• Gullvivor

Flytta utomlands?

Finns det några här som valt att flytta från Sverige? Antingen att ni bor utomlands nu eller att ni kanske flyttat utomlands förr men nu är tillbaka i Sverige igen?

Kändes det 100% rätt från första början? Kände ni ingen tvekan under tiden? Ångrar ni er lite nu i efterhand? Hur var era tankar?
    Vi har planerat en flytt utomlands och trots att det känns rätt att flytta från Sverige så är jag orolig över att man kanske kommer ångra sig efter en kortare/längre period pga nytt land, nytt liv osv.
    Visst kan man ju flytta tillbaka i värsta fall, men det är ju inte kul att få börja om igen, särskilt när man flyttar med barn. Vår äldsta går i skolan så det är inte bara att flytta dit och tillbaka.
    Vill därför gärna läsa erfarenheter av er andra som varit i ungefär samma sits.
  • Svar på tråden Flytta utomlands?
  • Anonym (Anonym)
    BuoBä skrev 2024-06-23 12:30:53 följande:
    Det är inte så "bara att komma tillbaka" när hotet står för dörren. Med dubbelt medborgarskap kan du tex inte räkna med någon hjälp från Sverige för att ta dig därifrån. Jämför med när Talibanerna tog över i Afghanistan. Det gick mycket snabbare än någon hade förutspått. 
    Håller med, oerhört naivt att flytta till ett land UD avråder för. Med det svenska passet som säkerhet så ni kan bli räddade om något händer? 
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2024-06-23 13:00:55 följande:
    Ja, men jag tycker inte det är rätt ändå. Flytta från ett tryggt modernt land till ett land som är precis tvärtom. Då tänker man inte på barnens bästa
    Håller med dig. 
  • Tow2Mater

Finlands UD säger även detta:

Mosuldammen har redan en längre tid varit i dåligt skick. Det finns en risk att dammen brister vilket skulle orsaka en flodvåg i hela Tigris, ändå till Bagdad. De irakiska myndigheterna har inlett reparationsarbeten. De som vistas i områden bör vara medvetna om risken.

um.fi/resemeddelande/-/c/IQ

• Anonym (Tyskland utan tyska?)
     Anonym (Tyskarna) skrev 2024-06-23 09:29:56 följande:

Är det enkelt att söka job i München i Tyskland? Har en kär vän där, Kan tala svenska och engelska flytande. Ingen tyska. Är svenska sedan många generationer.

Vad finns det för jobb i Tyskland där man inte behöver kunna tyska? Det är väl som att hitta jobb i Sverige utan att kunna svenska. Även för städjobb behöver man väl kunna något av landets språk.

Min dotter bodde i två år i Tyskland och trivdes verkligen. Hon kunde redan tyska och den blev ju bättre i Tyskland. Men något jobb förutom som servitris hittade hon inte. Hennes tyska var inte tillräckligt perfekt för att få något annat. Det gick bra att prata men skriven tyska är rätt omständlig och grammatiken är svår.

Men någon annan kanske vet bättre vilka jobb det kan finnas i Tyskland.
  • 567890
    Gullvivor skrev 2024-06-23 11:23:01 följande:
    Tack så mycket för ditt svar. 
    Vilket land flyttade ni till? 

För vår del handlar det inte så mycket om att lära sig språk eller religion, då sådant går att fixa i Sverige också. Är väl mer att vi tycker värderingarna, normerna och åsikterna här är under all kritik och vi vill inte att barnen ska växa upp i ett sådant samhälle. 
    Sedan är ju inte alla värderingar i Irak perfekta heller, men då har man möjligheten som förälder att uppfostra sina barn och slippa få myndigheter efter sig. 

Men starkt av dig att åka dit som ensam förälder, jag hade aldrig kunnat göra det. 
    Är man troende förstår jag att man inte gillar Sverige, här bygger vi våra värderingar och moral på vetenskap och erfarenhet och inte på skrifter som skrevs för några tusen år sedan.

Vi har inga problem med att man har sex så länge båda är med på det, vi tycker att man får lyssna på vad man vill, läsa vad man vill och säga vad man vill så länge man inte kränker andra. Det finns ingen i samhället som står över någon annan, det finns ingen vars åsikter väger tyngre och som vi inte får ifrågasätta.

Om du vill att dina barn ska lära sig att tänka fritt och känna efter vad de själva tycker så borde du bo kvar i Sverige, om du hellre vill att de ska lära sig att följa en bok, lyssna på äldre män och tygla sina egna tankar och åsikter förstår jag att du inte tycker att Sverige fungerar så bra för dig och din man.
  • Cathariiina

Måste bara infoga en sak här: det är skillnad mellan att flytta tillbaka till SITT EGET land (eller sin egen del av världen), och att resa dit som turist. Att resa som turist till Irak är naturligtvis onödigt och dumt, men det betyder inte att inte irakiska/arabiska/muslimska familjer ska kunna flytta /tillbaka/ dit. Det BOR ju faktiskt folk där - hela tiden! - och de flesta dödas inte i skjutningar eller sprängningar, de flesta barnen växer upp och så vidare. 

