• Anonym (Mamma)

Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för

Alltså, vad är det för fel på dagens småbarnsföräldrar? Det händer nästan dagligen när jag är i matbutiken att jag ser mindre barn äta på saker som man uppenbarligen inte betalat för än. Eller att föräldrar har dålig koll på sina ungar vid lösgodiset så deras barn tar godis och föräldern ser ungen stoppa godiset i munnen och säger knappt ifrån. Det är liksom snatteri i tidig ålder som vissa föräldrar inte bryr sig om. 

Ja, jag vet att barn ibland får ta exvis frukt som ligger på ett visst ställe MEN det här är mina lokala butiker och ingen av dom kör med sånt. 

Har folk blivit mer lata, korkade, bekväma eller vad? Är dom inkapabla att hantera sina barn när dom ska göra en så enkel sak som att handla mat? Skulle dom kanske gett tusan i att skaffa barn när dom inte ens kan gå och handla med dom?

• Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för
  • Kotti

Om du pratar med personalen i butiken så kan de berätta mer om vad som gäller i butiken. Om man t ex dricker en Coca cola och betalar för den kan det vara okej i en butik och en otillåten grej i en annan butik. 

men till din fråga om föräldrar, det är olika från person till person men människor är generellt bekväma av sig och det kan vara anledningen till att föräldern slår dövörat till när barnet tillfredställer sina behov med en munsbit. Vad vet vi om den andra människan till vi vandrar i dens skor en mil. 

Ha en fin dag! Have a nice day!
  • Anonym (?)
    Kotti skrev 2024-05-12 23:22:26 följande:

Om du pratar med personalen i butiken så kan de berätta mer om vad som gäller i butiken. Om man t ex dricker en Coca cola och betalar för den kan det vara okej i en butik och en otillåten grej i en annan butik. 

men till din fråga om föräldrar, det är olika från person till person men människor är generellt bekväma av sig och det kan vara anledningen till att föräldern slår dövörat till när barnet tillfredställer sina behov med en munsbit. Vad vet vi om den andra människan till vi vandrar i dens skor en mil. 

Skit samma vilket - betala först och ät sedan!
    Det är inte ditt förrän du köpt varan!!
  • OupaOupa

Damn if you do, damn if you don't. Jag blev utskälld av random gubbe för att jag inte gav mitt barn en banan i affären när han fick ett melt down. Hur man än vänder sig så står man med röven bak.

• Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2024-05-12 22:29:47 följande:
    Hur gör föräldrar i andra industrier och affärer? De som inte säljer mat. Låter föräldrar sina barn klistra med lite frimärken som de (naturligtvis kommer ihåg att) betalar i kassan för att barnen ska hålla sig lugna på posten eller banken? Får de kanske riva av lite blomblad på en extrabukett blommor medan man står i kö och ska betala för morsdagsblommorna i blomaffären? Kanske tugga på ett hundben man ännu inte betalat medan man väntar i kön vid djuraffären?

Eller lär man sina barn att det går att handla där utan att äta och pyssla med något från den specifika affären ?
    Jag kan tänka mig att många har med sig lite klämmisar, russin eller liknande som barnen kan få under en tur i byggvaruhuset eller klädaffären. Precis som många som ger barn snacks I en mataffär redan köpt detta tidigare. 
  • cosinus

För mig hamnar det i en kategori som är typ inte ok - men heller inte hela världen. Så länge man då betalar för sig i slutändan.

Min mamma vet jag gjorde så typ 2-3 ggr under hela min uppväxt. När man t ex gått långt till affären och var helt dödstörstig inne i affären. Då fick vi en gång en festis som hon sen betalade för i kassen halvt urdrucken.

Själv har jag också gjort så 2-3 ggr (på fyra barn). Någon gång har ett barn satt den där gratisbananen i halsen och sen hostat så de nästan kräkts så för att bryta det så har de fått vatten. Jag minns inte de övriga gångerna men jag minns att barnen varit rädda att få skäll och jag har fått säga åt dem att de kommer komma undan. Blir de arga på någon är det på mig. 

Ingen av barnen har på något sätt fått för sig att det är något man gör lättvindigt eller velat utnyttja det utan det har varit specialfall och jag har varit noga med att båda visa dem att vi betalar och såklart faktiskt betalat också.

