• Anonym (Mamma)

Borde pappan betala.

När sonen var liten bodde han varannan helg hos din pappa och jag fick lite pengar eftersom sonen var mest hos mig.

Sen kom en period när han valde att bo nästan halvtid hos sin pappa. sonen började få barnbidraget plus lite extra för att köpa sina egna kläder, telefon, buss och sånt. pappan slutade då betala till mig. Helt förståeligt.

Senaste tiden har sonen valt att bo heltid hos mig. Han har varit på nån mindre semester med pappa och det händer att dom går ut och äter men sonen har inte längre når rum där och sover aldrig där. 

sonen betalar ju sina egna kläder men jag har stora utgifter med huset, räntor, el, vatten, mat, saker som går sönder osv. Jag kan knappast bo billigare om alla barnen ska få egna rum men jag går knappt runt.

Pappan tycker inte han ska betala för sonen får bo där om han vill. 

vad tycker ni? Borde pappan betala nåt och i så fall hur mycket? 

• Svar på tråden Borde pappan betala.
  • Anonym (Ja)
    Agda90 skrev 2024-03-19 08:19:00 följande:
    En häst äter enbart hö för 800-1600 kr per månad. Skor går på runt 1500 och hästen ska skos var 6-8:e vecka ungefär. Går den barfota ska den ändå verkas och det kostar också. HUR kan du få att en häst kostar 1500 kr/mån?
    Stallplats, strö, foder, skor, försäkring. Det blir rätt mycket!
    De kanske bara är medryttare?
  • Agda90
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-19 08:28:54 följande:
    De kanske bara är medryttare?
    Det står att de har EGNA hästar. 
  • Anonym (Ja)
    Agda90 skrev 2024-03-19 09:38:07 följande:
    Det står att de har EGNA hästar. 
    Hm, ja då får jag inte ihop ekonomin heller.
  • Anonym (M)

Agda90: Om du läste hela mitt inlägg så såg du att det är endel utgifter en gång per år, där ingår stallhyra, skor, försäkring och strö. Detta betalas i en klumpsumma en gång per år där de har stallplats (jag vet att det inte är vanligt förekommande, men så är det där). Det som kostar runt 1500kr/månad är foder och hö, detta är per häst. 

Nu skrev jag aldrig att en häst generellt kostar runt 1500kr/månad, utan jag skrev att deras hästar kostar runt 1500kr/månad plus endel utgifter som är en gång per år. 

Vad andra betalar för sina hästar är irrelevant. 

Och nej, de är inte enbart medryttare. 

• Anonym (M)

EnAnonumius: Ja, precis underhållsstöd. Ca 2000kr per månad minimum, som man får antingen genom fk eller direkt från pappan. 

• EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 11:43:38 följande:

EnAnonumius: Ja, precis underhållsstöd. Ca 2000kr per månad minimum, som man får antingen genom fk eller direkt från pappan. 

Pappan (eller mamman) betalar inte underhållsstöd,
    När skall du förstå detta? Aldrig?

Det står ju även upplyst om det i länken du angav att en förälder (pappan eller mamman) INTE betalar underhållsstöd.

När det är föräldrarna själva som betalar,  då är det underhållsbidrag det heter och då blir det inkomstgrupp.

Så nu har jag fyra frågor till dig.. Jag tycker det är på sin platsa att du svara på frågorna.

Varför fortsätter du helt felaktigt hävda att pappan betalar skall betala underhållsstöd?
    (som sagt du har inte stöd för detta från din egna länk att föräldrar betalar underhålls stöd)

Varför utgår du att pappan skall betala lägsta belopp c:a 2000kr?
    Har du tillgång till pappans inkomstuppgifter?

(står också upplyst om på försäkringskassans hemsida att underhållsbidrag är inkomstgrundad)

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2024-03-19 12:11:57 följande:
    Pappan (eller mamman) betalar inte underhållsstöd,
    När skall du förstå detta? Aldrig?

Det står ju även upplyst om det i länken du angav att en förälder (pappan eller mamman) INTE betalar underhållsstöd.

När det är föräldrarna själva som betalar,  då är det underhållsbidrag det heter och då blir det inkomstgrupp.

Så nu har jag fyra frågor till dig.. Jag tycker det är på sin platsa att du svara på frågorna.

Varför fortsätter du helt felaktigt hävda att pappan betalar skall betala underhållsstöd?
    (som sagt du har inte stöd för detta från din egna länk att föräldrar betalar underhålls stöd)

Varför utgår du att pappan skall betala lägsta belopp c:a 2000kr?
    Har du tillgång till pappans inkomstuppgifter?

(står också upplyst om på försäkringskassans hemsida att underhållsbidrag är inkomstgrundad)
    *inkomstgrupp = inkomstbeprövat
  • Agda90
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 11:42:40 följande:

Agda90: Om du läste hela mitt inlägg så såg du att det är endel utgifter en gång per år, där ingår stallhyra, skor, försäkring och strö. Detta betalas i en klumpsumma en gång per år där de har stallplats (jag vet att det inte är vanligt förekommande, men så är det där). Det som kostar runt 1500kr/månad är foder och hö, detta är per häst. 

