• Gullvivor

Flytta utomlands?

Finns det några här som valt att flytta från Sverige? Antingen att ni bor utomlands nu eller att ni kanske flyttat utomlands förr men nu är tillbaka i Sverige igen?

Kändes det 100% rätt från första början? Kände ni ingen tvekan under tiden? Ångrar ni er lite nu i efterhand? Hur var era tankar?
    Vi har planerat en flytt utomlands och trots att det känns rätt att flytta från Sverige så är jag orolig över att man kanske kommer ångra sig efter en kortare/längre period pga nytt land, nytt liv osv.
    Visst kan man ju flytta tillbaka i värsta fall, men det är ju inte kul att få börja om igen, särskilt när man flyttar med barn. Vår äldsta går i skolan så det är inte bara att flytta dit och tillbaka.
    Vill därför gärna läsa erfarenheter av er andra som varit i ungefär samma sits.
  • Svar på tråden Flytta utomlands?
  • Krocko
    Gullvivor skrev 2024-06-25 00:22:56 följande:
    Ja, låter ju verkligen superlyxigt och härligt att flytta ännu en gång med barn och allt vad det innebär för att leva på existensminimum.
    Men det är vad ni skulle göra? Eller vad skulle hända om mannen helt plötsligt när ni bor i Irak inte kan försörja er?
  • Gullvivor
    Anonym (M) skrev 2024-06-26 01:01:16 följande:
    Var skrev jag att alla människor var det? Du läser som fan läser bibeln. 
    Du skrev ju indirekt det, när du hävdade att könet inte spelade någon roll när man blev kär.
  • Gullvivor
    Krocko skrev 2024-06-26 09:50:37 följande:
    Men det är vad ni skulle göra? Eller vad skulle hända om mannen helt plötsligt när ni bor i Irak inte kan försörja er?
    Nej, det skulle vi inte. 
    Jag vet inte, precis som jag inte vet vad som skulle hända om han inte kunde försörja oss här i Sverige heller. Ska man sitta och fundera på alla "tänk om" innan varje beslut man tar så kommer man inte komma någonstans.
  • 567890
    Gullvivor skrev 2024-06-24 13:42:20 följande:
    Menar inte bara skolan utan allmänt, där räknas ju även kompisar in. Jag tänker mer på sådant som är normaliserat i samhället, som barnen automatiskt lär sig att normalisera trots att det är fel när de bor här.

Jag håller med, bo i ett "utanförskapsområde" där det är polishat, droger, fientlig inställning till utbildning, vulgärt språk osv är inte direkt något jag vill att mina barn ska omges av.

Men att byta till ett "svenskt område" där homosexualitet normaliseras, ha relationer innan äktenskap är självklart, oanständig klädsel överallt, i princip det mesta som är omoraliskt uppmuntras osv - det är inte heller något jag vill att mina barn ska normalisera.
    Så det är framför allt frågor runt sex som stör dig i Sverige? Religiösa människor är verkligen mycket mer sexfixerade än några andra jag känner!

Om du fostrar dina barn att vara vänliga, omtänksamma och ansvarigsfulla människor kommer de att bli fina vuxna, om de sen råkar älska någon av samma kön eller går med håret fritt- hur kan det spela någon roll? Om de skulle ha sex med någon innan de gifter sig, hur kan det påverka hurdana människor de blir?

Religiösa länder har tusen regler som måste följas, regler som inte alls har med hurdan människa du är eller hur du tar hand om vår jord men istället nästan alltid handlar om att kvinnor ska veta sin plats. Varför är detta något du vill sträva mot?
  • Anonym (E)

TS:

Att dölja sin hud, inte älska en av samma kön och att kvinnor ska slippa jobba om de inte vill är tydligen viktigt.

Varför är inte demokrati,  korrumperade myndigheter utan insyn och frihet att uttrycka sin åsikt och kvinnors rättigheter viktigt? Det sistnämnda är inte viktigt vare sig för dig eller dina barn?

• Gullvivor
    567890 skrev 2024-06-26 10:59:29 följande:
    Så det är framför allt frågor runt sex som stör dig i Sverige? Religiösa människor är verkligen mycket mer sexfixerade än några andra jag känner!