Jag har även själv en gång sprättat en läsk för egen vinning. Hade sprungit långt (typ 2 mil) fick order hemifrån om att handla på vägen hem och tänkte mig inte för. Fick blodsockerfall i butiken (den kan jag få ibland) och började känna mig rejält snurrig. Gjorde bedömningen att det var klart bättre att dricka en halv läsk och att klara av att slutföra handlingen än att lämna en halv kundvagn vind för våg. 

Som kuriosa kan jag då säga att jag fått blodsockerfall en gång inne på en leksaksaffär när jag också underskattat min energinivå efter långpass. Då löste personalen det med kakor från personalrummet. Såklart inget man kan räkna med men de flesta affärer vill ju inte ha folk som tuppar av där inne heller. Den gången hade jag ätit lite innan jag for men underskattade hur länge en 5-åring kan vela över en leksak...

• Anonym (Nejdu)
    Anonym (D) skrev 2024-05-12 22:39:58 följande:
    Det är enligt lag stöld och du åker dit för stöld. Varan är inte din innan du betalat. Du har varken rätt att äta eller dricka den. Även om du tänkt betala. 
    Nej, det stämmer faktiskt inte. 

lawline.se/answers/konsumtion-i-butik-brottsligt

Jag citerar:

"Sammanfattningsvis, har du inte gjort dig skyldig till brottet snatteri om du hade pengar för att kunna betala för chokladkakan och även tänkt betala för den. Om du trodde att det var tillåtet att börja äta på chokladkakan i butiken, kan du inte heller göra dig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande."
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (D) skrev 2024-05-12 22:45:20 följande:
    Jag förklarar högt och tydligt för mina barn att sådär får man inte göra och att det är stöld. Så att alla i affären höe och stirrar på dom som sysslar med sånt. Jag går också fram till personen och påpekar att man betalar först. 

Det finns en lag att följa och det är den jag lär mina barn. Därför är det ett probleme att det finns lata idioter som inte anamar detta. Nej jag har ingen empati för dessa människor. 

Det finns ingen som helst ursäkt att öppna något obetalt i affären och ge sitt barn. Det är endast dålig planering och dåligt föräldraskap. 
    Du ger alltså dina barn inte den juridiska sanningen då, sett till juristen jag länkade.
  • Kotti

Det är i dina ögon skitsamma men det ser olika ut från fall till fall. Det är okej att äta och betala sedan, vissa tycker att det inte är okej. Jag hoppas att du finner ro i detta. 

Anonym (?) skrev 2024-05-12 23:35:12 följande:
    Skit samma vilket - betala först och ät sedan!
    Det är inte ditt förrän du köpt varan!!
    Ha en fin dag! Have a nice day!
  • Agda90
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-12 19:32:10 följande:
    Som sagt, föräldern hade kunnat gå in en första vända, köpt sitt snacks, betalat, låtit ungen äta det ute och sen gått in igen. Alternativet är så klart att uppfostra ungen, men det är väl för jobbigt gissar jag.

Och jo, jag har varit med längre än dig och sånt här såg man verkligen inte i samma uppfattning som nu. Det snattas också i otrolig omfattning numera så om man tror att alla småbarnsföräldrar betalar för sig så har man garanterat fel.

Finns en anledning till att det i många butiker står stort att man inte får provsmaka och allt snatteri polisanmäls vid lösgodiset.
    Varför tycker du att man inte kan få äta något som man redan har scannat inne i affären? Vad är det som är så farligt med det? Man betalar ju för det. 

I varje mataffär där vi brukar handla så finns det en låda med frukt till barnen som butiken bjuder på. Ska barnen ta den frukten och gå ut ur affären och äta den så att du inte får tokspel?
  • Anonym (Mamma)
    Agda90 skrev 2024-05-13 13:41:06 följande:
    Varför tycker du att man inte kan få äta något som man redan har scannat inne i affären? Vad är det som är så farligt med det? Man betalar ju för det. 

I varje mataffär där vi brukar handla så finns det en låda med frukt till barnen som butiken bjuder på. Ska barnen ta den frukten och gå ut ur affären och äta den så att du inte får tokspel?
    Att ha scannat något är inte detsamma som att det är betalt. Finns massor av folk som tar bort saker dom redan scannat när dom tror ingen ser. En av anledningarna till att det finns diverse avstämningsregler som kan triggas när man ska betala. Det är massor av fusk som sker av folk som just självscannar. 
Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för