• Anonym (Mamma)

Borde pappan betala.

När sonen var liten bodde han varannan helg hos din pappa och jag fick lite pengar eftersom sonen var mest hos mig.

Sen kom en period när han valde att bo nästan halvtid hos sin pappa. sonen började få barnbidraget plus lite extra för att köpa sina egna kläder, telefon, buss och sånt. pappan slutade då betala till mig. Helt förståeligt.

Senaste tiden har sonen valt att bo heltid hos mig. Han har varit på nån mindre semester med pappa och det händer att dom går ut och äter men sonen har inte längre når rum där och sover aldrig där. 

sonen betalar ju sina egna kläder men jag har stora utgifter med huset, räntor, el, vatten, mat, saker som går sönder osv. Jag kan knappast bo billigare om alla barnen ska få egna rum men jag går knappt runt.

Pappan tycker inte han ska betala för sonen får bo där om han vill. 

vad tycker ni? Borde pappan betala nåt och i så fall hur mycket? 

• Svar på tråden Borde pappan betala.
  • Jemp
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-15 08:51:51 följande:
    För att bli självständig. För att komma in på arbetsmarknaden. För att få en bättre syn än sin pappa på ekonomi. För att ts ska slippa sticka till honom lite extrapengar när barnbidraget tar slut. Finns många anledningar till att ta ett extrajobb under gymnasietiden. 

Det var bara ett förslag för att underlätta i TS ansträngda ekonomi då det lät som att hon hade väldigt höga kostnader och svårt att få det att gå ihop nu när sonen bor där på heltid.
    Det är ju stor skillnad på att jobba extra för fickpengar jämfört med att betala hemma under gymnasietiden. 
  • Anonym (Ja)

Klart pappan ska betala underhåll. Kontakta FK och gör en ansökan via dem.

• LFF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 00:27:47 följande:
    Borde pappan betala.

När sonen var liten bodde han varannan helg hos din pappa och jag fick lite pengar eftersom sonen var mest hos mig.

Sen kom en period när han valde att bo nästan halvtid hos sin pappa. sonen började få barnbidraget plus lite extra för att köpa sina egna kläder, telefon, buss och sånt. pappan slutade då betala till mig. Helt förståeligt.

Senaste tiden har sonen valt att bo heltid hos mig. Han har varit på nån mindre semester med pappa och det händer att dom går ut och äter men sonen har inte längre når rum där och sover aldrig där. 

sonen betalar ju sina egna kläder men jag har stora utgifter med huset, räntor, el, vatten, mat, saker som går sönder osv. Jag kan knappast bo billigare om alla barnen ska få egna rum men jag går knappt runt.

Pappan tycker inte han ska betala för sonen får bo där om han vill. 

vad tycker ni? Borde pappan betala nåt och i så fall hur mycket? 

Pappan ska självklart betala underhåll för sonen.

Gällande detta med boendesituationen så kan det vara så att alla barn inte kan ha varsitt rum. Hur många barn pratar vi om? Ålder? De övriga barnen har väl också en pappa som står för deras försörjning. Ibland kommer livet emellan och man får göra sina prioriteringar. Vad är viktigast? Att du går runt ekonomiskt (även om det innebär att ni måste flytta till mindre) eller att barnen har egna rum?
  • Anonym (D)

Nej ett så stort barn får välja själv var man vill bo och dessutom är pappan då skyldig att fixa ett rum till honom. 

Ansök om underhåll via FK bara. Ta inte ens upp det nåmer med pappan. 

• Anonym (Mamma)
    LFF skrev 2024-03-15 09:26:59 följande:
    Pappan ska självklart betala underhåll för sonen.

Gällande detta med boendesituationen så kan det vara så att alla barn inte kan ha varsitt rum. Hur många barn pratar vi om? Ålder? De övriga barnen har väl också en pappa som står för deras försörjning. Ibland kommer livet emellan och man får göra sina prioriteringar. Vad är viktigast? Att du går runt ekonomiskt (även om det innebär att ni måste flytta till mindre) eller att barnen har egna rum?

Det är 3 barn. De andra 2 bor varannan vecka så där får jag inte heller några pengar. 

Jag kan ev flytta när äldsta flyttat hemifrån. Just nu prioriterar jag att bo kvar. Jag går back men ja. Ta av sparpengar. 

• Anonym (Lis)
    Anonym (helt) skrev 2024-03-15 09:00:14 följande:
    Men att barnet skulle betala hemma för att pappan vägrar/ska slippa är ju helt uppåt väggarna. 

Ja absolut. Bättre vore kanske om ts funderade på ett mindre/billigare boende men det verkar hon ha uteslutit så då får vi spåna vidare på andra förslag.

Bostadsbidrag kanske kan vara ett alternativ. 

• Anonym (Mini)

Ansök via försäkringskassan redan idag! Handläggningstiden är lång men du får retroaktivt så fort beslutet är klart.
    Underhållet ligger på ca 2200 kr i månaden.
    Är sonen över 18 år så ansöker han själv.

Fk kommer fråga varför ni inte sköter det själva, då svarar du bara att pappan vägrar betala dig. Fk kommer sätta över pengar till dig varje månad och sedan kommer pappan få betala till Fk istället.

Om pappan säger till Fk att sonen får bo vv men inte vill kommer inte spela någon roll, han blir ändå betalningsskyldig.

• Anonym (Retroaktivt)

Du kan även få underhållsbidrag retroaktivt 

Underhållsbidrag kan betalas ut retroaktivt tre år tillbaka i tiden från det att talan väcktes (7 kap. 8 § föräldrabalken)

• Anonym (Retroaktivt)
    Anonym (Retroaktivt) skrev 2024-03-15 10:09:22 följande:

Du kan även få underhållsbidrag retroaktivt 

Underhållsbidrag kan betalas ut retroaktivt tre år tillbaka i tiden från det att talan väcktes (7 kap. 8 § föräldrabalken)

Ja alltså om du snabbar på att skicka in ansökan. (Missade att få med det gick lite fort). Så in med ansökan omgående. 
  • Anonym (helt)
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-15 09:52:39 följande:

Ja absolut. Bättre vore kanske om ts funderade på ett mindre/billigare boende men det verkar hon ha uteslutit så då får vi spåna vidare på andra förslag.

Bostadsbidrag kanske kan vara ett alternativ. 

Varför är det mamman som ska anpassa och ändra och söka bidrag för att pappan inte betalar det han är skyldig? 

Det enda rimliga förslaget är att pappan uppfyller sina skyldigheter och bidrar det han ska till sina barns uppehälle. 
Svar på tråden Borde pappan betala.