• Anonym (Orolig)

Orolig över längd

Jag är gravid med en pojke vilket vi båda är väldigt glada över. Men en sak som oroat mig innan jag blev gravid och ännu mer nu när vi vet att det blir en pojke är hur lång han kommer bli. Både jag och pappan är korta, 163 resp 167 och jag är helt enkelt orolig att barnet som vuxen kommer tycka att det är jobbigt att kanske bara bli runt 165-170. Vet att min partner tyckt det varit väldogt jobbigt i perioder som tonåring och vuxen att inte vara längre. 
    För mig spelar det så klart ingen roll hur lång mitt barn blir så länge han mår bra. 

• Svar på tråden Orolig över längd
  • Anonym (...)

Min son, min bror, min systerson, min sambos båda bröder (dock ej min sambo) är alla längre än båda sina föräldrar, jag skulle absolut inte oroa mig över detta nu, om inte hela släkten är väldigt korta på bägge sidor så kan det gå lite hur som.

Njut av graviditeten och stressa över detta om några år om det ens behövs :)

• Anonym (Blir som det blir)

Det är onödigt att oroa sig över. Det blir som det blir. Men visst, korta män har nackdelar i livet ffa vad gäller kärlek, sex och relationer.

Blir han mellan 165-170 behöver han tjäna 3,1 miljoner om året för att anses lika attraktiv som en 180cm som tjänar 420 000.

• Tow2Mater

En proteinrik kost är positivt för längden. Snåla inte med köttet.

• Anonym (Hanna)

Jag är 163 och min sambo 164. Vi fick tvillingkillar i maj och dom har väl inte så stora chanser att bli längre, men man vet ju aldrig? Glad Har absolut tänkt tanken att dom också kommer bli relativt korta, men vad fasen gör det egentligen? Dom är FRISKA. Min sambo har aldrig lidit av att han är kort utan har alltid haft massor av killkompisar (som dessutom är 190 typ, ser lite kul ut) och han har aldrig själv brytt sig om sin längd.

• Anonym (Hm)

Man behöver inte ärva precis allt från sina föräldrar :) nu har det här inte med längd att göra men vår sista dotter ärvde alla sina färger från mormor som är svensk. Jag själv är mörk som min pappa från Mellanöstern och min man, från Sydamerika, är mörkare än mig. Dottern har ljusbrunt hår och blå/gröna ögon, men om man bortser från färgerna har hon alla sina andra drag från sin pappa. Har ni andra i familjen som är lite längre? Oavsett skulle jag inte oroa mig. ☺️

• Anonym (Olika)

Fast visst vore väl världen tråkig om alla var 185 cm och såg likadana ut? Dessutom är 170 (för han blir säkert lite längre än er) inte så farligt. Jag är kvinna och 172 och har kilat stadigt med män i samma längd +/- någon cm och jag har aldrig reagerat över att de varit "ovanligt korta". Men nä, om han växer upp och hoppas på att bli basketspelare blir det kanske svårt... Men det är nog allt. Så länge han har hälsan och får med sig sunda värderingar hemifrån blir livet nog fint för honom oavsett!

• Anonym (Sanna)

Flytta till min hemort Kiruna - där är medellängden betydligt kortare än resten av landet. Killar runt 170 har inga problem att få tjejer 😁 Där är det snarare ett problem att vara tjej och lång istället.

• Anonym (Julia)

Jag hade inte valt att skaffa barn med en kort man just av den anledningen om det blir en pojke. Men, det är jag det och ni har ju tagit beslutet att skaffa barn så detta kan ju inte kommit som en överraskning för dig helt plötsligt. Försök njut av graviditeten och inte tänka på detta nu. Kanske har ni längre förfäder så det är faktiskt inte säkert att sonen blir kort.

• halvan

Min släktingar är 164 och 165cm, mamman och pappan. Deras äldsta son är 185cm, vilket förvånade alla. Även deras yngsta son har vuxit om båda föräldrarna och har några år kvar att växa.
    De älskar att grilla och äter mycket kött, kött varje dag. Vet inte hur mycket det påverkat men barnen har fått mycket protein från animaliska produkter från start. De gillar varken fisk eller vegetariskt.

• Anonym (Julia)
    halvan skrev 2024-08-09 10:15:34 följande:

Min släktingar är 164 och 165cm, mamman och pappan. Deras äldsta son är 185cm, vilket förvånade alla. Även deras yngsta son har vuxit om båda föräldrarna och har några år kvar att växa.
    De älskar att grilla och äter mycket kött, kött varje dag. Vet inte hur mycket det påverkat men barnen har fått mycket protein från animaliska produkter från start. De gillar varken fisk eller vegetariskt.

Fisk innehåller mycket protein så det går inte att jämföra med vegetariskt. 
Svar på tråden Orolig över längd