• Anonym (Mamma)

Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för

Alltså, vad är det för fel på dagens småbarnsföräldrar? Det händer nästan dagligen när jag är i matbutiken att jag ser mindre barn äta på saker som man uppenbarligen inte betalat för än. Eller att föräldrar har dålig koll på sina ungar vid lösgodiset så deras barn tar godis och föräldern ser ungen stoppa godiset i munnen och säger knappt ifrån. Det är liksom snatteri i tidig ålder som vissa föräldrar inte bryr sig om. 

Ja, jag vet att barn ibland får ta exvis frukt som ligger på ett visst ställe MEN det här är mina lokala butiker och ingen av dom kör med sånt. 

Har folk blivit mer lata, korkade, bekväma eller vad? Är dom inkapabla att hantera sina barn när dom ska göra en så enkel sak som att handla mat? Skulle dom kanske gett tusan i att skaffa barn när dom inte ens kan gå och handla med dom?

• Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för
  • Anonym (ABC)
    PH76 skrev 2024-05-12 20:42:47 följande:
    Det är givetvis fel och stöld. Dock så tror jag även här att Ica ägaren skulle se genom fingrarna med denna om det håll ljud och stämning på en god nivå i butiken. Man ja, det är givetvis stöld.
    Ja, det är stöld utan tvekan.
  • Anonym (...)

Jag tycker inte heller att man bör äta/ dricka något innan man betalat för det, mina barn får gratis frukt om det finns, alternativt får de hålla i saken tills vi betalat.

Jag var och storhandla med gubben i förrgår och han var så törstig, "kan jag öppna den efter jag har scannat?" Nej, den är ju fortfarande inte betald för, vad händer om du kommer till kassan och det är något fel på kortet? Någon kanske stulit plånboken från väskan och du har inte märkt det ännu eller vad som, han fick helt enkelt gå och betala för drickan först. Sen när det gäller diabetes och liknande så tycker inte jag att det hör hit, det är ju specialfall 

• Anonym (P)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-12 19:55:01 följande:
    Min ena dotter har diabetes, så ja. Det har hänt att hon "håller på att dö" när jag låtit henne dricka juice i mataffären efter att jag har skannat den.

Men jag hade inte gjort annorlunda om hon inte hade det. En gång i halvåret kan man fan tänka på sina barn först o butikernas icke-påverkade vinstmarginalen sen.
    Och du är så dåligt förberedd att du inte ständigt har med dig något att ge ditt barn vid känning? Herre gud, har du fått stöd från socialen?

• Anonym (D)
    Anonym (Nejdu) skrev 2024-05-12 20:21:11 följande:
    På vilket vis exakt förstör de för dig? Att det blir extra kontroller? Bu hu. Det blir det även pga att de som självscannar gör så pass mkt fel att det krävs.

Jag ser så hundra gånger hellre att en förälder som försöker få ihop vardagen och måste ta med sig barnet när den handlar (istället för att tex låta barnet vara på förskolan och handla ändå) låter ett hungrigt/övertrött litet barn få en frukt eller snack i handen och att föräldern sen betalar för det i kassan. Herregud, jag skulle kunna betala för en frukt åt det barnet om mamman då inte hade täckning för just en banan extra. 

Nej, jag anser inte att stöld är bra. Men ibland ser jag att det går att se en helhetsbild för att vi alla ska få ihop liven. Innebär det att ett barn äter en frukt 20 minuter innan mamman betalat för det så accepterar jag det. 
    Det förstör genom att mina barn ser andra barn som äter och deras idioter till föräldrar. Lata föräldrar som inte orkar uppfostra sina barn. Och nej handlaren uppskattar inte såna heller kan jag lova. 

Snälla. Försöker få ihop vardagen? Det kallas planering.
  • LFF
    Anonym (D) skrev 2024-05-12 21:10:12 följande:
    Det förstör genom att mina barn ser andra barn som äter och deras idioter till föräldrar. Lata föräldrar som inte orkar uppfostra sina barn. Och nej handlaren uppskattar inte såna heller kan jag lova. 

