• Anonym (Mamma)

Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för

Alltså, vad är det för fel på dagens småbarnsföräldrar? Det händer nästan dagligen när jag är i matbutiken att jag ser mindre barn äta på saker som man uppenbarligen inte betalat för än. Eller att föräldrar har dålig koll på sina ungar vid lösgodiset så deras barn tar godis och föräldern ser ungen stoppa godiset i munnen och säger knappt ifrån. Det är liksom snatteri i tidig ålder som vissa föräldrar inte bryr sig om. 

Ja, jag vet att barn ibland får ta exvis frukt som ligger på ett visst ställe MEN det här är mina lokala butiker och ingen av dom kör med sånt. 

Har folk blivit mer lata, korkade, bekväma eller vad? Är dom inkapabla att hantera sina barn när dom ska göra en så enkel sak som att handla mat? Skulle dom kanske gett tusan i att skaffa barn när dom inte ens kan gå och handla med dom?

• Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för
  • Anonym
    OupaOupa skrev 2024-05-13 08:18:04 följande:

Damn if you do, damn if you don't. Jag blev utskälld av random gubbe för att jag inte gav mitt barn en banan i affären när han fick ett melt down. Hur man än vänder sig så står man med röven bak.

Fast det blir ju svårt då bananerna brukar ha kilopris.

Sen föredrar jag personligen en tyst och nöjd unge framför en vrålande mistlur, men hur det än är så blir det svårt när bananen ska betalas då den ligger i magen på din unge.

Bra det där med gratisbananer till kidsen, flera av mina lokala butiker har det.

Något jag stör mig mer på är när ungar står med sina snoriga fingrar och petar i lösgodiset, fy fan alltså.
    Skulle aldrig köpa sånt bakteriesnusksnask.
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-13 17:53:40 följande:
    Att ha scannat något är inte detsamma som att det är betalt. Finns massor av folk som tar bort saker dom redan scannat när dom tror ingen ser. En av anledningarna till att det finns diverse avstämningsregler som kan triggas när man ska betala. Det är massor av fusk som sker av folk som just självscannar. 
    Se länken jag gav ovan dock.
  • Anonym (Kl)

Folk har blivit stöddiga, helt enkelt. Rättigheter men inga skyldigheter. Inte konstigt att ingen vill bli lärare idag. 

• Anonym (Kl)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-12 17:30:45 följande:

Jag fick skäll senast idag av en tanta som trodde hon var allvetandes. Min ena dotter stoppade en hand i lösgodis påsen hon hade i handen och tog upp en klubba, och den andra dottern tog en vindruva ur en av sina påsar. Oj, vad gumman skällde, bpde på barnen och på mig. Lära ungarna att man inte behöver betala! Det är stöld! Mamma borde lära er att inte stjäla!

Att godispåsen kom från godisaffären och vindruvorna från den andra mataffären, och att jag hade kvitto på båda var inte intressant. 

Jag har också låtit hungriterade barn öppna juiceflaskor, ostbollar och dyl om man bedömt att de inte kan vänta längre, särskilt om jag självskannat. Det har väl hänt kanske en gång i halvåret tills de var 6-7.

Bra att hon sa till!
  • Anonym (Gnbf)

När jag vad liten åt jag med lösgodis någon gång. Men det var ju inget jag fick göra, det var något jag gjorde när ingen såg. Det är väl 25 år sen.  Tror de var likadana då med. Men absolut värre nu för tiden.

• Anonym (Gnbf)

Eller jag har för mig jag gjorde det iallafall, kommer inte ihåg exakt. Men om så var det ju en bit eller så, inte massor 

• Anonym (Gnbf)
    Agda90 skrev 2024-05-13 13:41:06 följande:
    Varför tycker du att man inte kan få äta något som man redan har scannat inne i affären? Vad är det som är så farligt med det? Man betalar ju för det. 

I varje mataffär där vi brukar handla så finns det en låda med frukt till barnen som butiken bjuder på. Ska barnen ta den frukten och gå ut ur affären och äta den så att du inte får tokspel?
    För det inte är betalt än. Är man så jäkla hungrig kan man väl äts innan man handlar. det handlar ju om kanske 5 min. 
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Gnbf) skrev 2024-05-13 19:15:20 följande:
    För det inte är betalt än. Är man så jäkla hungrig kan man väl äts innan man handlar. det handlar ju om kanske 5 min. 
    Läs hela tråden för exemplen som ges.
  • OupaOupa
    Anonym skrev 2024-05-13 18:00:37 följande:
    Fast det blir ju svårt då bananerna brukar ha kilopris.

Sen föredrar jag personligen en tyst och nöjd unge framför en vrålande mistlur, men hur det än är så blir det svårt när bananen ska betalas då den ligger i magen på din unge.

Bra det där med gratisbananer till kidsen, flera av mina lokala butiker har det.

Något jag stör mig mer på är när ungar står med sina snoriga fingrar och petar i lösgodiset, fy fan alltså.
    Skulle aldrig köpa sånt bakteriesnusksnask.
    Det var gubbens förslag att ge en banan, min unge hatar bananer för övrigt. Min poäng var att man blir utskälld oavsett vad man gör, folk har en massa tyckande när det kommer till barn.
  • PH76

Alla ni som har ett problem med detta får gärna komma till Ica kvantum i Täby Centrum och skälla på mig, jag frekventerar ett par gånger i veckan och delar frimodig ut saker till min 9 och 12 åring. Det händer även att jag själv dricker något i butiken efter ett hårt träningspass.

Ni kommer att få en kanondag. 😀

Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för