Om du fostrar dina barn att vara vänliga, omtänksamma och ansvarigsfulla människor kommer de att bli fina vuxna, om de sen råkar älska någon av samma kön eller går med håret fritt- hur kan det spela någon roll? Om de skulle ha sex med någon innan de gifter sig, hur kan det påverka hurdana människor de blir?

Religiösa länder har tusen regler som måste följas, regler som inte alls har med hurdan människa du är eller hur du tar hand om vår jord men istället nästan alltid handlar om att kvinnor ska veta sin plats. Varför är detta något du vill sträva mot?
    Jag förstår att det är enklare att tolka det som att det skulle handla om sex och inte det jag faktiskt tar upp.
    Det handlar inte om sex (jag skiter fullständigt i vad folk gör mellan fyra väggar, kunde inte bry mig mindre), det handlar om att det skulle vara fullt normalt att älska någon av samma kön, fullt normalt att ha en relation, skaffa barn, bo ihop osv utan att vara gift, att det är fullt normalt att gå lättklädd utan minsta blyghet. 

Tänker man ur ett större perspektiv så handlar det inte om något plagg hit eller sex dit, utan att när man normaliserar sådana saker så växer barnen upp och får dåliga värderingar och samhället blir omoraliskt. 
  • Gullvivor
    Anonym (E) skrev 2024-06-26 11:10:31 följande:

TS:

Att dölja sin hud, inte älska en av samma kön och att kvinnor ska slippa jobba om de inte vill är tydligen viktigt.

Varför är inte demokrati,  korrumperade myndigheter utan insyn och frihet att uttrycka sin åsikt och kvinnors rättigheter viktigt? Det sistnämnda är inte viktigt vare sig för dig eller dina barn?

Givetvis är kvinnors rättigheter viktigt. Har jag skrivit något annat?
  • Anonym (E)
    Gullvivor skrev 2024-06-26 11:22:01 följande:
    Givetvis är kvinnors rättigheter viktigt. Har jag skrivit något annat?
    Med det sistnämnda menar jag hela sista stycket.
  • 567890
    Gullvivor skrev 2024-06-26 11:18:48 följande:
    Jag förstår att det är enklare att tolka det som att det skulle handla om sex och inte det jag faktiskt tar upp.
    Det handlar inte om sex (jag skiter fullständigt i vad folk gör mellan fyra väggar, kunde inte bry mig mindre), det handlar om att det skulle vara fullt normalt att älska någon av samma kön, fullt normalt att ha en relation, skaffa barn, bo ihop osv utan att vara gift, att det är fullt normalt att gå lättklädd utan minsta blyghet. 

Tänker man ur ett större perspektiv så handlar det inte om något plagg hit eller sex dit, utan att när man normaliserar sådana saker så växer barnen upp och får dåliga värderingar och samhället blir omoraliskt. 
    Fast allt du rabblar upp handlar till sist om sex. Du kallar det omoraliskt och dåliga värderingar trots att du samtidigt skriver att du inte bryr dig om vad någon gör bakom stängda dörrar...

Jag kallar det inte omoraliskt att klä sig som man vill, det är du och dina gelikar som väljer att tolka en kort kjol som sexuellt (eller utsläppt hår), det är du som väljer att se sex när du ser två män gå hand i hand medan jag bara ser två människor som älskar varandra. Det är du som ser sex överallt där jag ser frihet.

En dålig värdering för mig är att döma någon efter utseendet, att se ned på någon för att den är fattig eller har fel religion, att fördöma någon till helvetet, att vara fördomsfull. 
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2024-06-26 10:40:01 följande:
    Du skrev ju indirekt det, när du hävdade att könet inte spelade någon roll när man blev kär.
    Jag skrev inte att könet inte spelar någon roll. Jag skrev art man blir kär i en person, och inte i ett kön.

Du blev kär i din man för den han är. Hade du blivit kär i snoppen hade kunnat ta vilken snopp som helst, oavsett vad för människa som snoppen hänger i. 
Svar på tråden Flytta utomlands?