Vad har du ärvt?
Ni vars föräldrar avlidit.
Vad har ni fått ärva?
När jag jämför mig med de omkring mig så är ingen i min situation dvs att det inte funnits ett arv.
Ni vars föräldrar avlidit.
Vad har ni fått ärva?
När jag jämför mig med de omkring mig så är ingen i min situation dvs att det inte funnits ett arv.
Jag vet inte vad jag ärvde, pengamässigt, när min mor dog. Jag var tio år och pengarna förräntade sig under åtta år. Men jag fick drygt 250 000 kr när jag fyllde 18 år. Lite smycken, porslin och möbler. Av det har jag bara smyckena kvar.
Av fadern, som aldrig direkt har funnits i mitt liv, ärvde jag inget.
Idag är jag 45 år och hade heller haft min mor kvar än att få pengarna.
Jag vet inte vad jag ärvde, pengamässigt, när min mor dog. Jag var tio år och pengarna förräntade sig under åtta år. Men jag fick drygt 250 000 kr när jag fyllde 18 år. Lite smycken, porslin och möbler. Av det har jag bara smyckena kvar.
Av fadern, som aldrig direkt har funnits i mitt liv, ärvde jag inget.
Idag är jag 45 år och hade heller haft min mor kvar än att få pengarna.
Det är ju klart att man hade velat ha sina föräldrar i livet men TS ställde en fråga och folk svarar på den.
Min mamma dog när jag var liten och det skadade mig för livet. Jag var en riktig mammagris och kan fortfarande bli tårögd när jag tänker på henne, nästan 40 år senare, Jag har ingen aning om jag ärvde något efter henne,
Sedan måste man inse att inte alla föräldrar är bra. Min far misshandlade oss psykiskt under hela uppväxten. Det fanns inget utrymme för oss eller vår sorg efter mamma. Han kunde vara fruktansvärt elak och skrämma livet ur oss. Så visst, jag kan sakna vissa sidor av honom men det är inte samma sorg som efter mamma.
Vad min styvmamma tänker göra med arvet efter pappa har jag ingen aning om och bryr mig inte heller. Han gav allt till henne och så var det med det.
Jag ärvde 2,5 millioner efter en moster och när mina föräldrar en gång går bort, ärver jag kanske 1,5 million.
Efter pappa ärvde vi huset (som såldes) + lösöre för några tusen. Pappa var också delägare i min lägenhet som han hjälpt mig att köpa, så jag var tvungen att använda arvspengar till att lösa ut hans änka. Pappa gick och gifte sig två månader innan han gick bort och det var i sin tur en månad före arvsskattens avskaffande.
Jag ägde nu min BR och fick 50 000.
Efter min faster ärvde vi en fastighet + lösöre.
Fastigheten såldes. Lösöret omsattes inte i pengar fullt ut, men silver och smycken gav 30 000 och övrigt lösöre gav knappt 15 000 (troligen värt ca 5-8 gånger mer). Vi var många att dela, så jag fick ut 70 000.
Jo, det fanns mark också, men det testamenterades till de släktingar som redan var delägare i samma markområde.
Mamma lever än, men har inte kvar något låst kapital. Däremot har hon ett visst sparkapital efter såld bostad, men hur stort det är och hur mycket som finns kvar när livet och hon är färdiga med varandra vet jag inte. Kanske ingenting, då mamma har låg pension och gärna unnar sig lite guldkant på tillvaron. Det missunnar jag henne verkligen inte, utan är bara glad så länge hon finns och lever ett någorlunda gott liv.
Sedan har jag en farbror kvar som saknar barn. Jag antar att det där kan bli på samma sätt som för min faster.
Jag önskar att mamma kunde unna sig mer än vad hon kan. Hon har inte så hög pension, men inga dyra utgifter. Inga lån på lägenheten samt en hel del sparpengar efter arv från mormor. Hon skulle ha råd att resa, roa sig. Men orkar bara till viss del pga sjukdom.
Pengar är inte allt. Men både pengar och hälsa gör skillnad.
Den dag mamma inte finns längre, är jag i alla fall glad att det som finns kvar (vilket lär bli en hel del, lägenheten är värd ett par miljoner) kan komma våra barn till del. Det blir ju jag som ärver, jag och min syster. Men jag har tänkt att min del ska gå till barnen. Det vill mamma också. Det är det näst bästa, när hon nu inte spenderar så mycket.
Jag önskar att mamma kunde unna sig mer än vad hon kan. Hon har inte så hög pension, men inga dyra utgifter. Inga lån på lägenheten samt en hel del sparpengar efter arv från mormor. Hon skulle ha råd att resa, roa sig. Men orkar bara till viss del pga sjukdom.
Pengar är inte allt. Men både pengar och hälsa gör skillnad.
Den dag mamma inte finns längre, är jag i alla fall glad att det som finns kvar (vilket lär bli en hel del, lägenheten är värd ett par miljoner) kan komma våra barn till del. Det blir ju jag som ärver, jag och min syster. Men jag har tänkt att min del ska gå till barnen. Det vill mamma också. Det är det näst bästa, när hon nu inte spenderar så mycket.