• Anonym (Ekonomi…)

Hur gör man?

Är nybliven sambo. 

Sambon har köpt huset. Så ja, jag är tekniskt sett inneboende här. Han får ut dubbelt så mkt som mig i månaden. Han kommer betala alla husgrejer, lån mm. Jag mest mat o sånt. Sen kommer vi båda ha lika mkt ?fickpengar? kvar.

Men. Han får utdelning från sitt företag varje år (senast var det kanske 2 årslöner för mig) De pengarna kan vi inte dela på säger han för om jag skulle dö så ärver ju mina barn de pengarna. Köper det. Men i praktiken tjänar han ju egentligen då ca 4 ggr mer än mig per år. Är det rimligt att jag betalar lika mkt i vardagen eller vad tycker ni?
    Nyfiken på hur alla andra skulle gjort.. 

• Svar på tråden Hur gör man?
  • Anonym (F)
    Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 17:23:48 följande:

(Sen har jag visserligen ett ganska välbetalt jobb men det är ju svårt att nå upp till hans nivå när han tjänar väldigt bra  

Men då kan du ju köpa in dig, om det är välbetalt?

Jag fattar mig inte på dessa trådar då det ska diskuteras relationer mellan inkomster men det inte nämns några siffror.
    Tjänar den med lägre inkomst 15.000kr netto eller 50.000kr?
  • Anonym (M)

Om du inte skriver på samboavtalet så tycker jag att det blir rättvist. Så så hade JAG gjort. Hans utdelning tycker jag att han förtjänar att ha för sig själv.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 17:03:56 följande:

Hur hade ni här gjort? Hur hade ni tänkt med allt?

Är det inte rimligt att han som köpt huset och står för största delen av kostnaden med allt som rör huset också får vinsten om vi skulle separera? Jag har ju inte betalat en krona för det. 

Det här är ett kardinalfel som jag sett många med den mindre inkomsten göra, känna att de, även om de betalar lika mycket för "det andra" som den med större inkomster för "huset".

Det minsta du som "förbrukningsbetalare" ska begära är att din ekonomiska insats kvittas med del i huset. Det absolut, allra minsta. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 17:03:56 följande:

Hur hade ni här gjort? Hur hade ni tänkt med allt?

Är det inte rimligt att han som köpt huset och står för största delen av kostnaden med allt som rör huset också får vinsten om vi skulle separera? Jag har ju inte betalat en krona för det. 

Ja jag tycker det. Men du måste nog definiera mer vad ''betalar lika mkt i vardagen' betyder. Har du barn ska ju du betala deras mat och levnadsomkostnader, men han ska ju betala sin mat och förbrukningsvaror. Om ni inte kommer överens om en annan fördelning, t ex % efter inkomster.
    Han ska ju inte äta på din bekostnad, och du ska ju inte bo gratis heller på hans bekostnad. Och vilka andra personliga lån finns (CSN, bil,konsumtions, etc)...
  • Anonym
    Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 15:39:47 följande:
    Hur gör man?

Är nybliven sambo. 

Sambon har köpt huset. Så ja, jag är tekniskt sett inneboende här. Han får ut dubbelt så mkt som mig i månaden. Han kommer betala alla husgrejer, lån mm. Jag mest mat o sånt. Sen kommer vi båda ha lika mkt ?fickpengar? kvar.

Men. Han får utdelning från sitt företag varje år (senast var det kanske 2 årslöner för mig) De pengarna kan vi inte dela på säger han för om jag skulle dö så ärver ju mina barn de pengarna. Köper det. Men i praktiken tjänar han ju egentligen då ca 4 ggr mer än mig per år. Är det rimligt att jag betalar lika mkt i vardagen eller vad tycker ni?
    Nyfiken på hur alla andra skulle gjort.. 

Varför i hela friden skulle han dela på utdelningen från sitt företag?
    Det är så självklart så klockorna stannar att vinsten stannar hos honom!

Som han säger, skulle du avlida så går pengarna som han slitit ihop till dina ungar. Varför skulle han vara intresserad av att ge dem halva sin utdelning menar du?

Om ni ska dela 50/50 beror på hur pass bra du tjänar. Du bor ju gratis... så vad finns mer att dela på?

JAg skulle gärna föda på min man om jag fick ett gratis boende! Inte en sekunds tvekan.

Sen tänker jag, har du en plan för om det skulle skita sig mellan er? Var tar du vägen då?