Jaha, det är där det brister för dig. Du har svårt att få ditt barn att förstå att olika familjer gör på olika sätt. Vilka andra saker ska omgivningen ändra på för att det inte ska bli orättvist för ditt barn? Istället för att lära ditt barn lite empati, att den andra familjen kanske har det lite körigt så ser du bara att det är orättvist gentemot ditt barn.
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Alice) skrev 2024-05-12 20:30:46 följande:

Jag har jobbat i en affär och jag tycker att såna här situation är väldigt obekväma. För ja, det ÄR ju stöld. Rent strikt. Finns det nåt som gör att du inte kan betala kan du ju inte riktigt lägga tillbaka det ditt barn redan ätit upp. Vet du med dig att ditt barn kan bli tvärhungrig bör du som förälder ha ett antal snacks med dig, som redan är betalda, som barnet kan få istället om barnet inte kan vänta. 

För det blir ju obekvämt för mig som anställd också då folk såklart inte uppskattar att man säger till, för det är ju ett baaaarn. Jaha, ha lite framförhållning, kanske?

Har du barn själv? 
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (D) skrev 2024-05-12 21:10:12 följande:

Tja. Du förstör för mina barn genom att visa just hur småsinta och ovänliga andra kan vara, när jag försöker uppfostra dem till hjälpsamma och omtänksamma människor då. 

Nej, allt går inte att planera så som du tror. Är du ensam med två barn och måste handla så kommer det kunna bli sammanbrott hur du än planerat. Handla sent? Trötta barn. Handla tidigt? Nåt barn är i osynk, har inte sovit, en liten vill äta igen. Någon är övertrött och skriker. 

Ärligt talat förstår jag inte heller hur folk i tråden här är funtade som är så otroligt egoistiska att man inte tänker mer än exakt på sig själv och inte kan räcka en hjälpande hand istället. 
  • Anonym (Nejdu)

Undrar också exakt hur ofta ni som klagar ser detta problem och hur ofta ni sett att föräldern som låter barnet äta något i affären sen inte betalar för det. Eller om det är ett antagande att så är fallet.

Om jag skulle driva en mataffär och se att många föräldrar ger sina barn något att äta och betalar sen för att hinna handla klart, och jag såg det som ett problem (kanske är min affär dåligt planerad så handlingen blir onödigt krånglig?) skulle jag se till att det verkligen fanns frukt för barn att lätt ta. Begränsad utgift, glada föräldrar (som storhandlar hos mig) och mer inkomst genom att de stannar länge och köper saker.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Nejdu) skrev 2024-05-12 21:46:55 följande:
    Tja. Du förstör för mina barn genom att visa just hur småsinta och ovänliga andra kan vara, när jag försöker uppfostra dem till hjälpsamma och omtänksamma människor då. 

Nej, allt går inte att planera så som du tror. Är du ensam med två barn och måste handla så kommer det kunna bli sammanbrott hur du än planerat. Handla sent? Trötta barn. Handla tidigt? Nåt barn är i osynk, har inte sovit, en liten vill äta igen. Någon är övertrött och skriker. 

Ärligt talat förstår jag inte heller hur folk i tråden här är funtade som är så otroligt egoistiska att man inte tänker mer än exakt på sig själv och inte kan räcka en hjälpande hand istället. 
    Att tycka det är ok att uppmuntra snattande/stöld, för det är vad folk ser när andra går omkring och förtär saker man inte betalat för i en butik, och tycka att folk istället bara ska se på och vara omtänksamma... Jisses. Många betalar dessutom inte alls.

Och att man ska tycka synd om dig som har dålig koll på läget så att du ska få göra fel är inget man ska uppmuntra. Barn kan få sammanbrott. Jaha, sånt är livet. Hantera det. Distrahera med saker som först betalas innan man öppnar och börja förtära dom. Eller kanske ännu bättre, planera så barnet inte behöver vara med och handla om du har svårt att sköta shoppandet korrekt.
Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för