• Anonym (Orolig)

Orolig över längd

Jag är gravid med en pojke vilket vi båda är väldigt glada över. Men en sak som oroat mig innan jag blev gravid och ännu mer nu när vi vet att det blir en pojke är hur lång han kommer bli. Både jag och pappan är korta, 163 resp 167 och jag är helt enkelt orolig att barnet som vuxen kommer tycka att det är jobbigt att kanske bara bli runt 165-170. Vet att min partner tyckt det varit väldogt jobbigt i perioder som tonåring och vuxen att inte vara längre. 
    För mig spelar det så klart ingen roll hur lång mitt barn blir så länge han mår bra. 

• Svar på tråden Orolig över längd
  • Anonym (Augusti)

VARFÖR ta ut EV problem i förskott? 

• Anonym (Rob)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-08-09 14:44:53 följande:
     Nu är jag förstås en längre kvinna (174 cm) och min partner är 184. Vi har pratat om detta med längd, det var en av de första komplimangerna han fick av mig, att det är så härligt med en lång man.

Hans inställning till längd hos en kvinna är att hon helst ska vara minst 170, annars blir skillnaden för stor. Och jag håller med, jag skulle inte heller vilja ha en man på 2 meter, skillnaden blir för stor då också.

Själv kan jag inte tänka mig en kortare man, min minimigräns är 180 cm på en potentiell partner. Det är liksom inget att diskutera ens, sen får han vara hur bra "på insidan" som helst. För mig är han oattraktiv ändå.
    Det förvånar mig inte att din man fick komplimanger för sin längd. Även min pappa fick det av min mamma.

Ja, såklart han säger att han föredrar en lång kvinna då du är lång.  
    Men för de flesta män spelar längden mindre roll än det gör för kvinnor. 

Just 180 cm är minimigräns även för många kortare kvinnor.  Inte alls ovanligt att det står att män under 180 cm göra sig ikke besvär på dejtingsidor..
  • Anonym (Lägg av)

Finns gener som är recessiva, barn kan bli långa trots att de har korta föräldrar om det finns folk på nån sida av din släkt som är lång. Sedan så kan han träna också.

När jag var liten var mamma orolig på samma sätt, jag fick hormonsprutor så att jag inte skulle få mens så jag kunde bli längre dvs hinna växa. Hon tvingade mig genom det här pga hennes personliga längdkomplex. Så vad än du gör snälla gör inte en grej av din sons längd om han själv inte bryr sig.

Hade inte min mamma hormonbehandlat mig för att göra mig längre (jag blev inte det) så hade jag kanske inte sett min längd som något negativt. Men det har hon alltid gjort för hon är kort. 

• Anonym (Julia)
    Anonym (Rob) skrev 2024-08-09 16:03:35 följande:
    Det förvånar mig inte att din man fick komplimanger för sin längd. Även min pappa fick det av min mamma.

Just 180 cm är minimigräns även för många kortare kvinnor.  Inte alls ovanligt att det står att män under 180 cm göra sig ikke besvär på dejtingsidor..
    Men du har väl haft förhållanden? Då är det ju inte omöjligt alls att hitta en tjej. Eller kommer jag ihåg fel. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Lägg av) skrev 2024-08-09 16:15:40 följande:

Finns gener som är recessiva, barn kan bli långa trots att de har korta föräldrar om det finns folk på nån sida av din släkt som är lång. Sedan så kan han träna också.

När jag var liten var mamma orolig på samma sätt, jag fick hormonsprutor så att jag inte skulle få mens så jag kunde bli längre dvs hinna växa. Hon tvingade mig genom det här pga hennes personliga längdkomplex. Så vad än du gör snälla gör inte en grej av din sons längd om han själv inte bryr sig.

Hade inte min mamma hormonbehandlat mig för att göra mig längre (jag blev inte det) så hade jag kanske inte sett min längd som något negativt. Men det har hon alltid gjort för hon är kort. 

Låter ju hemskt! Hur lång är du? Hur kunde läkare ens gå med på nåt sånt??
  • Anonym (Lägg av)
    Anonym (Karin) skrev 2024-08-09 16:53:20 följande:
    Låter ju hemskt! Hur lång är du? Hur kunde läkare ens gå med på nåt sånt??
    Typ knappt 160, visade sig senare när jag mötte en annan läkare att om jag inte hade fått de här sprutorna hade jag kunnat växa normalt och bli kanske 165 men de här sprutorna gjorde att även efter att jag fick min mens så slutade jag växa helt. När det vanligtvis är så att tjejer växer iaf 5-10 cm till efter deras första mens.
  • Anonym (Karin)

Till lägg av, går inte att citera

som sagt jag är 1,58 och har aldrig lidit eller ens önskat mig längre, har alltid trivts med att vara petite (tyvärr inte riktigt så längre med ett par kg extra men ändå).

I vilka situationer som kvinna har du upplevt längden som ett problem?

Jag har gärna genom åren använt klackar typ 8 cm men det känns ju som svårare om man är lång från början. Och nej jag har ej använt dem pga längden däremot för det är feminint. Min väninna däremot som är 1,70 har aldrig använt klickar för då blev hon ju plötsligt 1.80. 

• Anonym (Rob)
    Anonym (Julia) skrev 2024-08-09 16:27:22 följande:
    Men du har väl haft förhållanden? Då är det ju inte omöjligt alls att hitta en tjej. Eller kommer jag ihåg fel. 
    Jo, jag har haft några kortare förhållanden. Inte omöjligt. Men definitivt mycket svårare att träffa någon.  
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Rob) skrev 2024-08-09 16:03:35 följande:

För min del spelar det ingen roll om han gillar även korta kvinnor, han sa inte det för att göra mig nöjd.
  • CrazyDaddy

Jag är ganska kort man och har haft längre tjejer. Vem bryr sig egentligen? Det handlar i slutändan om självförtroende och hur man behandlar sin partner. 

Svar på tråden Orolig över längd