• Anonym (Ekonomi…)

Hur gör man?

Är nybliven sambo. 

Sambon har köpt huset. Så ja, jag är tekniskt sett inneboende här. Han får ut dubbelt så mkt som mig i månaden. Han kommer betala alla husgrejer, lån mm. Jag mest mat o sånt. Sen kommer vi båda ha lika mkt ?fickpengar? kvar.

Men. Han får utdelning från sitt företag varje år (senast var det kanske 2 årslöner för mig) De pengarna kan vi inte dela på säger han för om jag skulle dö så ärver ju mina barn de pengarna. Köper det. Men i praktiken tjänar han ju egentligen då ca 4 ggr mer än mig per år. Är det rimligt att jag betalar lika mkt i vardagen eller vad tycker ni?
    Nyfiken på hur alla andra skulle gjort.. 

• Svar på tråden Hur gör man?
  • Björkenli
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-08-17 21:43:42 följande:
    Varför, menar du, att han ska skänka en massa pengar till hennes ungar om ts skulle gå bort?
    Ge mig en anledning.

Och varför tror du att han skulle "älska dem nästan som o det vore hans egna"? Det är en annan mans avkomma för i jisse namn!
    Det är relativt vanligt att många ser sin partners barn som sina efter många år ihop.
    Att han redan nu verkar ha bestämt sig för att han inte kommer känna så tycker jag känns som en konstig inställning, samtidigt som man köper hus med avsikten att leva ihop.
  • Cathariiina
    Björkenli skrev 2024-08-17 21:37:10 följande:

Hm himla svårt!

Äktenskap fyller en funktion i såna här lägen. Om en man friar vet man att det betyder att han avser att leva livet ihop och att han vill dela på sina tillgångar. 

Alla såna här arrangemang som du beskriver att ni har känns inte riktigt rätt för mig, eftersom det ändå för mig signalerade att det inte finns en långsiktig tanke..

Att pengarna inte ska gå till dina barn tex? Om ni ska leva resten av era liv ihop, kommer han då inte älska dem nästan som om det vore hans egna? Att han direkt tänker att han inte vill att dina barn ska få del av hans ekonomiska framgång, trots att han inte har egna barn z känns inte riktigt bra för mig...

Jag har väl inget förslag... Jag tycker nog vara att vid stor skillnad såhär så blir det så konstigt att inte ha gemensam ekonomi om man satsar på att leva ihop långsiktigt... Jag kanske är gammaldags..

Mannen kanske förväntar sig att de två ska skaffa ett gemensamt barn, och då vill han väl att det ska ärva allt från hans sida. Det är inget konstigt. Sedan kan det även vara så att han har syskonbarn, som han vill ska ha hans pengar om han förblir barnlös. Det är inget konstigt heller, om man vill att de pengar man har slitit ihop ska gå tillbaka till ursprungsfamiljen, ifall man blir barnlös.Det är det naturliga, att blodslinjen följs. 

Så har ju även lagstiftaren sett på det: utan testamente och äktenskap ärver barnen allting, finns det inga barn så ärver föräldrar, är de avlidna så ärver syskon och därefter syskonbarn. Sambos och styvbarn har ingen arvsrätt, och det skulle vara väldigt märkligt om de skulle ha det. Sedan finns det förstås inget som hindrar att en person i sitt testamente ger ett mindre legat till en sambo eller ett styvbarn, men låter lejonparten av förmögenheten gå tillbaka till blodsfamiljen. 
  • Jemp
    Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 17:17:37 följande:

Både han och jag får en så kallad fickpeng när allt är betalt (lån, drift, bensin, mat, sparande mm mm) och den är lika stor för oss båda. 
    Sen har ju han en buffert som inte jag har. Och jag vet inte hur det kommer bli när hans aktieutdelning från företaget kommer, kommer han spendera som fan då eller går den in på ett sparkonto. Oavsett vilket så är det inget som jag kommer få förutom att jag får ta del av det som köps till oss och till huset. Känner mig lite livegen eller hur ska jag uttrycka det? 

Det är rättvist men ändå inte? Jag får se vad som står i samboavtalet när det visas upp.. 

Men då har ni ju gemensam ekonomi (Bortsett från utdelningen)?
  • Anonym (Lic)
    Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 17:17:37 följande:

Både han och jag får en så kallad fickpeng när allt är betalt (lån, drift, bensin, mat, sparande mm mm) och den är lika stor för oss båda. 
    Sen har ju han en buffert som inte jag har. Och jag vet inte hur det kommer bli när hans aktieutdelning från företaget kommer, kommer han spendera som fan då eller går den in på ett sparkonto. Oavsett vilket så är det inget som jag kommer få förutom att jag får ta del av det som köps till oss och till huset. Känner mig lite livegen eller hur ska jag uttrycka det? 

Det är rättvist men ändå inte? Jag får se vad som står i samboavtalet när det visas upp.. 

Han har köpt ett hus som även dina barn får plats i varannan vecka, men du vill ändå åt hans pengar?

Om du bor billigare än i eget boende så hade jag gladeligen skrivit bort alla mina rättigheter till ett hus jag inte betalar för.
    Sedan hade jag skaffat mig ett eget sparande med mina egna pengar och för säkerhets skull satt mig i ett antal bostadsköer.

Om man ser det krasst så utnyttjar du och dina barn en större yta av huset än vad han gör och ändå betalar han alltihop för det. 
  • Kvittning
    Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 15:39:47 följande:
    Hur gör man?

Är nybliven sambo. 

