• Anonym (Orolig)

Orolig över längd

Jag är gravid med en pojke vilket vi båda är väldigt glada över. Men en sak som oroat mig innan jag blev gravid och ännu mer nu när vi vet att det blir en pojke är hur lång han kommer bli. Både jag och pappan är korta, 163 resp 167 och jag är helt enkelt orolig att barnet som vuxen kommer tycka att det är jobbigt att kanske bara bli runt 165-170. Vet att min partner tyckt det varit väldogt jobbigt i perioder som tonåring och vuxen att inte vara längre. 
    För mig spelar det så klart ingen roll hur lång mitt barn blir så länge han mår bra. 

• Svar på tråden Orolig över längd
  • Anonym (U)

Man vet aldrig. Min man är 15 cm längre än sina föräldrar. 

• Anonym (Isabella)

Jag minns när jag väntade mitt första barn för snart 18 år sen, jag är 166 och pappan är 169. Vi behövde göra tillväxtultraljud en gång men allt var normalt. Jag frågade läkaren och barnet kommer bli kort och hon sa lite halvt på skämt att om du vill ha ett långt barn skulle du valt en annan pappa. Lite så är det ju .. skaffar man barn med någon som är kort och man själv inte är väldigt lång så är det väl ganska troligt att barnet blir det också. Vi fick en dotter och hon är iförsej bara strax under meddellängd (163 cm). 

Min sons pappa är 187 så där är det nog lugnt haha.. 
    Tror ni helt enkelt får acceptera att sonen kanske inte blir jättelång men samtidigt vet man ju aldrig , många blir längre än sina föräldrar. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (D) skrev 2024-08-09 11:03:38 följande:

Är en helt annan verklighet för unga korta män nu. Är väldigt svårt för dem på alla plan i samhället. Så vad du än gör skaffa absolut inte barn med en kort man.

Tänk om ni får en pojke och han sedan skyller på dig för du inte kunde hitta någon lång man så hela hans liv blir en uppförsbacke. Fy fan! Så självisk kan man inte vara.

Bara för att du har sett något på tiktok betyder det inte att det är sant. 

Det finns i princip ingen som inte har något som anses vara fult eller fel, men de flesta av oss har helt normala liv ändå med man/fru, barn, jobb och roligheter. 

Alla pappor som är korta har ju uppenbarligen hittat någon att dela livet med så jag skulle inte vara ett dugg orolig. 

Man kan skylla på sina föräldrar för allt möjligt, men det är naturens mening att det ska finnas variation. Livet handlar inte om hur lång man är. 

För övrigt var min pappa mycket kort (ca 165) och hade hundratals olika kvinnor genom livet eftersom han var notoriskt otrogen. De flesta tyckte tydligen att han var jättecharmig. Han hade humor och intelligens och det är något som många kvinnor faller för. Och ja, jag har varit tillsammans med en kort man i nära 20 år nu (även om det är skilsmässa på gång). 
  • SmulanFnulan

Om du fortsätter ta upp din sons framtida längd som ett problem så kommer du grusa hans självförtroende och självkänsla totalt. DET, om något, kommer vara förödande för honom i alla delar av livet.

• Anonym (Rob)
    SmulanFnulan skrev 2024-08-09 11:46:24 följande:

Om du fortsätter ta upp din sons framtida längd som ett problem så kommer du grusa hans självförtroende och självkänsla totalt. DET, om något, kommer vara förödande för honom i alla delar av livet.

Så är det absolut.  Även om han kommer att inse när han växer upp att korta män blir oftare ratade på dejting marknaden iaf.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Isabella) skrev 2024-08-09 11:39:20 följande:

Jag minns när jag väntade mitt första barn för snart 18 år sen, jag är 166 och pappan är 169. Vi behövde göra tillväxtultraljud en gång men allt var normalt. Jag frågade läkaren och barnet kommer bli kort och hon sa lite halvt på skämt att om du vill ha ett långt barn skulle du valt en annan pappa. Lite så är det ju .. skaffar man barn med någon som är kort och man själv inte är väldigt lång så är det väl ganska troligt att barnet blir det också. Vi fick en dotter och hon är iförsej bara strax under meddellängd (163 cm). 

Min sons pappa är 187 så där är det nog lugnt haha.. 
    Tror ni helt enkelt får acceptera att sonen kanske inte blir jättelång men samtidigt vet man ju aldrig , många blir längre än sina föräldrar. 

Ja, det där är ett lotteri.
    Min pappa är 184 cm och mamma 164 cm.  Själv vart jag 173 cm.  
  • Anonym (J.A)

Jag är iofs inte så kort, 169 cm men barnens pappa ca 172 cm och sonen på 16 år för tillfället strax under 185 cm. Vår dotter är också lång, 168 cm och 13 år.
    Trodde inte barnen skulle bli så långa iom att deras pappa är relativt kort.
    Vi har båda långa släktingar. 

• TvillingmammaVästgöte
    SmulanFnulan skrev 2024-08-09 11:46:24 följande:

Ja, det är ju väldigt viktigt att inte medvetet eller omedvetet ge honom dåligt självförtroende eller omotiverad fokusering på längd, håller verkligen med dig om detta!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (J.A) skrev 2024-08-09 12:22:48 följande:

Jag är iofs inte så kort, 169 cm men barnens pappa ca 172 cm och sonen på 16 år för tillfället strax under 185 cm. Vår dotter är också lång, 168 cm och 13 år.
    Trodde inte barnen skulle bli så långa iom att deras pappa är relativt kort.
    Vi har båda långa släktingar. 

Det handlar, som vanligt , om en kombination av genetik och miljö. 
  • Anonym (Mormor)

Kolla hur mor och farföräldrarna ser ut.Är någon längre där så kanske barnet blir längre än ni.

Svar på tråden Orolig över längd