• Anonym (Mamma)

    Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för

    Alltså, vad är det för fel på dagens småbarnsföräldrar? Det händer nästan dagligen när jag är i matbutiken att jag ser mindre barn äta på saker som man uppenbarligen inte betalat för än. Eller att föräldrar har dålig koll på sina ungar vid lösgodiset så deras barn tar godis och föräldern ser ungen stoppa godiset i munnen och säger knappt ifrån. Det är liksom snatteri i tidig ålder som vissa föräldrar inte bryr sig om. 

    Ja, jag vet att barn ibland får ta exvis frukt som ligger på ett visst ställe MEN det här är mina lokala butiker och ingen av dom kör med sånt. 

    Har folk blivit mer lata, korkade, bekväma eller vad? Är dom inkapabla att hantera sina barn när dom ska göra en så enkel sak som att handla mat? Skulle dom kanske gett tusan i att skaffa barn när dom inte ens kan gå och handla med dom?

  • Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för
  • PH76
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-12 19:32:10 följande:
    Som sagt, föräldern hade kunnat gå in en första vända, köpt sitt snacks, betalat, låtit ungen äta det ute och sen gått in igen. Alternativet är så klart att uppfostra ungen, men det är väl för jobbigt gissar jag.

    Och jo, jag har varit med längre än dig och sånt här såg man verkligen inte i samma uppfattning som nu. Det snattas också i otrolig omfattning numera så om man tror att alla småbarnsföräldrar betalar för sig så har man garanterat fel.

    Finns en anledning till att det i många butiker står stort att man inte får provsmaka och allt snatteri polisanmäls vid lösgodiset.
    Jag tror att både du själv och dina medmänniskor skulle må väldigt mycket bättre om du fokuserade mindre på sånt som inte angår dig.
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-12 19:32:10 följande:
    Som sagt, föräldern hade kunnat gå in en första vända, köpt sitt snacks, betalat, låtit ungen äta det ute och sen gått in igen. Alternativet är så klart att uppfostra ungen, men det är väl för jobbigt gissar jag.

    Och jo, jag har varit med längre än dig och sånt här såg man verkligen inte i samma uppfattning som nu. Det snattas också i otrolig omfattning numera så om man tror att alla småbarnsföräldrar betalar för sig så har man garanterat fel.

    Finns en anledning till att det i många butiker står stort att man inte får provsmaka och allt snatteri polisanmäls vid lösgodiset.
    Nej, det är inte så lätt som du beskriver. Föräldern kanske hade ett nöjt barn, men barnet får en dipp mitt i handlingen. Vad göra då: lämna vagnen med varor, gå ut mata och gå in och hoppas frysvarorna inte blivit dåliga? Lägga tillbaka saker med skrikande barn och störa alla andra i 25 minuter? Lägga det jobbet på en personal?

    Jag upplever att jag sett detta rätt ofta under alla mina 42 år på jorden så jag vidhåller att du har fel. 

    Snatteri förekom då i stor grad även när jag var liten - affärerna hade skyltar om det och det var övervakning på de som gick in då med.

    Du låter ärligt talat mest rätt bitter och grinig. Istället kanske du kan hjälpa den stressade föräldern med att hämta en gratis banan till barnet och vara en positiv del av samhället. Du vet, som man ska för att få det att funka bra och inte lämna var person för sig själv, utan att vi alla kan hjälpas åt. Någon gång har du säkert också behövt hjälp, eller kommer behöva det.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-12 18:44:53 följande:

    När man hör hur folk resonerar så förstår jag varför det går åt skogen med barn/ungdomar idag. Har nån av er någonsin sett en skylt där det står att det är okej att bete sig på det här sättet. Nej, det har ni inte. Och butiksägaren eller personalen tycker inte det är ok heller för även om just ni betalar så är det otaliga som gör på samma sätt som inte betalar och ingen har koll på att snacksen ert och andras barn stoppar i sig verkligen betalas. 

    Man äter inte saker i matbutiker oavsett ålder. Är ni så dåliga på att uppfostra era barn så får ni väl gå in en första vända, köpa nåt till ungen, betala, gå ur butiken, låta ungen äte snacksen och sen gå in och handla efteråt. Efter ni gjort det några gånger och insett att det är omständigt så kanske ni lär er planera bättre samt blir bättre på barnuppfostran.

    Det här är ju nåt nytt slöhetspåhitt. Inte tusan uppförde sig folk så här förr. Då uppfostrades barnen att överleva några minuter i en matbutik och man fick äta nåt efter man lämnat butiken.


    Vad är problemet med att äta eller dricka något jag betalat för?
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-12 19:36:41 följande:
    Tycker föräldrarna vanligtvis först säger till sin snattande unge när dom inser att någon annan faktiskt sett vad ungen gjort. Och det är inga riktiga förmaningar direkt såsom att "nu skippar vi godiset den här gången så du lär dig nåt" utan snarare nåt i stil med "så gör man inte" med mjuk röst = ungen lär göra om precis samma sak nästa gång.
    Eller så kommer den inte det, för att hela grejen att bli upptäckt är nog.

