• Gullvivor

Flytta utomlands?

Finns det några här som valt att flytta från Sverige? Antingen att ni bor utomlands nu eller att ni kanske flyttat utomlands förr men nu är tillbaka i Sverige igen?

Kändes det 100% rätt från första början? Kände ni ingen tvekan under tiden? Ångrar ni er lite nu i efterhand? Hur var era tankar?
    Vi har planerat en flytt utomlands och trots att det känns rätt att flytta från Sverige så är jag orolig över att man kanske kommer ångra sig efter en kortare/längre period pga nytt land, nytt liv osv.
    Visst kan man ju flytta tillbaka i värsta fall, men det är ju inte kul att få börja om igen, särskilt när man flyttar med barn. Vår äldsta går i skolan så det är inte bara att flytta dit och tillbaka.
    Vill därför gärna läsa erfarenheter av er andra som varit i ungefär samma sits.
  • Svar på tråden Flytta utomlands?
  • Gullvivor
    Anonym (M) skrev 2024-06-23 11:32:56 följande:
    Kvinnan naturligvis som också är kapabel till att jobba och försörja familjen. Det MÅSTE inte vara kvinnan som är hemma och mannen som jobbar. 
    Så om kvinnan är hemma med barnen så undrar du varför man skaffar barn med en sådan man, som är inkapabel till att ta hand om barnen, men sedan menar du själv att mannen kan vara hemma med barnen. Varför skaffa barn med en sådan kvinna då, om vi vänder på frågan? 

Men hursomhelst, man gör givetvis som man vill. Men i andra "religiösa länder" som det diskuterades (kan bara tala för muslimska) så är det nämligen så att det är mannen som har försörjningsplikt, dvs en mans skyldighet att försörja sin fru och en kvinnas rättighet att inte behöva jobba för att få tak över huvudet och mat på bordet. Men visst, vill man byta roller så är det ju ingen som sätter stopp.
  • AndreaBD
    Gullvivor skrev 2024-06-24 09:25:00 följande:
    Fast det handlar inte om att jag skulle ogilla Sverige, det gör jag verkligen inte men som förälder får man prioritera barnen och göra det man tror är bäst för dem.
    Jag kämpar inte gärna ihjäl mig som mamma under deras uppväxt med allt vad föräldraskap innebär för att de sedan ska lära sig omoraliska och absurda saker av samhället.

Sedan är det väldigt märkligt att du tror att folk i andra länder inte har möjligheten att tänka fritt? 
    Men snälla du! Man har INTE möjligheten att tänka fritt, eller åtminstone får man inte yttra det i länder som inte är demokratier. Och i länder som muslimska, och inte liberal-muslimska, så får man definitivt inte tänka fritt när det gäller religion. Det går inte i såna länder att vara ateist, t.ex. 

I Sverige får du ha vilka åsikter som helst  - det får du inte i Iran. Nej, jag förstår inte varför det skulle vara bra för barnen. 
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2024-06-24 09:42:05 följande:
    Men snälla du! Man har INTE möjligheten att tänka fritt, eller åtminstone får man inte yttra det i länder som inte är demokratier. Och i länder som muslimska, och inte liberal-muslimska, så får man definitivt inte tänka fritt när det gäller religion. Det går inte i såna länder att vara ateist, t.ex. 

I Sverige får du ha vilka åsikter som helst  - det får du inte i Iran. Nej, jag förstår inte varför det skulle vara bra för barnen. 
    Irak, menade jag. 
  • 567890
    Fast det handlar inte om att jag skulle ogilla Sverige, det gör jag verkligen inte men som förälder får man prioritera barnen och göra det man tror är bäst för dem.
    Jag kämpar inte gärna ihjäl mig som mamma under deras uppväxt med allt vad föräldraskap innebär för att de sedan ska lära sig omoraliska och absurda saker av samhället.

Sedan är det väldigt märkligt att du tror att folk i andra länder inte har möjligheten att tänka fritt? 
    Om du anser att det är omoraliska och absurda saker som lärs ut i Sverige (jag antar att du syftar på evolution, homosexualitet, ateism) så gör du helt rätt som flyttar.

