• Gullvivor

Flytta utomlands?

Finns det några här som valt att flytta från Sverige? Antingen att ni bor utomlands nu eller att ni kanske flyttat utomlands förr men nu är tillbaka i Sverige igen?

Kändes det 100% rätt från första början? Kände ni ingen tvekan under tiden? Ångrar ni er lite nu i efterhand? Hur var era tankar?
    Vi har planerat en flytt utomlands och trots att det känns rätt att flytta från Sverige så är jag orolig över att man kanske kommer ångra sig efter en kortare/längre period pga nytt land, nytt liv osv.
    Visst kan man ju flytta tillbaka i värsta fall, men det är ju inte kul att få börja om igen, särskilt när man flyttar med barn. Vår äldsta går i skolan så det är inte bara att flytta dit och tillbaka.
    Vill därför gärna läsa erfarenheter av er andra som varit i ungefär samma sits.
  • Svar på tråden Flytta utomlands?
  • Tow2Mater
    Anonym (....) skrev 2024-06-23 02:19:58 följande:
    Ja, just detta missar många i Sverige. De säger att "i det och det efterblivna landet får kvinnor inte arbeta" eller "i det och det efterblivna landet kan kvinnor inte arbeta p.g.a. det inte finns någon subventionerad barnomsorg". STACKARS DOM.

Men de missar att det finns kvinnor som faktiskt vill ha det så, som mår bra av att vara hemma med sina barn och ta det lugnt, slippa morgonstress och rusningstrafik, det dåliga samvetet mot chefen och kollegorna när man måste vabba, eller mot barnet när man väljer att inte vabba utan ta barnet till dagis fast det inte mår bra, elaka chefer, kontorsintriger, karriärkonkurrens och deadlinekrav... eller alternativt ett tungt och monotont kroppsarbete där de skulle förstöra axlar, höfter och rygg.

Men i Sverige slipper dessa kvinnor inte undan arbetslivet, eller det är i alla fall väldigt svårt då alla ekonomiska styrsystem är till för att driva ut kvinnor i arbetslivet, och då attityderna hos alla från BVC-sköterskan till svärmor till grannarna är, att det är konstigt om barnen inte börjat på dagis senast vid två års ålder. 

Våra döttrar kan faktiskt tjäna på att leva i ett land där de får välja själva, om de ska yrkesarbeta eller vara hemma. Man kan inte ta för givet att det är bäst i Sverige.
    Och gudnåde den kvinna som har barnomsorg innan ett års ålder för att jobba, hon får verkligen onda ögat ;) Sveriges normfönster är verkligen smalt.
  • Anonym (....)
    Tow2Mater skrev 2024-06-23 02:47:21 följande:
    Och gudnåde den kvinna som har barnomsorg innan ett års ålder för att jobba, hon får verkligen onda ögat ;) Sveriges normfönster är verkligen smalt.
    DET är också sant. Vi får ofta höra här att vi har det så bra jämfört med andra länder, p.g.a. vår långa betalda föräldraledighet och våra starkt subventionerade daghem. MEN det man missar då, är att det är väldigt svårt att välja något annat.

Om man t.ex. väljer en nanny i hemmet, eller en au pair-flicka i stället för dagis för att barnen samtidigt ska få lära sig engelska, franska, tyska (whatever) i den ålder då det går som lättast att plocka upp språk - så får man inte en krona från samhället. D.v.s. subventionerna har inget att göra med om mamman arbetar och betalar skatt eller inte, vilket brukar vara ett argument för dagissubventioner och mot vårdnadsbidrag.

...utan "den fantastiska subventionerade barnomsorgen i Sverige" får man bara del av, om man lämnar barnen på ett genuscertifierat dagis där barnen ska hjärntvättas enligt en politiskt korrekt läroplan från ett års ålder...
  • 567890
    Anonym (....) skrev 2024-06-23 03:18:35 följande:
    DET är också sant. Vi får ofta höra här att vi har det så bra jämfört med andra länder, p.g.a. vår långa betalda föräldraledighet och våra starkt subventionerade daghem. MEN det man missar då, är att det är väldigt svårt att välja något annat.

