• Anonym (Mamma)

Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för

Alltså, vad är det för fel på dagens småbarnsföräldrar? Det händer nästan dagligen när jag är i matbutiken att jag ser mindre barn äta på saker som man uppenbarligen inte betalat för än. Eller att föräldrar har dålig koll på sina ungar vid lösgodiset så deras barn tar godis och föräldern ser ungen stoppa godiset i munnen och säger knappt ifrån. Det är liksom snatteri i tidig ålder som vissa föräldrar inte bryr sig om. 

Ja, jag vet att barn ibland får ta exvis frukt som ligger på ett visst ställe MEN det här är mina lokala butiker och ingen av dom kör med sånt. 

Har folk blivit mer lata, korkade, bekväma eller vad? Är dom inkapabla att hantera sina barn när dom ska göra en så enkel sak som att handla mat? Skulle dom kanske gett tusan i att skaffa barn när dom inte ens kan gå och handla med dom?

• Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för
  • PH76

Jag har inga problem att ge mina barn en flaska vatten, en proteinbar eller liknande medans vi är i affären om det är så att tiden har varit lite knapp innan, eller om de har varit på träning eller liknande.

Jag tar helt enkelt med mig paperet eller den tomma flaskan och lägger det på bandet tillsammans med de andra varorna.

Jag ser inte problemet.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (ZZW) skrev 2024-05-12 18:18:48 följande:
    Hur vet du att de tagit dessa från butiken och inte haft med sig det hemifrån till barnen? Klämmisar (de där påsarna du menar) och majskrokar är ju typiskt sånna saker många tar med sig till barnen när de går ut någonstans. Klämmisar är smidigt om de blir småhungriga och majskrokar är perfekt för att hålla de sysselsatta och skrikfria. Hade alltid med majskrokar och smörgåsrån (och klämmisar, banan etc om det var till varuhus det tar lång tid i) till mina när de var små, det förebyggde och stoppade många utbrott.
    Har folk blivit hjärnslöa på senare år eller? Man går inte in i en matbutik och äter saker. Inte saker man tagit med hemifrån och inte saker man självscannat. Behöver folk en grundkurs i uppfostran eller? Inte konstigt att ouppfostrade ungar blir odrägliga och saknar respekt i skolan. Man förstår vem som grundat beteendet... 
  • Anonym (Mamma)

När man hör hur folk resonerar så förstår jag varför det går åt skogen med barn/ungdomar idag. Har nån av er någonsin sett en skylt där det står att det är okej att bete sig på det här sättet. Nej, det har ni inte. Och butiksägaren eller personalen tycker inte det är ok heller för även om just ni betalar så är det otaliga som gör på samma sätt som inte betalar och ingen har koll på att snacksen ert och andras barn stoppar i sig verkligen betalas. 

Man äter inte saker i matbutiker oavsett ålder. Är ni så dåliga på att uppfostra era barn så får ni väl gå in en första vända, köpa nåt till ungen, betala, gå ur butiken, låta ungen äte snacksen och sen gå in och handla efteråt. Efter ni gjort det några gånger och insett att det är omständigt så kanske ni lär er planera bättre samt blir bättre på barnuppfostran.

Det här är ju nåt nytt slöhetspåhitt. Inte tusan uppförde sig folk så här förr. Då uppfostrades barnen att överleva några minuter i en matbutik och man fick äta nåt efter man lämnat butiken.

• Anonym (Nejdu)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-12 17:07:22 följande:
    Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för

Alltså, vad är det för fel på dagens småbarnsföräldrar? Det händer nästan dagligen när jag är i matbutiken att jag ser mindre barn äta på saker som man uppenbarligen inte betalat för än. Eller att föräldrar har dålig koll på sina ungar vid lösgodiset så deras barn tar godis och föräldern ser ungen stoppa godiset i munnen och säger knappt ifrån. Det är liksom snatteri i tidig ålder som vissa föräldrar inte bryr sig om. 

Ja, jag vet att barn ibland får ta exvis frukt som ligger på ett visst ställe MEN det här är mina lokala butiker och ingen av dom kör med sånt. 

Har folk blivit mer lata, korkade, bekväma eller vad? Är dom inkapabla att hantera sina barn när dom ska göra en så enkel sak som att handla mat? Skulle dom kanske gett tusan i att skaffa barn när dom inte ens kan gå och handla med dom?

Det här är VERKLIGEN inget nytt. Jag är född i början av 1980-talet och detta har varit med sen jag var liten. Det föräldrarna gör då - som du kanske inte såg - är att säga till i kassan och betala då. Har sett folk komma med ett omslagspapper med streckkoden på som de slår in och betalar.

Kanske för att barnet var på väg att haverera i sammanbrott mentalt och det var alternativet. Det ironiska är att hade mamman valt sammanbrottet hade någon annan än du gnällt på henne för det.