Vi kommer inte lära dina barn att det som står i din heliga bok är sant, vi kommer lära dom att analysera och ifrågasätta utan straff och till och med uppmuntra det. Vi kommer att lära dom att män och kvinnor är lika värda och att det inte finns mer manliga eller kvinnliga sysslor eller jobb (och då t ex att mannen ska försörja familjen). I min familj är det jag som tjänar mycket mer än min man, han är helnöjd med det och ser det inte som att han är mindre värd eller mindre man för det.
  • Anonym (M)

Det som är bäst för barnen är att få växa upp i Sverige och inte i Irak! 

Så om du verkligen vill det bästa för dina barn så flyttar du inte! 
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2024-06-24 09:34:02 följande:
    Så om kvinnan är hemma med barnen så undrar du varför man skaffar barn med en sådan man, som är inkapabel till att ta hand om barnen, men sedan menar du själv att mannen kan vara hemma med barnen. Varför skaffa barn med en sådan kvinna då, om vi vänder på frågan? 

Men hursomhelst, man gör givetvis som man vill. Men i andra "religiösa länder" som det diskuterades (kan bara tala för muslimska) så är det nämligen så att det är mannen som har försörjningsplikt, dvs en mans skyldighet att försörja sin fru och en kvinnas rättighet att inte behöva jobba för att få tak över huvudet och mat på bordet. Men visst, vill man byta roller så är det ju ingen som sätter stopp.
    I min värld så är båda lika kabapla till att vara hemma med barnen om det behövs. Annars kan båda försörja familjen och barnen är på förskola för de börjar skolan. 

Men så anser också jag att mannen och kvinnan är lika mycket värda och att det inte är slaget i sten att kvinnan är den som SKA vara hemma med barnen. 
  • Xenia

Vad menar du med "samhället"? Det barnen får lära sig i skolan anser jag inte vara absurt. Men nu påverkas inte barn enbart av skola och föräldrar utan också av kompisar. Ja, jag har läst att kompisar påverkar mer än föräldrarna.

Så då gäller det att inte bo i ett "utanförskapsområde" där attityden är att polisen är vår fiende, att det är ok att bränna bilar och kasta sten på ambulanser och man självklart struntar i att plugga utan antingen saboterar lektionerna eller skolkar.
  • Anonym (Jenny)
    Gullvivor skrev 2024-06-24 09:34:02 följande:

Så om ni bor i Irak och mannen råkar ut för en olycka och blir förlamad och är oförmögen att försörja familjen, vad gör ni då?
  • Gullvivor
    Xenia skrev 2024-06-24 12:07:56 följande:
    Vad menar du med "samhället"? Det barnen får lära sig i skolan anser jag inte vara absurt. Men nu påverkas inte barn enbart av skola och föräldrar utan också av kompisar. Ja, jag har läst att kompisar påverkar mer än föräldrarna.

Så då gäller det att inte bo i ett "utanförskapsområde" där attityden är att polisen är vår fiende, att det är ok att bränna bilar och kasta sten på ambulanser och man självklart struntar i att plugga utan antingen saboterar lektionerna eller skolkar.
    Menar inte bara skolan utan allmänt, där räknas ju även kompisar in. Jag tänker mer på sådant som är normaliserat i samhället, som barnen automatiskt lär sig att normalisera trots att det är fel när de bor här.

Jag håller med, bo i ett "utanförskapsområde" där det är polishat, droger, fientlig inställning till utbildning, vulgärt språk osv är inte direkt något jag vill att mina barn ska omges av.

Men att byta till ett "svenskt område" där homosexualitet normaliseras, ha relationer innan äktenskap är självklart, oanständig klädsel överallt, i princip det mesta som är omoraliskt uppmuntras osv - det är inte heller något jag vill att mina barn ska normalisera.
  • Gullvivor
    Anonym (M) skrev 2024-06-24 09:54:54 följande:
    I min värld så är båda lika kabapla till att vara hemma med barnen om det behövs. Annars kan båda försörja familjen och barnen är på förskola för de börjar skolan. 

Men så anser också jag att mannen och kvinnan är lika mycket värda och att det inte är slaget i sten att kvinnan är den som SKA vara hemma med barnen. 
    Men självklart, i Sverige. Du förstår väl att inte alla länder har det lika bekvämt och enkelt för föräldrar att lämna sina barn på förskola billigt som det är i Sverige? 

Sedan förstår jag inte varför man anser att ta hand om sina egna barn är så illa att det skulle handla om att man skulle vara mindre värd. Varför ses automatiskt sådant som kvinnor är bättre på som något negativt? 
Svar på tråden Flytta utomlands?