• Anonym (Ekonomi…)

Hur gör man?

Är nybliven sambo. 

Sambon har köpt huset. Så ja, jag är tekniskt sett inneboende här. Han får ut dubbelt så mkt som mig i månaden. Han kommer betala alla husgrejer, lån mm. Jag mest mat o sånt. Sen kommer vi båda ha lika mkt ?fickpengar? kvar.

Men. Han får utdelning från sitt företag varje år (senast var det kanske 2 årslöner för mig) De pengarna kan vi inte dela på säger han för om jag skulle dö så ärver ju mina barn de pengarna. Köper det. Men i praktiken tjänar han ju egentligen då ca 4 ggr mer än mig per år. Är det rimligt att jag betalar lika mkt i vardagen eller vad tycker ni?
    Nyfiken på hur alla andra skulle gjort.. 

• Svar på tråden Hur gör man?
  • Anonym (J)
    Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 17:03:56 följande:

Hur hade ni här gjort? Hur hade ni tänkt med allt?

Är det inte rimligt att han som köpt huset och står för största delen av kostnaden med allt som rör huset också får vinsten om vi skulle separera? Jag har ju inte betalat en krona för det. 

Beror på. Han verksr ju ha valt att köpa det till Er. Men det är ju inte till er, det är till Honom. 

Fickpengen reagerade jag på? Du får väl ha hand om din egen inkomst själv?

Har ni gemensam ekonomi så är väl huset lika mkt ditt med. Dra åt dig öronen, 

• Anonym (J)

Men jag vill bara förtydliga att nej självklart vill man inte ta ett hus. Men du säger ju att han köpt det till Er. Gemensamt. 

Delad ekonomi? Isåfall är ju hälften ditt med?

• Anonym (F)

Du betalar ?mat och sånt? och bor gratis. Kan du inte spara pengar? För att på sikt köpa in dig?

• Anonym (H)

Det som är mest rättvist är ju att betala procentuellt utifrån inkomster och räkna in alla gemensamma kostnader. Inte dela upp vem som betalar för vad utan betala allt från en gemensam pott man bidrar till utifrån förmåga. Då uppstår inga konstigheter kring att den som betalat för hus och kapitalvaror får behålla det och den som betalat mat står utan något alls sen.

Om ni ska skriva samboavtal så ska det tas hänsyn till. Då ska du bidra med en summa som motsvarar en fastställd hyra, du ska inte betala för amortering och du ska heller inte stå för underhåll/renovering löpande utan sånt ska vara inräknat i den överenskomna hyran. Du ska såklart bidra till kostnader men det ska inte baseras på faktiska kostnader helt och hållet då han ju äger en fastighet och kan dra nytta av värdeökning, ränteavdrag m.m. fördelar du som "inneboende" inte får ta del av. 

Om utdelningen ska räknas med i hans inkomster är däremot någon ni får försöka komma överens om, oavsett så tjänar ju du på ett procentuellt upplägg. Jag hade inte bråkat om utdelning/bonus utan velat dela procentuellt utifrån era vanliga inkomster. Detta eftersom utdelning/bonus inte är en garanterad inkomst. 

Vi delar just gemensamma kostnader procentuellt, jag betalar mer än sambon (ca 60/40) baserat på min högre inkomst. Men allt vi köper för pengarna är vårt gemensamma oavsett vem som bidragit mest. Nu äger vi också vårt boende ihop, oavsett vem som betalat mest, så där skiljer ju vår situation sig från er. 

Men skriv inte på något alls innan ni verkligen pratat genom allt och är överens. Ta hjälp av en jurist som kan se till att ingen av er utnyttjas av den andre.

• Anonym (VA)
    Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 16:01:30 följande:

Han har köpt huset till oss gemensamt. 

Nej det är det här jag har börjat fundera lite på. Jag har ju exakt noll rätt till det här huset om vi skulle separera.
    Tycker det här är svårt.. 
    Jag tror inte att han vill mig något annat än gott, verkligen inte. Men när han får sin utdelning kan han köpa exakt vad han vill medan jag har min lilla fickpeng.. samtidigt som jag vet att jag borde vara endast tacksam för att jag har möjlighet att få bo såhär fint. 

Fasr förlåt men hur girig är du?

Du har inte bidragit med en krona till att köpa ett hus. Sen ska du ha del av hans utdelning också?

Du har inte alls funderat på att faktiskt studer och ta ett bättre betalt jobb...
  • Anonym (Ekonomi…)

Både han och jag får en så kallad fickpeng när allt är betalt (lån, drift, bensin, mat, sparande mm mm) och den är lika stor för oss båda. 
    Sen har ju han en buffert som inte jag har. Och jag vet inte hur det kommer bli när hans aktieutdelning från företaget kommer, kommer han spendera som fan då eller går den in på ett sparkonto. Oavsett vilket så är det inget som jag kommer få förutom att jag får ta del av det som köps till oss och till huset. Känner mig lite livegen eller hur ska jag uttrycka det? 

Det är rättvist men ändå inte? Jag får se vad som står i samboavtalet när det visas upp.. 

• Anonym (Ekonomi…)

Jo jag känner mig faktiskt lite girig, det är en del av problematiken. Vill inte känna mig livegen heller. 

Det är ju därför jag önskar konkreta förslag. Hur skulle NI gjort? 

• Aniiee
    Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 16:30:47 följande:

Han har börjat skriva ett samboavtal men vi har inte skrivit på något än.

Mina barn bor hos oss varannan vecka. Han har inga barn. 

Om jag var du skulle jag läsa det samboavtalet både tre och fyra gånger, OCH låta tre jurister titta på det oberoende av varandra och komma med åsikter, innan jag skrev på den.....
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Ekonomi…)

(Sen har jag visserligen ett ganska välbetalt jobb men det är ju svårt att nå upp till hans nivå när han tjänar väldigt bra  

• Anonym (F)
    Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 17:20:37 följande:

Jo jag känner mig faktiskt lite girig, det är en del av problematiken. Vill inte känna mig livegen heller. 

Det är ju därför jag önskar konkreta förslag. Hur skulle NI gjort? 

Egen tillräckligt hög inkomst gör att man inte känner sig livegen. Har man sjukdomar och begränsningar kan det sätta käppar i hjulen förstås, då blir det svårare.
    Kan du göra något i bolaget som faktiskt gör nytta och inte bara vilja ha del av utdelningen?
Svar på tråden Hur gör man?