    Det sätt du förespråkar behöver inte lära barnet något mer än att snatta på ett finurligare sätt nästa gång så man inte blir utan godsakerna. Inte att det var fel att snatta.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Nejdu) skrev 2024-05-12 19:38:14 följande:
    Nej, det är inte så lätt som du beskriver. Föräldern kanske hade ett nöjt barn, men barnet får en dipp mitt i handlingen. Vad göra då: lämna vagnen med varor, gå ut mata och gå in och hoppas frysvarorna inte blivit dåliga? Lägga tillbaka saker med skrikande barn och störa alla andra i 25 minuter? Lägga det jobbet på en personal?

    Jag upplever att jag sett detta rätt ofta under alla mina 42 år på jorden så jag vidhåller att du har fel. 

    Snatteri förekom då i stor grad även när jag var liten - affärerna hade skyltar om det och det var övervakning på de som gick in då med.

    Du låter ärligt talat mest rätt bitter och grinig. Istället kanske du kan hjälpa den stressade föräldern med att hämta en gratis banan till barnet och vara en positiv del av samhället. Du vet, som man ska för att få det att funka bra och inte lämna var person för sig själv, utan att vi alla kan hjälpas åt. Någon gång har du säkert också behövt hjälp, eller kommer behöva det.
    Har du läst tråden? Mina närbutiker bjuder inte på nån typ av frukt och har vanligtvis inte provsmakning heller. Det är små butiker och inte ica maxi. Låt ungen få ett psykbryt så lär den sig att beteendet inte belönas.

    Jag har lyckats att hantera att handla med mina barn när dom var små och mina föräldrar kunde hantera mig. Många av ungarna som slöhetmutas sitter i vagn dvs dom kan inte ens ta prylarna själva utan det är föräldern som ger dom. Är barnen lite större så är det förälderns ansvar att uppfostra ungen att fråga om den får ta först och ja, även tämligen små barn går att uppfostra. Kanske borde föräldern fundera på att stoppa vid ett barn om man har såna problem med helt alldagliga uppgifter.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Nejdu) skrev 2024-05-12 19:40:09 följande:
    Eller så kommer den inte det, för att hela grejen att bli upptäckt är nog.

    Det sätt du förespråkar behöver inte lära barnet något mer än att snatta på ett finurligare sätt nästa gång så man inte blir utan godsakerna. Inte att det var fel att snatta.
    Jo, men tjena. Att göra dumheter utan några som helst konsekvenser är en bra taktik för mindre barn. Brukar bli bra tonåringar av gränslös uppfostran.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-12 18:08:41 följande:
    Ah så du är alltså den slöa typen jag vänder mig mot. Du förstår inte själv att det är olämpligt att ÄTA saker inne i en matbutik om det inte är specifika saker som just denna butik bjuder på? Allvarligt? Och för att du självskannat så har du inte betalat varan än. Jisses, tala om att det går utför... Och vadå "bedömt att det inte kan vänta längre"? Håller ungen på att dö? 
    Min ena dotter har diabetes, så ja. Det har hänt att hon "håller på att dö" när jag låtit henne dricka juice i mataffären efter att jag har skannat den.

    Men jag hade inte gjort annorlunda om hon inte hade det. En gång i halvåret kan man fan tänka på sina barn först o butikernas icke-påverkade vinstmarginalen sen.
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-12 19:49:27 följande:
    Jo, men tjena. Att göra dumheter utan några som helst konsekvenser är en bra taktik för mindre barn. Brukar bli bra tonåringar av gränslös uppfostran.
    Att bli tillsagd är inte noll konsekvens. Ett litet barn har heller inte ett så bra konsekvenstänk att det kopplar ihop saker på det vis du tror. Mer än att "mamma/pappa kom på mig, jag fick inte godis". Det innebär inte att de förstår att det är fel att just ta godiset innan föräldern dragit ett kort i en maskin vid en kassa.
  • fjanten

    Menar du att du tror att detta är något nytt? Min son, han föddes på 60-talet, brukade också få något att tugga på i affären medan jag handlade. 

  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-12 19:46:00 följande:
    Har du läst tråden? Mina närbutiker bjuder inte på nån typ av frukt och har vanligtvis inte provsmakning heller. Det är små butiker och inte ica maxi. Låt ungen få ett psykbryt så lär den sig att beteendet inte belönas.

    Jag har lyckats att hantera att handla med mina barn när dom var små och mina föräldrar kunde hantera mig. Många av ungarna som slöhetmutas sitter i vagn dvs dom kan inte ens ta prylarna själva utan det är föräldern som ger dom. Är barnen lite större så är det förälderns ansvar att uppfostra ungen att fråga om den får ta först och ja, även tämligen små barn går att uppfostra. Kanske borde föräldern fundera på att stoppa vid ett barn om man har såna problem med helt alldagliga uppgifter.
    Nej, det lär inte barnet det. Faktiskt inte alls. Det lär barnet bara att man skrek för man blev ledsen eller hungrig. Du tillskriver små barn en vuxens konsekvenstänk. Det är något man gjorde förr i tiden men som faktiskt inte gav bra långsiktiga resultat. Därför har dagens föräldrar tack och lov ett annat bemötande och en annan förståelse för sina barn. 

    Med tanke på hur bitter och småsint du verkar ha blivit, där du hellre klagar på ett nätforum istället för att hjälpa föräldern med ett barn som kanske har andra behov än dina barn hade, så verkar ju den uppfostran du fått knappast heller vara helt optimal.
Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för