• Anonym (Orolig)

Orolig över längd

Jag är gravid med en pojke vilket vi båda är väldigt glada över. Men en sak som oroat mig innan jag blev gravid och ännu mer nu när vi vet att det blir en pojke är hur lång han kommer bli. Både jag och pappan är korta, 163 resp 167 och jag är helt enkelt orolig att barnet som vuxen kommer tycka att det är jobbigt att kanske bara bli runt 165-170. Vet att min partner tyckt det varit väldogt jobbigt i perioder som tonåring och vuxen att inte vara längre. 
    För mig spelar det så klart ingen roll hur lång mitt barn blir så länge han mår bra. 

• Svar på tråden Orolig över längd
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2024-08-09 01:33:17 följande:

En proteinrik kost är positivt för längden. Snåla inte med köttet.

Helt rätt! Ge också mycket vanlig mjölk, men förstås inte innan barnet fyllt ett år. Det finns studier som visar att barn som dricker mycket mjölk under uppväxten blir längre. 
    Min mans familj, de är mjölkbönder och dricker massor mjölk, de är alla jättelånga så det kan vara lite sanning i det. 
  • Anonym (Suck)

Är du seriös? Det finns så mycket värre saker både under och efter en graviditet att oroa sig för än barnets längd. Om det här på riktigt är det du oroar dig över så borde du inte skaffa barn överhuvudtaget.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Julia) skrev 2024-08-09 10:02:31 följande:

Jag hade inte valt att skaffa barn med en kort man just av den anledningen om det blir en pojke. Men, det är jag det och ni har ju tagit beslutet att skaffa barn så detta kan ju inte kommit som en överraskning för dig helt plötsligt. Försök njut av graviditeten och inte tänka på detta nu. Kanske har ni längre förfäder så det är faktiskt inte säkert att sonen blir kort.

Du borde inte skaffa barn överhuvudtaget. 
  • Hjelm

"För mig spelar det så klart ingen roll hur lång mitt barn blir"

... säger hon i en tråd om hur orolig hon är över sitt barns längd.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Ni som tror att pojken kommer att få problem med tjejer om han blir under 1.70. Hans pappa fick ju tjej?

Alla kvinnor med korta män har ju redan bevisat att längden inte spelar någon större roll i slutändan, i alla fall inte för partnerval. Visst, korta män kanske får anstränga sig mer, men uppenbarligen är de inte körda, för då skulle de inte hitta partner och få barn.

Jag tvivlar på att alla dessa korta pappor är rika eller kända heller. Tror de är vanliga män med normala inkomster.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-09 10:50:19 följande:

Ni som tror att pojken kommer att få problem med tjejer om han blir under 1.70. Hans pappa fick ju tjej?

Alla kvinnor med korta män har ju redan bevisat att längden inte spelar någon större roll i slutändan, i alla fall inte för partnerval. Visst, korta män kanske får anstränga sig mer, men uppenbarligen är de inte körda, för då skulle de inte hitta partner och få barn.

Jag tvivlar på att alla dessa korta pappor är rika eller kända heller. Tror de är vanliga män med normala inkomster.

Visst är det så .
    Men det skadar ju ändå inte att tänka på kosten, för barnets bästa. Man kan ju se att tex Koreaner och Japaner numera är mycket längre , när de fått bättre mat. 

Man kan också se i arkeologiska studier att människorna blev kortare och fick sämre tänder när de blev bofasta och började äta mer spannmål. Stenåldersmänniskorna, var långa och starka och hade bra tänder. De levde framför allt av jakt och fiske, samt bär och nötter. 
    Man kan inte växa av kolhydrater , för det behövs protein. Kött ger också bra med järn och zink och andra viktiga ämnen. Vitamin B12 tex som är viktigt för nervsystemet. 

Sen kan er son mycket väl bli längre än du tror. Särskilt om ni har långa eller relativt långa personer i släkten. En av mina kusiner är 197 cm, hans halvbror är ca 185 cm. Deras pappor är båda runt 180 cm. Men deras mamma är relativt lång för att vara kvinna, och de hade en lång morfar.

Min svärfar är 180 cm. (Eller var, nu har han nog krympt något). Hans son, min man, är 177 cm. Han blev aldrig lika lång som sin pappa, även om det inte skiljer mycket. Hans syster är 172 cm, mamman ca 165 cm. Bakåt i släkten har de tydligen haft både långa och korta släktingar.

Det där med längd är lurigt, det är inte alltid det blir som man tror. Sen borde det inte spela någon roll, det viktigaste är väl att er son föds frisk? 

Jag är 168 cm och har också både kortare och längre släktingar. Jag har aldrig ens reflekterat över våra barns blivande vuxenlängd. Det troligaste, rent statistiskt, är att sonen blir 175 - 180 och dottern 165 - 170. Men det vet man inte och det spelar absolut ingen roll. 

• Meddelande borttaget
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-09 11:02:23 följande:

Visst är det så .
    Men det skadar ju ändå inte att tänka på kosten, för barnets bästa. Man kan ju se att tex Koreaner och Japaner numera är mycket längre , när de fått bättre mat. 

Man kan också se i arkeologiska studier att människorna blev kortare och fick sämre tänder när de blev bofasta och började äta mer spannmål. Stenåldersmänniskorna, var långa och starka och hade bra tänder. De levde framför allt av jakt och fiske, samt bär och nötter. 
    Man kan inte växa av kolhydrater , för det behövs protein. Kött ger också bra med järn och zink och andra viktiga ämnen. Vitamin B12 tex som är viktigt för nervsystemet. 

Jag har inte skrivit något om kosten. Självklart bör man ge sina barn näringsrik och bra kost. Protein är kroppens byggstenar.

Jag pratar om genetisk längd, samt påståendet att kortare män får det svårare. Så behöver det inte alls bli. 
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Suck) skrev 2024-08-09 10:46:04 följande:
    Du borde inte skaffa barn överhuvudtaget. 
    Ok. Jag har redan barn. 
Svar på tråden Orolig över längd