• Anonym (Arvlös)

Vad har du ärvt?

Ni vars föräldrar avlidit. 
    Vad har ni fått ärva?
    När jag jämför mig med de omkring mig så är ingen i min situation dvs att det inte funnits ett arv.

• Svar på tråden Vad har du ärvt?
  • Anonym (Heja)
    Anonym (Vara eller inte vara) skrev 2024-04-23 01:21:31 följande:
    Jag tycker att man som arvinge är snål om man förväntar sig att föräldrarna ska snålat, för att arvingen ska få pengar.
    Jag skulle aldrig vilja att min mamma skulle snåla utan istället ha roligt för dom pengar hon har, jag förväntar mig inget alls som arvinge. Men hon är så osjälvisk och har alltid funnits där för oss barn, jag unnar henne allt väl. Min pappa var en egoist i livet och faktiskt även efter sin död iom att vi syskon fått en härva att reda ut pga hans leverne. 

För min egen del är det annorlunda, jag ser till att leva så bra som möjligt själv men jag ser även till att jag investerar mina pengar väl, både för egen del och även för mina barns skull när jag dör. Jag tog mig in på bostadsmarknaden utan någon annans hjälp, det var inte helt lätt i en storstad. Om jag kan underlätta den biten för mina barn så gör jag det mkt gärna, både i livet och efter.
  • Anonym (Svärdotter)

När min svärfar dog var det min svärmor som ärvde honom. Det fanns just ingenting av värde och inga pengar alls till begravningen. Min svärmor hade 17000 på sitt konto och begravningen kostade knappt 36000 kronor. Vi sökte hos socialen för hjälp till hela begravningen men fick avslag då min svärmor skulle täcka det med sina pengar. Vilka inte räckte så vi barn la till vad som saknades på fakturan. 

Det blev inget att ärva alls och de skulder han hade (ca 8000 kronor i vårdkostnad och mediciner) blev avskrivna.

Vi saknar svärfar/farfar varje dag och hjälper svärmor ekonomiskt så mycket vi kan. 

• Anonym (A)

Jag har ärvt mycket pengar men allt beror ju på vilken ekonomi den avlidne hade. Tycker inte det är rimligt att vänta sig att någon ska spara pengar för att barnen ska få ärva. Nu har jag ärvt pengar tidigt i livet eftersom mina nära släktingar har gått en alltför tidig död till mötes och jag skulle ju hellre ha dem i livet än alla pengar i världen.

• Anonym (LL)

Min pappa dog för 10 år sedan, min mamma lever. Egentligen så får man ju ärva då den kvarvarande föräldern dör, men jag fick ett förskott på 500 000 då. Jag har sagt att jag tycker att mamma ska leva upp pengarna istället, bättre att hon gör det bästa av återstoden av sitt liv istället för att jag ska få ärva.

• Anonym (nope)
    Anonym (Arvlös) skrev 2024-04-21 12:34:46 följande:
    Vad har du ärvt?

Ni vars föräldrar avlidit. 
    Vad har ni fått ärva?
    När jag jämför mig med de omkring mig så är ingen i min situation dvs att det inte funnits ett arv.

Har fått en lite arv efter min farmor.

Min pappa har nog överfört alla sina tillgångar till sin fru så att jag inte ska kunna ärva något. Min mamma kommer troligen inte att ha något över när hon trillar av pinn.

Så, nej, jag har inte och kommer nog inte att få något arv. 
  • Anonym (Mannen)
    Jag tycker att man som arvinge är snål om man förväntar sig att föräldrarna ska snålat, för att arvingen ska få pengar.
    Mina föräldrar har verkligen inte levt snålt. Snarare tvärtom. Förmögenhet gör det enkelt att sköta ekonomin eftersom man med resurser får lägre utgifter och högre inkomster.
  • Anonym (Mannen)
    Varför ska de snåla. Det handlar om att vara ett föredöme för nästa generation. Man är aldrig pank utan använder resurserna för att öka inkomster och sänka utgifter.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (nope) skrev 2024-04-23 13:13:16 följande:
    Har fått en lite arv efter min farmor.

Min pappa har nog överfört alla sina tillgångar till sin fru så att jag inte ska kunna ärva något. Min mamma kommer troligen inte att ha något över när hon trillar av pinn.

Så, nej, jag har inte och kommer nog inte att få något arv. 
    Varför vill din pappa göra så?
  • Anonym (Blev 0 efter min far)

Min far sparade och ordnade alltid utifall. Var som att han kände på sig att hände något med honom så skulle mamma inte kunna hantera pengarna, Så han hade ordnat nån grej med att arvet skulle delas ut till mamma över tid istället för på en gång men hon fick det hävt på nåt sätt och blåste kanske 2 miljoner på 2 år+ vad nu livförsäkringen var på.

Hon investerade i sin nyas olika korkade ideer vilket är som att kasta pengar i sjön, reste, köpte kläder, väskor, smycken, fester, alkohol. Sedan sålde av kläder, väskor och smycken och sedan slut på det roliga och kronofogde osv.

Så av pappas ekonomisinne och sparande blev det ingenting alls.

• Anonym (Arvet)

När vår sista förälder gick bort ärvde vi huset, sommarstugan och ca 50.000.

Svar på tråden Vad har du ärvt?