Om man t.ex. väljer en nanny i hemmet, eller en au pair-flicka i stället för dagis för att barnen samtidigt ska få lära sig engelska, franska, tyska (whatever) i den ålder då det går som lättast att plocka upp språk - så får man inte en krona från samhället. D.v.s. subventionerna har inget att göra med om mamman arbetar och betalar skatt eller inte, vilket brukar vara ett argument för dagissubventioner och mot vårdnadsbidrag.

...utan "den fantastiska subventionerade barnomsorgen i Sverige" får man bara del av, om man lämnar barnen på ett genuscertifierat dagis där barnen ska hjärntvättas enligt en politiskt korrekt läroplan från ett års ålder...
    Jag har massor med vänner som varit hemma med sina barn länge (både mammor och pappor!), dels för att de fått flera barn i rad men också för att de planerade sin föräldraledighet noggrant och inte tog heldagar mm. Det är alltså inte en omöjlighet eller ens särskilt konstigt att stanna hemma längre med sina barn i Sverige.

Det jag däremot har sett hos flera av dessa barn är att de tappar den sociala kompetensen, antingen blir de väldigt blyga för alla som inte är nära släkt eller så upplevs de som ouppfostrade eftersom de är vana att göra som de vill. Det är stor skillnad på de barn som går i förskola och lärt sig att kompromissa och anpassa sig efter andra än de som varit hemma tills de är fem år.

Din sista mening är bara löjlig så den orkar jag inte ens med att kommentera...
  • Cathariiina
    567890 skrev 2024-06-23 07:18:36 följande:
    Jag har massor med vänner som varit hemma med sina barn länge (både mammor och pappor!), dels för att de fått flera barn i rad men också för att de planerade sin föräldraledighet noggrant och inte tog heldagar mm. Det är alltså inte en omöjlighet eller ens särskilt konstigt att stanna hemma längre med sina barn i Sverige.

Det jag däremot har sett hos flera av dessa barn är att de tappar den sociala kompetensen, antingen blir de väldigt blyga för alla som inte är nära släkt eller så upplevs de som ouppfostrade eftersom de är vana att göra som de vill. Det är stor skillnad på de barn som går i förskola och lärt sig att kompromissa och anpassa sig efter andra än de som varit hemma tills de är fem år.

Din sista mening är bara löjlig så den orkar jag inte ens med att kommentera...
    Det är nog inte bra att isolera ett endabarn i hemmet i fem år. Men om det är en syskonskara på flera, man går till öppna förskolan, kanske finns det kusiner också och andra barn som är hemma i samma område? Poängen är att man har koll på vilka de andra barnen och vuxna är, och vad som sker.

bulletin.nu/drag-queen-duo-gor-turn-pa-sveriges-forskolor

Drag queen-duo gör turné på Sveriges förskolor

Lady Busty och Miss Shameless är ute på sagostundsturné. Foto: DQSH:s Facebook

Runtom i landets kommuner anordnas just nu sagostunder på förskolor och bibliotek med drag queen-tema. Kända dragqueens läser normkreativa sagor riktade till barn i åldrarna 2?9 år. Konceptet ?Drag Queen Story Hour? grundades i USA och fenomenet har fått stor internationell spridning.

• Anonym (E)

Skulle  två transor skulle kunna göra skada på över 10.000 bibliotek och förskolor i landet? Själva grejen är rätt löjlig men har fått helt oproportionerligt stort mediautrymme.

• Anonym (F)

Jag bodde utomlands när jag var yngre. En väldigt bra erfarenhet och jag ångrar mig absolut inte. 
    Hade dock ALDRIG flyttat utomlands med barn. Vad händer om man går isär och du vill flytta hem men den andra vill bo kvar?

• Anonym (Tyskarna)

Är det enkelt att söka job i München i Tyskland? Har en kär vän där, Kan tala svenska och engelska flytande. Ingen tyska. Är svenska sedan många generationer.