OCh, h ur gamla är dina kids?
  • Goneril

Jag hade förblivit särbo, med eget boende och egen ekonomi. Ni är inte kompatibla ekonomiskt; det kan påverka förhållandet mellan er, lite smygande.                                                                                                                  TS talar om "girighet", jag skulle hellre tala om ekonomisk utsatthet. Vad händer om relationen havererar, står TS utan bostad då? Att han behåller utdelningen är väl "fair enough", men ett samboavtal, helt objektivt avfattat av jurist, där TS får del av huset tillräckligt att köpa en bostad genom att till exempel mannen belånar fastigheten. På något vis måste TS säkerställa att hon inte efter ett antal år nödgas vandra ut genom porten endast medförande sina kläder. TS måste ju, oavsett, se till att spara ihop till en egen ordentlig buffert.

• Anonym (Erfaren_man)

Han har antagligen utbildat sig mer än du. Gjort smartare yrkesval. Tagit större ekonomisk risk när han blev företagare. Osv. 

Varför ska du kunna frisurfa på allt detta och förvänta dig exakt samma levnadsstandard som han? Det vore väldigt orättvist. 

• Goneril
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-08-17 20:49:34 följande:

Han har antagligen utbildat sig mer än du. Gjort smartare yrkesval. Tagit större ekonomisk risk när han blev företagare. Osv. 

Varför ska du kunna frisurfa på allt detta och förvänta dig exakt samma levnadsstandard som han? Det vore väldigt orättvist. 

Vi vet ingenting om utbildningsnivåerna, det kan vara så att TS arbetar inom offentlig sektor medan mannen är företagare. Det blir ju ytterst märkligt, dock, om de ska leva under samma tak med olika levnadsstandard. Det blir "herrskap och tjänstefolk" över det hela, det förhållandet kommer inte att överleva. Vad händer överhuvudtaget emotionellt när man inte spelar I samma ekonomiska liga? Där krävs mycket kärlek för att överbrygga skillnaden.                                                                                                                                                                Utdelningen ligger lite utanför resonemanget, att mannen behåller den är inte så märkligt, han ska ju också avsätta till sin kommande pension. Att han i detta sammanhang explicit talar om TS eventuella frånfälle känns lite onödigt, det går att få fram budskapet snyggare. Jag vidhåller: Särbo, eget liv och egen ekonomi.
  • Björkenli

Hm himla svårt!

Äktenskap fyller en funktion i såna här lägen. Om en man friar vet man att det betyder att han avser att leva livet ihop och att han vill dela på sina tillgångar. 

Alla såna här arrangemang som du beskriver att ni har känns inte riktigt rätt för mig, eftersom det ändå för mig signalerade att det inte finns en långsiktig tanke..

Att pengarna inte ska gå till dina barn tex? Om ni ska leva resten av era liv ihop, kommer han då inte älska dem nästan som om det vore hans egna? Att han direkt tänker att han inte vill att dina barn ska få del av hans ekonomiska framgång, trots att han inte har egna barn z känns inte riktigt bra för mig...

Jag har väl inget förslag... Jag tycker nog vara att vid stor skillnad såhär så blir det så konstigt att inte ha gemensam ekonomi om man satsar på att leva ihop långsiktigt... Jag kanske är gammaldags..

• Anonym (Mimmi)
    Björkenli skrev 2024-08-17 21:37:10 följande:

Hm himla svårt!

Äktenskap fyller en funktion i såna här lägen. Om en man friar vet man att det betyder att han avser att leva livet ihop och att han vill dela på sina tillgångar. 

Alla såna här arrangemang som du beskriver att ni har känns inte riktigt rätt för mig, eftersom det ändå för mig signalerade att det inte finns en långsiktig tanke..

Att pengarna inte ska gå till dina barn tex? Om ni ska leva resten av era liv ihop, kommer han då inte älska dem nästan som om det vore hans egna? Att han direkt tänker att han inte vill att dina barn ska få del av hans ekonomiska framgång, trots att han inte har egna barn z känns inte riktigt bra för mig...

Jag har väl inget förslag... Jag tycker nog vara att vid stor skillnad såhär så blir det så konstigt att inte ha gemensam ekonomi om man satsar på att leva ihop långsiktigt... Jag kanske är gammaldags..

Varför, menar du, att han ska skänka en massa pengar till hennes ungar om ts skulle gå bort?
    Ge mig en anledning.

Och varför tror du att han skulle "älska dem nästan som o det vore hans egna"? Det är en annan mans avkomma för i jisse namn!
Svar på tråden Hur gör man?