eller så kan du ju redogöra var du bygger ditt antagande på "runt 2000kr" ifrån.
    Det var ju ts som nämnde summan ca 2000:- så det är därför personen svarar som hen gör.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 23:54:35 följande:
    Ja och träningskort, busskort, födelsedagspresenter till vänner, utemat 

Han får 1600:- utöver studiebidraget För att täcka allt detta. 
    Underhåll är ju tänkt att inkludera allt sånt. Så han har ju valet att sluta ge pengar till detta om han borjar betala underhåll till dig. Om ni inte kommer overens om annat.
Svar på tråden Borde pappan betala.