• AndreaBD
    Gullvivor skrev 2024-06-22 19:17:40 följande:
    I ett sekulärt land där det snarare är mycket antireligion så är det ju inte särskilt neutralt heller, med andra regler och åsikter. Då tänker jag att åsikter och regler som kommer från religion är betydligt bättre, men förstår ändå din poäng.

Angående kvinnosyn har största delen med hur föräldrarna själva är och hur de behandlar sina döttrar. Eller var det något specifikt du tänkte på?
    Seriöst??? Jag har inte sett "antireligion" varken i Sverige eller t.ex. i Tyskland. Folk kanske säger ifrån om man försöker få religionen att ta mer plats i samhället. Det ska det inte göra. Religion är privatsak, inget som ska tvingas på andra. Och det gör man om man tar ut det i offentlighet så att alla konfronteras med det. Folk måste också få slippa det.

Och kvinnosynen har visserligen mycket med föräldrarnas inställning  att göra. Men självklart spelar skolan och samhället också en stor roll. Ibland lika stor som föräldrarnas. 
  • AndreaBD
    Gullvivor skrev 2024-06-22 20:22:04 följande:
    Jag skrev aldrig land i ts.. Men nej vi flyttar inte till Iran utan Irak.
    Ett land som är mycket instabilt, massor med våld. Klansamhälle med viss risk för inbördeskrig. Varför skulle man vilja flytta dig?`
  • Anonym (Nja)

Jag flyttade och flyttade hem från ett land i Mellanöstern med barnen. Jag ville inte riktigt flytta(längre) men var övertygad om att det var det bästa för barnen. 

Vi flyttade för att barnen skulle lära sig arabiska och religionen. Vi ville inte de skulle uppleva mobbning pga religion, vi ville inte att du skulle känna sig utanför samhället pga deras tro. 

Min man jobbade kvar i Sverige eftersom vi inte skulle ha råd med en relativt bra levnadsstandard annars. Även skolan kostade en del. 

Skolan var bra kunskapsmässigt men blev besviken på samhället. Detta var en religiös skola men upplevde att de lät barnen göra mycket som inte gick ihop med Islam. Det fanns en hel del fina delar av religionen i kulturen men de flesta praktiserade inte eller var snabba med genvägar. 

Lika som i Sverige fanns det en hel del beteende/egenskaper som samhället lärde ut. En del bra, en del dåligt. 

Jag har 3 barn och jag fick inte tiden att räcka till. Lunchlådor skulle göras och packas. Städning tog mist dubbel tid. Handlingen fick göras i massa olika affärer(dåligt utbud)  vilket tog tid. Uppkom mer vardagsproblem och oväntade kostnader än det gör i Sverige. 

Anledningen till att vi flyttade tillbaka var delvis att min man inte kunde flytta med och det var svårt för både barnen, min man och mig. Den andra var att jag förlorade den kvalitetstid jag får med mina barn i Sverige. Jag hade inte tiden att forma dem själv alls vilket hade betytt att de skulle ta allt från kulturen där, på gott och ont. 

Det var mycket svårare men om tiden funnits och min man kunnat flytta med hade vi stannat. Samhället är att föredra framför Sverige generellt om man är muslim oavsett om man är praktiserade eller ej. Det hade kunnat passa öppensinande svenskar oxå. Då det fanns alkohol att köpa och självklart kunde kvinnor jobba osv. Kulturkrocken är inte så stor som man kan tänka sig. Men visst är det en kulturkrock. 

Sen om man var rik där kan man leva mycket lyxigare än i Sverige. De finns ju dem som har privatchauförr, städerska som lagar mat, barnvakt osv. Alla tjänster gick att köpa för en mycket mindre summa än i Sverige. Men det kanske skiljer sig i Irak. 

Under den tiden vi var där, lite mer än 1år, lärde sig barnen relativt bra arabiska men inte alls så mycket i religionen som jag hoppats på. 

Nu satsar vi på ett invadrarområde i en större stad istället. 

Vad är det som driver dig till att flytta?

Svar på tråden Flytta utomlands?