Man måste alltså använda olika måttstockar beroende på vilka det är som vill resa till ett land som UD varnar för. Dessutom är Sverige inte hellre något säkert land längre, om det är random skjutningar och sprängningar man är rädd för... Nu vet jag inte exakt vart i Irak TS funderar på att flytta, eller exakt var hon bor i Sverie, men är det en by i Irak så är den troligen säkrare än de utsatta områdena i Sveriges stora städer. 

Jag har vänner som har bott på platser där det ofta sker terrordåd, och som UD varnar för, och de säger att man vänjer sig. Det blir en vana att scanna av omgivningen, att försöka upptäcka tecken på att något inte ser rätt ut (t.ex. att en väska har lämnats på gatan), och även att scanna av människors ansikten som man möter. Det blir bara ytterligare en sak att vara vaksam för, precis som vi också är vaksamma för trafiken t.ex., och även på om folk vi möter ser konstiga eller hotfulla ut. Då korsar vi gatan...

• PH76
    Anonym (Tyskland utan tyska?) skrev 2024-06-23 13:26:11 följande:
    Vad finns det för jobb i Tyskland där man inte behöver kunna tyska? Det är väl som att hitta jobb i Sverige utan att kunna svenska. Även för städjobb behöver man väl kunna något av landets språk.

Min dotter bodde i två år i Tyskland och trivdes verkligen. Hon kunde redan tyska och den blev ju bättre i Tyskland. Men något jobb förutom som servitris hittade hon inte. Hennes tyska var inte tillräckligt perfekt för att få något annat. Det gick bra att prata men skriven tyska är rätt omständlig och grammatiken är svår.

Men någon annan kanske vet bättre vilka jobb det kan finnas i Tyskland.
    Nja, jag har haft många kollegor i Sverige som inte kunnat svensk, inom IT och andra roller i internationella bolag så fungerar det med bara engelsk. 
  • BuoBä
    Cathariiina skrev 2024-06-23 14:28:01 följande:

Måste bara infoga en sak här: det är skillnad mellan att flytta tillbaka till SITT EGET land (eller sin egen del av världen), och att resa dit som turist. Att resa som turist till Irak är naturligtvis onödigt och dumt, men det betyder inte att inte irakiska/arabiska/muslimska familjer ska kunna flytta /tillbaka/ dit. Det BOR ju faktiskt folk där - hela tiden! - och de flesta dödas inte i skjutningar eller sprängningar, de flesta barnen växer upp och så vidare. 

Man måste alltså använda olika måttstockar beroende på vilka det är som vill resa till ett land som UD varnar för. Dessutom är Sverige inte hellre något säkert land längre, om det är random skjutningar och sprängningar man är rädd för... Nu vet jag inte exakt vart i Irak TS funderar på att flytta, eller exakt var hon bor i Sverie, men är det en by i Irak så är den troligen säkrare än de utsatta områdena i Sveriges stora städer. 

Jag har vänner som har bott på platser där det ofta sker terrordåd, och som UD varnar för, och de säger att man vänjer sig. Det blir en vana att scanna av omgivningen, att försöka upptäcka tecken på att något inte ser rätt ut (t.ex. att en väska har lämnats på gatan), och även att scanna av människors ansikten som man möter. Det blir bara ytterligare en sak att vara vaksam för, precis som vi också är vaksamma för trafiken t.ex., och även på om folk vi möter ser konstiga eller hotfulla ut. Då korsar vi gatan...

Fast i det här fallet är det bara pappans land. Och vi vet inte om han har bott där som vuxen, kom till Sverige som barn eller rent av är född i Sverige. 
  • Anonym (M)
    BuoBä skrev 2024-06-23 17:56:47 följande:
    Fast i det här fallet är det bara pappans land. Och vi vet inte om han har bott där som vuxen, kom till Sverige som barn eller rent av är född i Sverige. 
    Vi vet inte om ts också härstammar från Irak. 
  • Gullvivor
    567890 skrev 2024-06-23 14:04:01 följande:
    Är man troende förstår jag att man inte gillar Sverige, här bygger vi våra värderingar och moral på vetenskap och erfarenhet och inte på skrifter som skrevs för några tusen år sedan.

Vi har inga problem med att man har sex så länge båda är med på det, vi tycker att man får lyssna på vad man vill, läsa vad man vill och säga vad man vill så länge man inte kränker andra. Det finns ingen i samhället som står över någon annan, det finns ingen vars åsikter väger tyngre och som vi inte får ifrågasätta.

Om du vill att dina barn ska lära sig att tänka fritt och känna efter vad de själva tycker så borde du bo kvar i Sverige, om du hellre vill att de ska lära sig att följa en bok, lyssna på äldre män och tygla sina egna tankar och åsikter förstår jag att du inte tycker att Sverige fungerar så bra för dig och din man.
    Fast det handlar inte om att jag skulle ogilla Sverige, det gör jag verkligen inte men som förälder får man prioritera barnen och göra det man tror är bäst för dem.
    Jag kämpar inte gärna ihjäl mig som mamma under deras uppväxt med allt vad föräldraskap innebär för att de sedan ska lära sig omoraliska och absurda saker av samhället.

Sedan är det väldigt märkligt att du tror att folk i andra länder inte har möjligheten att tänka fritt? 
Svar på tråden Flytta utomlands?