• Anonym (Arvlös)

Vad har du ärvt?

Ni vars föräldrar avlidit. 
    Vad har ni fått ärva?
    När jag jämför mig med de omkring mig så är ingen i min situation dvs att det inte funnits ett arv.

• Svar på tråden Vad har du ärvt?
  • Anonym (Inget)

Efter min pappa fick jag ingenting och jag valde att betala begravningen själv och inte be soc göra det. 

• Anonym (Arvlös)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-04-21 12:59:46 följande:
    Varför la du till ur egen ficka? Man ärver inte sina föräldrars skulder. De hade avskrivits annars, så helt onödig utgift för din del tyvärr. Om pengar sedan inte finns till begravning ansöker man om pengar till det från soc.
    Jag är medveten om det. Betalade dock städningen av lägenhet för att inte efterlämna en skitig bostad. 
  • Anonym (Arvlös)
    EpicF skrev 2024-04-21 13:02:54 följande:
    Jag tycker det är mycket bättre att ens föräldrar/släktingar har över ett bra liv än att se ska ha massa pengar sparande för att vi andra ska arva... 

Dessutom så ärver man inte skulder så att du la till ur egen ficka var något du valde själv. 
    Det har aldrig funnits pengar så valet var inte stort.
    Är nu i en ålder då vänner m fl förlorar sina föräldrar som ägt fastigheter mm vilket påverkar ekonomin för efterlevande.
    Jag bygger upp mitt eget liv men undrar hur vanligt det är att vara arvslös.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Arvlös) skrev 2024-04-21 13:07:02 följande:
    Jag är medveten om det. Betalade dock städningen av lägenhet för att inte efterlämna en skitig bostad. 
    Det är dock en helt annan sak, för det var din helt egen räkning eftersom du valde att ta in städpersonal, dvs köpa en tjänst istället för att städa själv.
  • Anonym (Arvlös)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-04-21 13:16:32 följande:
    Det är dock en helt annan sak, för det var din helt egen räkning eftersom du valde att ta in städpersonal, dvs köpa en tjänst istället för att städa själv.
    Ja, det är riktigt. Räkningen stod i mitt namn. Lägenheten fick saneras och jag hade inte kunskap eller utrustning att städa. Jag ville lämna över nyckeln till hyresbolaget utan skam. 
  • Anonym (50 år)

Jag är medelålders, föräldrar och svärföräldrar klarar sig i vardagen.
    Jag vill inte ha några pengar i arv, att gamlingarna får bästa tänkbara omsorg, kan behålla bilen, resa mm betyder mer för mig.
    Minnessaker är arv för mig, örhängen som är gamla, växter i min trädgård som kommer från trädgårdar där jag var som barn.

• Anonym (Arvlös)
    Anonym (50 år) skrev 2024-04-21 13:21:21 följande:

Jag är medelålders, föräldrar och svärföräldrar klarar sig i vardagen.
    Jag vill inte ha några pengar i arv, att gamlingarna får bästa tänkbara omsorg, kan behålla bilen, resa mm betyder mer för mig.
    Minnessaker är arv för mig, örhängen som är gamla, växter i min trädgård som kommer från trädgårdar där jag var som barn.

Då förstår jag det som att de hyr/har hyrt sina bostäder?
  • Spucks
    Anonym (Morbror) skrev 2024-04-21 12:37:19 följande:

Det är väl bra att du är arvslös? Fruktansvärt att förlora anhöriga ju.

Tror du att anhöriga dör inte om de inte ha något som går i arv?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Ärvde ca 2 miljoner kr totalt efter pappa, efter husförsäljning mm. Detta var i början av 2000-talet.

Jag hade mycket hellre haft pappa i livet några år till (han dog inte ung men blev inte jättegammal), men visst har jag haft nytta av pengarna.

Efter mamma kommer det också att bli en hel del, men förhoppningsvis dröjer det några år till.

Jag är också i en ålder då jämnåriga börjar förlora sina föräldrar. Arven ser väldigt olika ut, från 0 kr till dyra fastigheter och annat. Och allt där emellan. 

• EpicF

För att svara på ts fråga så ärvde jag rätt mycket pengar när min pappa dog (självmord), då var jag 6 år. Hadde hellre haft en pappa i livet än massa pengar. 

Svar på tråden Vad har du ärvt?