• Anonym (Mamma)

Borde pappan betala.

När sonen var liten bodde han varannan helg hos din pappa och jag fick lite pengar eftersom sonen var mest hos mig.

Sen kom en period när han valde att bo nästan halvtid hos sin pappa. sonen började få barnbidraget plus lite extra för att köpa sina egna kläder, telefon, buss och sånt. pappan slutade då betala till mig. Helt förståeligt.

Senaste tiden har sonen valt att bo heltid hos mig. Han har varit på nån mindre semester med pappa och det händer att dom går ut och äter men sonen har inte längre når rum där och sover aldrig där. 

sonen betalar ju sina egna kläder men jag har stora utgifter med huset, räntor, el, vatten, mat, saker som går sönder osv. Jag kan knappast bo billigare om alla barnen ska få egna rum men jag går knappt runt.

Pappan tycker inte han ska betala för sonen får bo där om han vill. 

vad tycker ni? Borde pappan betala nåt och i så fall hur mycket? 

• Svar på tråden Borde pappan betala.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-03-17 22:19:21 följande:
    Inlagg 43 säger Han får 1600:- utöver studiebidraget. Det sägs inte vem han får det av. Men har man läst TS andra inägg och den andra tråden forstår man tydligt och klart att det handlar om 800 från vardera forälder.
    Tack!
    Jag kan ju tycka att det är ganska självklart att båda föräldrarna ger lika mycket "månadspeng" till sina barn, så jag har svårt att förstå att man kan tolka det som att jag ger mer.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-17 22:29:47 följande:
    Tack!
    Jag kan ju tycka att det är ganska självklart att båda föräldrarna ger lika mycket "månadspeng" till sina barn, så jag har svårt att förstå att man kan tolka det som att jag ger mer.
    Skribenten verkar inte vilja forstå.
  • Anonym (M)

Ts: Inget tolkade. Det är vad du har skrivit i två trådar. Och att du ger så mycket pengar, eller pengar överhuvudtaget när du inte får runt ekonomiskt är också märkligt. 

De flesta barn som får studiebidraget får inte "månadspeng" av sina föräldrar. Vill de har mer pengar får de extrajobb. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-18 10:28:56 följande:

Ts: Inget tolkade. Det är vad du har skrivit i två trådar. Och att du ger så mycket pengar, eller pengar överhuvudtaget när du inte får runt ekonomiskt är också märkligt. 

De flesta barn som får studiebidraget får inte "månadspeng" av sina föräldrar. Vill de har mer pengar får de extrajobb. 

Det kan ju vara så att JAG vet bättre än DU vet hur mycket vi ger sonen. Så skriver jag igen nu då att vi ger 800:- var. Alltså han får 1600 extra totalt. Blev det tydligt?

Och du ger dina ungdomar inget extra utöver studiebidraget och dom betalar själva fritidsintressen, mobil, alla kläder och buss om dom vill hälsa på den andra föräldern? 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (M) skrev 2024-03-18 10:28:56 följande:

Och har man dålig ekonomi så ger man en ännu mindre peng än hela studiebidraget, som tekniskt sett är tänkt att gå till försörjning i hemmet och inte som nöjespengar för barnen.
  • Agda90
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 23:54:35 följande:
    Ja och träningskort, busskort, födelsedagspresenter till vänner, utemat 

Han får 1600:- utöver studiebidraget För att täcka allt detta. 
    Han har alltså 3000 i månaden att röra sig med???
    Alltså börja där! Det är en rejält summa att röra sig med!
  • Anonym (Mamma)
    Agda90 skrev 2024-03-18 10:41:18 följande:
    Han har alltså 3000 i månaden att röra sig med???
    Alltså börja där! Det är en rejält summa att röra sig med!
    Hur mycket får dina barn?
    Vad gör du om dom inte har råd mer fritidsaktiviteter? Finns det risk att dom sitter hemma med datorn i stället för att träna om dom inte har råd med gymkort eller att ta bussen till stranden? 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-18 10:46:41 följande:
    Hur mycket får dina barn?
    Vad gör du om dom inte har råd mer fritidsaktiviteter? Finns det risk att dom sitter hemma med datorn i stället för att träna om dom inte har råd med gymkort eller att ta bussen till stranden? 
    Nu var det iofs inte mig du frågade men en tonåring behöver inte mer än 500:- i månaden för nöjen. Fritidsaktiviteter ska föräldrarna stå för, om de har råd. Busskort ska föräldrarna också betala. Jättebra så klart om ungdomen själv kan ta ansvar för detta och då få motsvarande summa extra, men själva månadspengen ska vara densamma. Skärmtid kan man begränsa, de bör ändå inte ha mer än någon timme och så klart först prioritera eventuella läxor.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-18 10:51:45 följande:
    Nu var det iofs inte mig du frågade men en tonåring behöver inte mer än 500:- i månaden för nöjen. Fritidsaktiviteter ska föräldrarna stå för, om de har råd. Busskort ska föräldrarna också betala. Jättebra så klart om ungdomen själv kan ta ansvar för detta och då få motsvarande summa extra, men själva månadspengen ska vara densamma. Skärmtid kan man begränsa, de bör ändå inte ha mer än någon timme och så klart först prioritera eventuella läxor.

Ok, så för 500 betalar dina barn alla kläder (inkusive skor, vinterjacka, studentmössa) och telefon? Och du säger till din 18-åring att hen får 1h skärmtid om dagen?

• Anonym (Ja)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-18 11:03:24 följande:

Ok, så för 500 betalar dina barn alla kläder (inkusive skor, vinterjacka, studentmössa) och telefon? Och du säger till din 18-åring att hen får 1h skärmtid om dagen?

Jag betalar inte 500:- för kläder i månaden, 500:- är barnets egna pengar att göra vad hen vill med. Och självklart talar man inte om för en myndig person hur de sköter sin skärmtid!
Svar på tråden Borde pappan betala.