• Anonym (Arvlös)

Vad har du ärvt?

Ni vars föräldrar avlidit. 
    Vad har ni fått ärva?
    När jag jämför mig med de omkring mig så är ingen i min situation dvs att det inte funnits ett arv.

• Svar på tråden Vad har du ärvt?
  • Anonym (Arvlös)
    EpicF skrev 2024-04-21 14:10:15 följande:

För att svara på ts fråga så ärvde jag rätt mycket pengar när min pappa dog (självmord), då var jag 6 år. Hadde hellre haft en pappa i livet än massa pengar. 

Jag hade givetvis också haft mina föräldrar i livet. 
    De dog i en ålder av närmare 90 år.
    Att det inte funnits pengar har jag givetvis levt med i hela mitt liv men att det ser så olika ut för människor i min nuvarande ålder är inget som slagit mig förrän nu. 
  • Anonym (50 år)
    Anonym (Arvlös) skrev 2024-04-21 13:23:12 följande:
    Då förstår jag det som att de hyr/har hyrt sina bostäder?

Varför skulle de hyra sina boende?
    Många äldre bor billigt i sina hus/radhus/bostadsrätter som de införskaffat för många år sedan. De kan sluta amortera eller t.o.m. ta ett extra lån på huset för att tex låta bygga ett vinterbonat uterum, tvättstuga i markplan.
    Men om mina föräldrar säljer sitt hus, köper en liten bostadsrätt i närmsta stad och betalar en dyr månadsavgift för att bo mer centralt och slippa skotta snö så unnar jag dem det.

Inte sitter vi barn och tänker på att vi kommer få mindre i arv.

• Anonym (Ant)

Större summa pengar och ett bohag. Vi delade upp allt oss syskon emellan. 

• Anonym (Arvlös)
    Anonym (50 år) skrev 2024-04-21 14:40:52 följande:

Varför skulle de hyra sina boende?
    Många äldre bor billigt i sina hus/radhus/bostadsrätter som de införskaffat för många år sedan. De kan sluta amortera eller t.o.m. ta ett extra lån på huset för att tex låta bygga ett vinterbonat uterum, tvättstuga i markplan.
    Men om mina föräldrar säljer sitt hus, köper en liten bostadsrätt i närmsta stad och betalar en dyr månadsavgift för att bo mer centralt och slippa skotta snö så unnar jag dem det.

Inte sitter vi barn och tänker på att vi kommer få mindre i arv.

Självklart inte. 
    Om jag skulle gå bort idag skulle mina två barn ärva minst 2 milj var. De skulle ärva en miljon var om deras pappa gick bort. Min fråga var mest av nyfikenhet för det ser så olika ut. 
  • Fjäril kär

Mina föräldrar kommer inte ha något att ärva mer än lite prylar som jag och min bror får dela på. Precis så vill mina föräldrar ha det och vi är bara glada att slippa ta hand om en massa juridik efteråt.  Vi plockar det vi vill ha, resten får mina barn gå igenom om dom vill. Det är bara jag som har barn.  

Ingen i min släkt har haft något av värde att ärva och jag är tacksam att slippa hamna i diverse konflikter om arv som tyvärr är väldigt vanligt omkring mig. Den ingifta delen i släkten har ju haft arvstvister om stugor, bostäder, rena pengar osv och jag vägrar hamna där. Så jag är tacksam för att det helt enkelt inte finns nåt arv. 

Samma tänker jag om mina barn. Jag är sjukpensionär och det finns inget att ärva. Enkelt. 

• Anonym (Dotter)

Jag och mina 2 syskon ärvde cirka 10 000 vardera när min pappa gick bort. Var 25 år då.

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Ingenting från mamma.  Pappa var rik, men hans nya kärring lurade av honom allt - så inget där heller. 

• Anonym (Belinda)

Ärvde 70.000 år 1985. När min sambo dog ärvde jag halva huset, ca 500.000 kr, 2 bilar, ca700.000 i försäkringar och hans tjänstepension.

• Anonym (L)

Inte en krona.

Min farsa ägde flera fastigheter men sålde dem och använde pengarna under sin levnadstid. 

Han hade väl en halv mille kvar, värdefulla antikviteter och en hel del konst men han skrev över allt på min styvmor så syskonen och jag fick ingenting. Han hade en livförsäkring men min styvmor glömde att ta ut den i tid så den förföll eller något i den stilen. 

Det enda jag kan bli avundsjuk på är folk som ärver en sommarstuga, Det är min dröm att få ha en liten stuga på ålderns höst men jag har varit ensamstående på heltid och inte kunnat spara till mig själv, bara till mitt barn, så det lär jag inte hinna få ihop innan jag blir för gammal (är över 50 nu). 

• Anonym (Nope!)

Förväntar mig inte att få ärva ett skit. Farsan borta och nu börjar morsan ställa en massa ultimatum på än det ena och än det andra. Ren jävla utpressning i mina ögon. Annars ska mina barn få min del av arvet....
    Unnar verkligen mina barn de pengarna, vilken start i livet de skulle få. Handpenning på boende till exempel. Hon är av generationen att hon tycker en miljon är livsavgörande 
    Jag vägrar gå med på utpressningen och ser hellre att mina barn kommer tillgodo.
    Är arbetslös men vägrar "blodspengar"

Svar på tråden Vad har du ärvt?