• Anonym (Orolig)

Orolig över längd

Jag är gravid med en pojke vilket vi båda är väldigt glada över. Men en sak som oroat mig innan jag blev gravid och ännu mer nu när vi vet att det blir en pojke är hur lång han kommer bli. Både jag och pappan är korta, 163 resp 167 och jag är helt enkelt orolig att barnet som vuxen kommer tycka att det är jobbigt att kanske bara bli runt 165-170. Vet att min partner tyckt det varit väldogt jobbigt i perioder som tonåring och vuxen att inte vara längre. 
    För mig spelar det så klart ingen roll hur lång mitt barn blir så länge han mår bra. 

• Svar på tråden Orolig över längd
  • Anonym (Rob)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-09 12:56:01 följande:
    Ja, det är ju väldigt viktigt att inte medvetet eller omedvetet ge honom dåligt självförtroende eller omotiverad fokusering på längd, håller verkligen med dig om detta!
    Ja, min mamma sa alltid att hon föll för pappa för att han var lång.  Det kändes mindre roligt att höra när man själv stannade på 173. Men hon trodde väl att vi alla skulle bli långa.  Men mina bröder är också kortare än sin far.

Sen är det himla fokus på att man ska berömma barn hur långa de har blivit.  
  • Pixxel

Jag är ett sådant barn.

Min mor sa till mig i 18-års åldern att det kommer bli svårt för mig att hitta en flickvän. Det stämmer, 36 år och fortfarande inte haft något förhållande.

Om jag får barn vill jag absolut ha en dotter.

• Anonym (Rob)
    Pixxel skrev 2024-08-09 13:20:14 följande:

Jag är ett sådant barn.

Min mor sa till mig i 18-års åldern att det kommer bli svårt för mig att hitta en flickvän. Det stämmer, 36 år och fortfarande inte haft något förhållande.

Om jag får barn vill jag absolut ha en dotter.

Hur lång är du ?

Är du under 170 blir det svårare.  Själv har jag haft 4 förhållanden så det är definitivt inte omöjligt ändå.  Men de attraktiva kvinnorna tenderar att gå efter de långa killarna.
    Så har du inte så höga krav och inte är jättekort är det inte omöjligt.
  • Pixxel
    Anonym (Rob) skrev 2024-08-09 13:27:00 följande:
    Hur lång är du ?

Är du under 170 blir det svårare.  Själv har jag haft 4 förhållanden så det är definitivt inte omöjligt ändå.  Men de attraktiva kvinnorna tenderar att gå efter de långa killarna.
    Så har du inte så höga krav och inte är jättekort är det inte omöjligt.
    Jag är strax under 1.70. Just det där med attraktiva kvinnor är jag inte riktigt säker på. Min erfarenhet säger mig att de snyggaste tjejerna bryr sig mindre om längd och de mindre attraktiva tjejerna vill ha en lång man för att kompensera sitt eget undermåliga utseende.
  • Anonym (Rob)
    Pixxel skrev 2024-08-09 13:34:13 följande:
    Jag är strax under 1.70. Just det där med attraktiva kvinnor är jag inte riktigt säker på. Min erfarenhet säger mig att de snyggaste tjejerna bryr sig mindre om längd och de mindre attraktiva tjejerna vill ha en lång man för att kompensera sitt eget undermåliga utseende.
    De attraktiva kvinnorna har större valmöjligheter och kan vilja vem de vill och väljer bort korta män därför.   

Så där håller jag inte med dig.  
  • SmulanFnulan
    Pixxel skrev 2024-08-09 13:34:13 följande:
    Försöker inte på något sätt underminera din inställning men jag skulle vilja påstå att ditt dåliga självförtroende är en större bidragande orsak till varför du inte hittat någon tjej än vad din längd är. Sen är det så klart att det kan ha ett samband.
  • Anonym (Hanna)

Tycker på riktigt det är sorgligt hur viktigt längd är för folk. Jag och sambon är i princip jämnlånga på 163 och 164. Han hade tjejer innan mig också och flera var längre. Känner att ni killar som är korta träffar fel tjejer? Eller så kanske ni är så osäkra själva att tjejen blir osäker? 

Till TS: Finns väl SÅ många egenskaper som är viktigare än längd? Uppfostra en underbar son i stället och spegla inte över ditt komplex över längd till honom. 

• Anonym (Rob)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-08-09 13:43:30 följande:

Tycker på riktigt det är sorgligt hur viktigt längd är för folk. Jag och sambon är i princip jämnlånga på 163 och 164. Han hade tjejer innan mig också och flera var längre. Känner att ni killar som är korta träffar fel tjejer? Eller så kanske ni är så osäkra själva att tjejen blir osäker? 

Till TS: Finns väl SÅ många egenskaper som är viktigare än längd? Uppfostra en underbar son i stället och spegla inte över ditt komplex över längd till honom. 

Mindre fagra tjejer har mindre fagra killar.   Eftersom längd anses attraktivt bland alla kvinnor så blir man automatiskt fulare som kort.  Så ja siktar man nedåt så är det lättare att träffa en kvinna.

eu.aberdeennews.com/story/lifestyle/2016/10/19/aller-men-have-prettier-girlfriends-studies-show/116698358/
  • Pixxel
    Anonym (Rob) skrev 2024-08-09 13:38:11 följande:
    De attraktiva kvinnorna har större valmöjligheter och kan vilja vem de vill och väljer bort korta män därför.   

Så där håller jag inte med dig.  
    Jag har kollat mycket Youtube på ämnet och min känsla är att osäkra tjejer har ett större behov av en lång man än vad säkra tjejer är.
    SmulanFnulan skrev 2024-08-09 13:40:53 följande:
    Försöker inte på något sätt underminera din inställning men jag skulle vilja påstå att ditt dåliga självförtroende är en större bidragande orsak till varför du inte hittat någon tjej än vad din längd är. Sen är det så klart att det kan ha ett samband.
    Jag har inte alltid haft dåligt självförtroende gällande min längd. Det har uppstått efter alla dessa år av singelliv.
  • Anonym (Rob)
    Pixxel skrev 2024-08-09 13:59:18 följande:
    Jag har kollat mycket Youtube på ämnet och min känsla är att osäkra tjejer har ett större behov av en lång man än vad säkra tjejer är.
    SmulanFnulan skrev 2024-08-09 13:40:53 följande:
    Jag har inte alltid haft dåligt självförtroende gällande min längd. Det har uppstått efter alla dessa år av singelliv.
    Det finns studier som visar att du har fel.  Längd hos män har alltid ansetts attraktivt.
    Attraktiva tjejer har bättre självförtroende och de kanske kan säga i intervjuer att längd inte spelar någon roll för dem. Men i slutändan väljer de ändå en lång man för att det är attraktivare.

Här har du en studie.

eu.aberdeennews.com/story/lifestyle/2016/10/19/aller-men-have-prettier-girlfriends-studies-show/116698358/
Svar på tråden Orolig över längd