Men kom inte med nåt påstående att det är något nytt iaf, för där har du tvärfel.
  • Anonym (M)

Det finns ju en anledning till att många butiker bjuder på tex en banan. De vill ha lugna mätta barn så att föräldrarna kan shoppa mera utan störningsmoment för andra kunder. De affärer jag handlar i har ofta utöver bananer även diverse smakprover på olika ställen. Trevligt för alla. Inte gör det något att såväl barn sim vuxna går omkring och tuggar på något. Jag förstår inte hur du kan orka störa dig på detta.

• LFF

Om valet står mellan "unge med härdsmälta pga hungrig/energibrist" eller "unge som inte går totalt sammanbrott i affären" då väljer jag det sistnämnda utan tvekan genom att ge någotvsom jag sen betalar för på utvägen. Det är inget nytt utan något som även skedde när jag växte upp då min mamma är blodsockerkänslig och ibland varit tvungen att göra det för egen del. Är 45+ då det var ett tag sedan jag var liten. Så länge man betalar i slutändan ser jag inte riktigt problemet. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Nejdu) skrev 2024-05-12 18:56:14 följande:
    Det här är VERKLIGEN inget nytt. Jag är född i början av 1980-talet och detta har varit med sen jag var liten. Det föräldrarna gör då - som du kanske inte såg - är att säga till i kassan och betala då. Har sett folk komma med ett omslagspapper med streckkoden på som de slår in och betalar.

Kanske för att barnet var på väg att haverera i sammanbrott mentalt och det var alternativet. Det ironiska är att hade mamman valt sammanbrottet hade någon annan än du gnällt på henne för det.

Men kom inte med nåt påstående att det är något nytt iaf, för där har du tvärfel.
    Som sagt, föräldern hade kunnat gå in en första vända, köpt sitt snacks, betalat, låtit ungen äta det ute och sen gått in igen. Alternativet är så klart att uppfostra ungen, men det är väl för jobbigt gissar jag.

Och jo, jag har varit med längre än dig och sånt här såg man verkligen inte i samma uppfattning som nu. Det snattas också i otrolig omfattning numera så om man tror att alla småbarnsföräldrar betalar för sig så har man garanterat fel.

Finns en anledning till att det i många butiker står stort att man inte får provsmaka och allt snatteri polisanmäls vid lösgodiset.
  • Anonym (Nejdu)
    LFF skrev 2024-05-12 19:27:11 följande:

Om valet står mellan "unge med härdsmälta pga hungrig/energibrist" eller "unge som inte går totalt sammanbrott i affären" då väljer jag det sistnämnda utan tvekan genom att ge någotvsom jag sen betalar för på utvägen. Det är inget nytt utan något som även skedde när jag växte upp då min mamma är blodsockerkänslig och ibland varit tvungen att göra det för egen del. Är 45+ då det var ett tag sedan jag var liten. Så länge man betalar i slutändan ser jag inte riktigt problemet. 

Precis. Problemet är väl om man inte kan betala i kassan, men då är det ju ett problem för den som handlat. Tror väldigt få ändå faktiskt låter barnen äta en hel produkt utan att betala.

Sen att en del barn norpar en vindruva eller en gelenapp, nej, det är såklart inte rätt, men det är sånt en affär nog har med i beräkningen. Och som de allra flesta föräldrar säger till barnen om när de ser, så det inte händer fler gånger.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-05-12 19:07:41 följande:

Det finns ju en anledning till att många butiker bjuder på tex en banan. De vill ha lugna mätta barn så att föräldrarna kan shoppa mera utan störningsmoment för andra kunder. De affärer jag handlar i har ofta utöver bananer även diverse smakprover på olika ställen. Trevligt för alla. Inte gör det något att såväl barn sim vuxna går omkring och tuggar på något. Jag förstår inte hur du kan orka störa dig på detta.

Har redan nämnt att jag inte syftar på sånt som butiken bjuder på...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Nejdu) skrev 2024-05-12 19:32:57 följande:
    Precis. Problemet är väl om man inte kan betala i kassan, men då är det ju ett problem för den som handlat. Tror väldigt få ändå faktiskt låter barnen äta en hel produkt utan att betala.

Sen att en del barn norpar en vindruva eller en gelenapp, nej, det är såklart inte rätt, men det är sånt en affär nog har med i beräkningen. Och som de allra flesta föräldrar säger till barnen om när de ser, så det inte händer fler gånger.
    Tycker föräldrarna vanligtvis först säger till sin snattande unge när dom inser att någon annan faktiskt sett vad ungen gjort. Och det är inga riktiga förmaningar direkt såsom att "nu skippar vi godiset den här gången så du lär dig nåt" utan snarare nåt i stil med "så gör man inte" med mjuk röst = ungen lär göra om precis samma sak nästa gång.
Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för