• Anonym (Mamma)

Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för

Alltså, vad är det för fel på dagens småbarnsföräldrar? Det händer nästan dagligen när jag är i matbutiken att jag ser mindre barn äta på saker som man uppenbarligen inte betalat för än. Eller att föräldrar har dålig koll på sina ungar vid lösgodiset så deras barn tar godis och föräldern ser ungen stoppa godiset i munnen och säger knappt ifrån. Det är liksom snatteri i tidig ålder som vissa föräldrar inte bryr sig om. 

Ja, jag vet att barn ibland får ta exvis frukt som ligger på ett visst ställe MEN det här är mina lokala butiker och ingen av dom kör med sånt. 

Har folk blivit mer lata, korkade, bekväma eller vad? Är dom inkapabla att hantera sina barn när dom ska göra en så enkel sak som att handla mat? Skulle dom kanske gett tusan i att skaffa barn när dom inte ens kan gå och handla med dom?

• Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-12 18:34:34 följande:
    Har folk blivit hjärnslöa på senare år eller? Man går inte in i en matbutik och äter saker. Inte saker man tagit med hemifrån och inte saker man självscannat. Behöver folk en grundkurs i uppfostran eller? Inte konstigt att ouppfostrade ungar blir odrägliga och saknar respekt i skolan. Man förstår vem som grundat beteendet... 
    Det handlar inte om uppfostran. Det handlar om att få ihop dagen. Grattis till dig att ditt liv fungerar felfritt jämt. Själv är jag människa som lever i samhället och har människobarn. Livet är inte alltid så jävla förutsägbart.

Mina barn vet mycket väl att man inte tar frukt eller godis i affären som man inte kan betala när det i magen. Måste man ha något nu nu nu så skannar eller betalar man först. Gamla tanter verkar dock inte veta det. 
  • Anonym (D)
    PH76 skrev 2024-05-12 18:24:52 följande:

Jag har inga problem att ge mina barn en flaska vatten, en proteinbar eller liknande medans vi är i affären om det är så att tiden har varit lite knapp innan, eller om de har varit på träning eller liknande.

Jag tar helt enkelt med mig paperet eller den tomma flaskan och lägger det på bandet tillsammans med de andra varorna.

Jag ser inte problemet.

Problemet är ju att det är STÖLD. Du kan fan inte ta något innan du betalat. Vanligt jävla sunt förnuft. Du har ingen aning om ditt köp går igenom. Ja jag avskyr såna som dig som förstör för oss som sköter oss. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-12 19:49:27 följande:
    Jo, men tjena. Att göra dumheter utan några som helst konsekvenser är en bra taktik för mindre barn. Brukar bli bra tonåringar av gränslös uppfostran.
    Du verkar inte ha full koll på alla sorters barn och metoder.
    Jag skulle aldrig behövt dela ut ett straff som "nu blir det inget godis". För mina barn har det alltid räckt med att i mjuk ton förklara att man inte gör så. En gång. Sedan gör de inte så igen.
  • Anonym (D)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-12 19:55:01 följande:
    Min ena dotter har diabetes, så ja. Det har hänt att hon "håller på att dö" när jag låtit henne dricka juice i mataffären efter att jag har skannat den.

Men jag hade inte gjort annorlunda om hon inte hade det. En gång i halvåret kan man fan tänka på sina barn först o butikernas icke-påverkade vinstmarginalen sen.
    Jävligt märkligt att du är så dåligt förbredd då när ditt barn har diabetes. Tror knappast alla med diabetes går i affären dricker och äter sånt dom ej betalat för....
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (D) skrev 2024-05-12 20:07:38 följande:
    Problemet är ju att det är STÖLD. Du kan fan inte ta något innan du betalat. Vanligt jävla sunt förnuft. Du har ingen aning om ditt köp går igenom. Ja jag avskyr såna som dig som förstör för oss som sköter oss. 
    På vilket vis exakt förstör de för dig? Att det blir extra kontroller? Bu hu. Det blir det även pga att de som självscannar gör så pass mkt fel att det krävs.

Jag ser så hundra gånger hellre att en förälder som försöker få ihop vardagen och måste ta med sig barnet när den handlar (istället för att tex låta barnet vara på förskolan och handla ändå) låter ett hungrigt/övertrött litet barn få en frukt eller snack i handen och att föräldern sen betalar för det i kassan. Herregud, jag skulle kunna betala för en frukt åt det barnet om mamman då inte hade täckning för just en banan extra. 

Nej, jag anser inte att stöld är bra. Men ibland ser jag att det går att se en helhetsbild för att vi alla ska få ihop liven. Innebär det att ett barn äter en frukt 20 minuter innan mamman betalat för det så accepterar jag det. 
  • Anonym (Alice)

Jag har jobbat i en affär och jag tycker att såna här situation är väldigt obekväma. För ja, det ÄR ju stöld. Rent strikt. Finns det nåt som gör att du inte kan betala kan du ju inte riktigt lägga tillbaka det ditt barn redan ätit upp. Vet du med dig att ditt barn kan bli tvärhungrig bör du som förälder ha ett antal snacks med dig, som redan är betalda, som barnet kan få istället om barnet inte kan vänta. 

För det blir ju obekvämt för mig som anställd också då folk såklart inte uppskattar att man säger till, för det är ju ett baaaarn. Jaha, ha lite framförhållning, kanske?

• PH76
    Anonym (D) skrev 2024-05-12 20:07:38 följande:
    Haha, gode gud. Vad tror du att affären föredrar, att vi äter och betalar för den i deras butik, eller att vi stannar till på en kiosk innan vi går dit och betalar dem samma summa istället?

Hur ser du på sannorligheten att min betalning inte skulle gå igenom? Det har hitintills inte hänt på 48 år.

Jag personligen är rätt säker på att affären hellre vill att jag handlar i deras affär.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (D) skrev 2024-05-12 20:10:40 följande:
    Jävligt märkligt att du är så dåligt förbredd då när ditt barn har diabetes. Tror knappast alla med diabetes går i affären dricker och äter sånt dom ej betalat för....
    Igen, livet är inte alltid förutsägbart. Grattis om ditt liv är perfekt förutsägbart. 

Dessutom har ju ts skrivit att det inte spelar någon roll var det man äter kommer ifrån, I matbutiken ÄTER MAN INTE. Så även om jag skulle vara förberedd så är det skit samma för ts. 
  • Tow2Mater
    PH76 skrev 2024-05-12 20:33:01 följande:
    Haha, gode gud. Vad tror du att affären föredrar, att vi äter och betalar för den i deras butik, eller att vi stannar till på en kiosk innan vi går dit och betalar dem samma summa istället?

Hur ser du på sannorligheten att min betalning inte skulle gå igenom? Det har hitintills inte hänt på 48 år.

Jag personligen är rätt säker på att affären hellre vill att jag handlar i deras affär.
    Sedan finns ju säkert ett antal som gör lika som dig men passligt glömmer bort att betala det som ätits upp senare då det ska betalas.
  • PH76
    Tow2Mater skrev 2024-05-12 20:38:52 följande:
    Sedan finns ju säkert ett antal som gör lika som dig men passligt glömmer bort att betala det som ätits upp senare då det ska betalas.
    Det är givetvis fel och stöld. Dock så tror jag även här att Ica ägaren skulle se genom fingrarna med denna om det håll ljud och stämning på en god nivå i butiken. Man ja, det är givetvis stöld.
Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för