Nu skrev jag aldrig att en häst generellt kostar runt 1500kr/månad, utan jag skrev att deras hästar kostar runt 1500kr/månad plus endel utgifter som är en gång per år. 

Vad andra betalar för sina hästar är irrelevant. 

Och nej, de är inte enbart medryttare. 

Enstaka kostnader per år tolkar nog del flesta som jag, att det inte är de större kostnaderna. 
  • Anonym (M)
    Agda90 skrev 2024-03-19 14:01:37 följande:
    Enstaka kostnader per år tolkar nog del flesta som jag, att det inte är de större kostnaderna. 
    Och varför skulle de inte vara det större kostnaderna? 

Det är mer normalt att större kostnader som ex försäkring kommer en gång per år. 
  • Anonym (M)

EnAnonumius: Vad är problemet? Ts har rätt att få 2 223 kr varje månad eftersom  sonen är över femton. Detta betalas försäkringskassan som insin tur kräver pappan på detta. 

Så vad är det du inte förstår? Till och med efter en länk verkar du inte förstå. 

• EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 16:20:16 följande:

EnAnonumius: Vad är problemet? Ts har rätt att få 2 223 kr varje månad eftersom  sonen är över femton. Detta betalas försäkringskassan som insin tur kräver pappan på detta. 

Så vad är det du inte förstår? Till och med efter en länk verkar du inte förstå. 

Ja självklart har TS rätt att få en summa pengar varje månad. Inget jag har förnekat alls. Så dy har inget att komma med din fula indirekta sätt att säga att jag förnekar det. Är det mer skitsnack du skall kom ma med?

Inlägg #51:
    "Det är det minsta han ska betala i underhållsstöd."

Jag ifrågasatte dig och dina påståenden. B.la att du har hävdat att pappan skall betala underhållsstöd. Vilket en förälder inte gör, då de de betala underhållsbidrag.

Sedan så ifrågasatt jag summan,. Då underhållsbidrag, är inkomstbeprövad.
    Jag skrev tydligt att hur kan du vara så tvär säker på suman, för det vill mycket till innanen förälder bli tilldömd det lägsta beloppet.

Men jag har aldrig, och kommer aldrig förneka att TS har rätt att få underhållsbidrag och/eller underhållsstöd.. 

Det hade förstått om du faktiskt läser vad man skriver i stället för att hitta på eget innehåll i mina inlägg, och tolka ifrågasättande som förnekande. 🙄

Så knappast problem som du verkar inbilla dig.

P.S

Ja jag vet att jag kommer att få en tumme ned igen för detta inlägg. 😏
  • Anonym (M)
    EnAnonumius skrev 2024-03-19 22:57:40 följande:
    Ja självklart har TS rätt att få en summa pengar varje månad. Inget jag har förnekat alls. Så dy har inget att komma med din fula indirekta sätt att säga att jag förnekar det. Är det mer skitsnack du skall kom ma med?

Inlägg #51:
    "Det är det minsta han ska betala i underhållsstöd."

Jag ifrågasatte dig och dina påståenden. B.la att du har hävdat att pappan skall betala underhållsstöd. Vilket en förälder inte gör, då de de betala underhållsbidrag.

Sedan så ifrågasatt jag summan,. Då underhållsbidrag, är inkomstbeprövad.
    Jag skrev tydligt att hur kan du vara så tvär säker på suman, för det vill mycket till innanen förälder bli tilldömd det lägsta beloppet.

Men jag har aldrig, och kommer aldrig förneka att TS har rätt att få underhållsbidrag och/eller underhållsstöd.. 

Det hade förstått om du faktiskt läser vad man skriver i stället för att hitta på eget innehåll i mina inlägg, och tolka ifrågasättande som förnekande. 🙄

Så knappast problem som du verkar inbilla dig.

P.S

Ja jag vet att jag kommer att få en tumme ned igen för detta inlägg. 😏
    Fortfarande inte förstått ser jag. 

Nej, varför ska jag ge en tumme ner när det är uppenbart att du inte förstått? Känns rätt meningslöst. 
  • Agda90

Hur många betalar hyra en gång per år?
    Det är den TS (bland annat) relaterar till som en kostnad som kommer en gång per år)

Anonym (M) skrev 2024-03-19 16:18:05 följande:
    Och varför skulle de inte vara det större kostnaderna? 

Det är mer normalt att större kostnader som ex försäkring kommer en gång per år. 
  • Tom Araya

Ja, pappan borde betala minst minimumunderhåll eftersom barnet bor hos dig. Att barnet kan välja att bo hos honom är oväsentligt eftersom underhåll baseras på antalet dagar barnet faktiskt bor hos respektive förälder då den föräldern bär kostnaderna för mat, hygien och boende.

• Anonym (M)

Agda90: Alla i det stallet betalar stallhyra en gång per år. I mitt fall var det stallhyra, inte hyra för bostad. 

• Anonym (A)
    Tom Araya skrev 2024-03-20 09:26:43 följande:

Ja, pappan borde betala minst minimumunderhåll eftersom barnet bor hos dig. Att barnet kan välja att bo hos honom är oväsentligt eftersom underhåll baseras på antalet dagar barnet faktiskt bor hos respektive förälder då den föräldern bär kostnaderna för mat, hygien och boende.

Så tycker jag med
Svar på tråden Borde pappan betala.