• Anonym (Mamma)

Borde pappan betala.

När sonen var liten bodde han varannan helg hos din pappa och jag fick lite pengar eftersom sonen var mest hos mig.

Sen kom en period när han valde att bo nästan halvtid hos sin pappa. sonen började få barnbidraget plus lite extra för att köpa sina egna kläder, telefon, buss och sånt. pappan slutade då betala till mig. Helt förståeligt.

Senaste tiden har sonen valt att bo heltid hos mig. Han har varit på nån mindre semester med pappa och det händer att dom går ut och äter men sonen har inte längre når rum där och sover aldrig där. 

sonen betalar ju sina egna kläder men jag har stora utgifter med huset, räntor, el, vatten, mat, saker som går sönder osv. Jag kan knappast bo billigare om alla barnen ska få egna rum men jag går knappt runt.

Pappan tycker inte han ska betala för sonen får bo där om han vill. 

vad tycker ni? Borde pappan betala nåt och i så fall hur mycket? 

• Svar på tråden Borde pappan betala.
  • Agda90
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-18 10:46:41 följande:
    Hur mycket får dina barn?
    Vad gör du om dom inte har råd mer fritidsaktiviteter? Finns det risk att dom sitter hemma med datorn i stället för att träna om dom inte har råd med gymkort eller att ta bussen till stranden? 
    Min dotter bor på annan ort nu när hon pluggar. Gym ingår i utbildningen. Hon har pengar så att hon klarar sig. Men med tanke på att hon betalar hälften av sin mat själv (resten får hon i form av matlådor när hon är hemma) och klarar sig på MINDRE än 3000 så ja, jag anser att det är för mycket. 
  • Agda90
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-18 10:46:41 följande:
    Hur mycket får dina barn?
    Vad gör du om dom inte har råd mer fritidsaktiviteter? Finns det risk att dom sitter hemma med datorn i stället för att träna om dom inte har råd med gymkort eller att ta bussen till stranden? 
    Fritidsaktiviteter är inget som våra barn betalar själv för de ska inte begränsas av en månadspeng till det. 
    Sonens fritidsaktivitet kostar 1800 kr per år och dotterns ca 3000 kr per år + tävlingar vilket innebär resor och hotell övernattningar och det betalar inte hon själv.
  • Anonym (M)

Ts: Mina barn för busskort av skolan och jag köper tillägg på 300kr per termin så att de åker dygnet runt i hela regionen. 

Fritidsaktiviteter betalar jag tillsammans med deras pappa. 

Mobil betalar se själva och kläder. Jag och pappan betalar basgarderob per termin samt vinter/sommar jacka och vinter/sommarskor. 

De betalar även nöjen själva med sitt studiebidraget samt på extrajobbet. Båda skolungdomar (17 och 15år) extrajobbar varje lördag för 17-åringen och varje söndag för 15 åringen, vilket ger runt 2-3000kr extra per månad (varav de ska spara 20% av de pengarna, vilket de också gör).  

Så nej, förutom det jag skrivit att vi betalar då de inget extra. Jag vägrar göra mina ungar björntjänser. 

• Anonym (M)

Ts: Sedan när räknades kläder (inkl skor, vinterjacka och studentmössa) som nöjen? Kläder är ett måste och inte ett nöje. Om studentmössa är nöje eller ett måste kan diskuteras. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-18 13:44:38 följande:

Ts: Mina barn för busskort av skolan och jag köper tillägg på 300kr per termin så att de åker dygnet runt i hela regionen. 

Fritidsaktiviteter betalar jag tillsammans med deras pappa. 

Mobil betalar se själva och kläder. Jag och pappan betalar basgarderob per termin samt vinter/sommar jacka och vinter/sommarskor. 

De betalar även nöjen själva med sitt studiebidraget samt på extrajobbet. Båda skolungdomar (17 och 15år) extrajobbar varje lördag för 17-åringen och varje söndag för 15 åringen, vilket ger runt 2-3000kr extra per månad (varav de ska spara 20% av de pengarna, vilket de också gör).  

Så nej, förutom det jag skrivit att vi betalar då de inget extra. Jag vägrar göra mina ungar björntjänser. 

Betalar ni föräldrar allt det där? Ganska tydligt att dina barn är bortskämda. Hur ska dom klara sig sen i vuxenlivet?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-18 15:27:27 följande:
    Betalar ni föräldrar allt det där? Ganska tydligt att dina barn är bortskämda. Hur ska dom klara sig sen i vuxenlivet?
    Varför bortskämda? Det är föräldrarnas ansvar att barnen har kläder, dvs basgarderoben. Det är också föräldrarnas ansvar (om det finns ekonomi) att bekosta fritidsintressen. Vad menar du är det bortskämda, 300 kr extra för att åka buss i hela regionen istället för bara till skolan...?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-18 15:35:46 följande:
    Varför bortskämda? Det är föräldrarnas ansvar att barnen har kläder, dvs basgarderoben. Det är också föräldrarnas ansvar (om det finns ekonomi) att bekosta fritidsintressen. Vad menar du är det bortskämda, 300 kr extra för att åka buss i hela regionen istället för bara till skolan...?
    Det är ju därför vi ger 1600 extra för att han ska kunna betala alla dom här sakerna. Men att han själv får hushålla och prioritera. Vill han ha redbul varje gång han har prov i skolan kanske han inte har råd att bjuda tjejen på restaurang på alla hjärtans dag eller ta bussen till stranden. 

Ok, egentligen tycker jag inte att M skämmer bort barnen, men tar över ansvaret från barnen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma)
    Allt det där? 

Nej, jag betalar enbart basgarderob plus vinter/sommarjacka och skor (inga märkeskläder), fritidsaktiviteter (upp till en viss summa) och tillägg på busskort. Dvs jag mindre än vad du betalar för sin son. 

Så nej, de är långt ifrån bortskämda. 

Tar över ansvaret från barnen? På vilket sätt gör jag det? 

De ansvarar själva över den månadspeng de har (studiebidrag + extrajobb). Båda mina äldsta barn har egna hästar, och där får de stå för utgifterna till hästarna själva. Vi betalar dock ridningen eftersom det är deras fritidsaktivitet. Så någon ansvar jag jag då rakt inte tatt över. Inte heller är de bortskämda.

Även om vi föräldrar har ekonomi till att stå för ex utgifterna till hästarna så väljer vi att inte göra det eftersom de måste lära sig att hushålla med de pengarna de har per månad. Vi hade rent krasst kunnat ge dem 10-15 000kr i månadspeng, men då hade de inte lärt sig något och vuxenlivet hade blivit en chock. 

Hästarna kostar runt 1500kr per månad plus endel utgifger som är en gång per år. 
  • EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2024-03-17 22:07:20 följande:
    EnAnonumius: "
    Från och med månaden efter att barnet har fyllt 15 år är beloppet 2 223 kronor i månaden."

www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/for-foraldrar-som-inte-lever-ihop/barnet-bor-hos-dig/underhallsstod-fran-forsakringskassan

Ts son är 17, vilket innebär att pappan ska betala 2 223kr i månaden. Vilket är "runt 2000kr".

Du kan läsa länken själv.
    Bra läs då texten till länken du hänvisade till..

Det står tydligt, redan i rubriken till den sidan du källhänvisade

"Underhållsstöd från försäkringskassan".

Sedan om du hade läst vidare på länken du använt dig av så står det följande.

Jag citerar:

Underhållsstöd och underhållsbidrag ? vad är skillnaden?

När barnet har två föräldrar är det alltid i första hand föräldrarna själva som ska ordna med underhåll för barnet. Då kallas det underhållsbidrag. Läs mer om hur ni kan komma överens om underhållsbidrag från den andra föräldern.

När det inte fungerar som det ska med att få underhållsbidrag kan du som har barnet hos dig mesta tiden ansöka om att få pengar från Försäkringskassan. Då kallas det underhållsstöd.

(slut på citatet)

Så du har inget från stöd från länken du lade in med att säga "Pappan 'ska runt' betala 2000kr".

Men ska en förälder däremot betala så heter det underhållsbidrag, och man grundar det på b.la inkomsten som den betalande föräldern har.

Du länkade till underhållsstöd. Det är något som försäkringskassan betalar, och kan inte användas som stöd för att ge ett ungefärlig siffra på vad en pappa (eller mamma) skall betala.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Agda90
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 00:27:55 följande:
    Allt det där? 

Nej, jag betalar enbart basgarderob plus vinter/sommarjacka och skor (inga märkeskläder), fritidsaktiviteter (upp till en viss summa) och tillägg på busskort. Dvs jag mindre än vad du betalar för sin son. 

Så nej, de är långt ifrån bortskämda. 

Tar över ansvaret från barnen? På vilket sätt gör jag det? 

De ansvarar själva över den månadspeng de har (studiebidrag + extrajobb). Båda mina äldsta barn har egna hästar, och där får de stå för utgifterna till hästarna själva. Vi betalar dock ridningen eftersom det är deras fritidsaktivitet. Så någon ansvar jag jag då rakt inte tatt över. Inte heller är de bortskämda.

Även om vi föräldrar har ekonomi till att stå för ex utgifterna till hästarna så väljer vi att inte göra det eftersom de måste lära sig att hushålla med de pengarna de har per månad. Vi hade rent krasst kunnat ge dem 10-15 000kr i månadspeng, men då hade de inte lärt sig något och vuxenlivet hade blivit en chock. 

Hästarna kostar runt 1500kr per månad plus endel utgifger som är en gång per år. 
    En häst äter enbart hö för 800-1600 kr per månad. Skor går på runt 1500 och hästen ska skos var 6-8:e vecka ungefär. Går den barfota ska den ändå verkas och det kostar också. HUR kan du få att en häst kostar 1500 kr/mån?
    Stallplats, strö, foder, skor, försäkring. Det blir rätt mycket!
Svar på tråden Borde pappan betala.