Sambon har köpt huset. Så ja, jag är tekniskt sett inneboende här. Han får ut dubbelt så mkt som mig i månaden. Han kommer betala alla husgrejer, lån mm. Jag mest mat o sånt. Sen kommer vi båda ha lika mkt ?fickpengar? kvar.

Men. Han får utdelning från sitt företag varje år (senast var det kanske 2 årslöner för mig) De pengarna kan vi inte dela på säger han för om jag skulle dö så ärver ju mina barn de pengarna. Köper det. Men i praktiken tjänar han ju egentligen då ca 4 ggr mer än mig per år. Är det rimligt att jag betalar lika mkt i vardagen eller vad tycker ni?

Men om han har mycket högre lön och ni har lika mycket kvar efter allt är betalat så betalar ni väl inte lika mycket i vardagen?

Men varför är inte du med och äger huset om det är köpt till er? Motsätter mig starkt uppdelningen med att du betalar förbrukning och han investering, det är ju den klassiska kvinnofällan. Om det beror på att du saknade pengar till insatsen så borde ni istället skriva papper på att han får tillbaka den vid försäljning och att du äger huset 50%.

Om huset är hans så bör han betala det (och du någon form av hyra) och att han också delar på alla förbrukningskostnader.
  • Goneril
    Kvittning skrev 2024-08-18 14:59:04 följande:
    Men om han har mycket högre lön och ni har lika mycket kvar efter allt är betalat så betalar ni väl inte lika mycket i vardagen?

Men varför är inte du med och äger huset om det är köpt till er? Motsätter mig starkt uppdelningen med att du betalar förbrukning och han investering, det är ju den klassiska kvinnofällan. Om det beror på att du saknade pengar till insatsen så borde ni istället skriva papper på att han får tillbaka den vid försäljning och att du äger huset 50%.

Om huset är hans så bör han betala det (och du någon form av hyra) och att han också delar på alla förbrukningskostnader.
    Håller med här. TS är på väg in eller befinner sig redan i den så kallade kvinnofällan, så som redan påpekats i tråden. Varför kan inte TS behålla sitt boende och hyra ut? Hela situationen känns olustig. Egentligen skulle de båda skaffat ett nytt gemensamt boende, vill inte TS sätta sin prägel på inredningen? Hur kan man som vuxen vilja känna sig som en inackorderad student? Sen uttryckte sig mannen väldigt krasst om TS frånfälle, okänsligt tycker jag. Jag hade backat ut.
  • Batikhäxa
    Goneril skrev 2024-08-18 15:10:08 följande:
    Håller med här. TS är på väg in eller befinner sig redan i den så kallade kvinnofällan, så som redan påpekats i tråden. Varför kan inte TS behålla sitt boende och hyra ut? Hela situationen känns olustig. Egentligen skulle de båda skaffat ett nytt gemensamt boende, vill inte TS sätta sin prägel på inredningen? Hur kan man som vuxen vilja känna sig som en inackorderad student? Sen uttryckte sig mannen väldigt krasst om TS frånfälle, okänsligt tycker jag. Jag hade backat ut.
    Fast samtidigt, utifrån vad TS skriver betalar sambon "alla husgrejer" vilket innebär att TS står för mat och förbrukningsvaror till sig själv, sambon och barnen. Troligtvis en lägre kostnad än vad ett hus kostar varje månad, om man ser till vad det kan tänkas kosta för de vuxna. Rent krasst är det TS sak att försörja sina barn och inte något sambon ska betala för. Resonerar här utifrån en rimlig uppdelning av kostnader, sedan kan ju folk välja att göra annorlunda. Sambon betalar ju dessutom allt kring huset utifrån TS (förvisso lite vaga) beskrivning, men det är så jag tolkar det. På så vis får ju ts ta del av sambons högre inkomst. 

Vi vet heller inte hur samboavtalet ser ut. Det kan ju vara så att huset undantas, men inte bohag köpt för gemensamt bruk. Det är heller inte påskrivet ännu. TS har väl ett eget ansvar att spara ihop en buffert. Givet att hon inte betalar något för boendet är det inte otänkbart att sådant ett utrymme finns. Oavsett bör ju ens liv inte inrättas efter em partners höga inkomst och eventuellt goda vilja.
  • Anonym (Syster)

Det känns helt ärligt som att du vill ha tips på hur du kan gå vinnande ur detta med så mycket som möjligt i fickan utan att ha gjort något. 

Han har köpt huset, och du bor där. Toppen. Han betalar av lånen alltså har han full rätt till vinsten när/ om det säljs. Vill du ha en bit av kakan, köp in dig. 
    Du säger att ni delar lika, ändå har ni inte gemensam ekonomi och du har barn. Alltså betalar han ännu en gång mer. 
    Varför då? För att han har gjort smartare yrkesval, tjänar mer pengar och tycker synd om dig. Ännu en gång känns det som att du lever gott i det.

Nu vill du ha en utdelning i hans verksamhet. Är ni inte gifta och har delad ekonomi så har du ingenting att göra med de pengarna. De är hans. 

Ta dig i kragen och börja göra egna ekonomiska investeringar. Se om din egna ekonomi och sluta förlita dig på hans pengar. 

Det är sånt här man läser om gång på gång. Kvinnor som förlitar sig på sina män, och står där sen, fattiga och förvånade när mannen tröttnat och lämnat. Ingenting kvar, inte ens ett boende. 
    Du måste se efter din egen skit! 

- egenföretagare som ser efter sin egen skit. 

• Anonym (Röllök)
    Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 15:39:47 följande:
    Hur gör man?

Är nybliven sambo. 

Låter som inledningen till en typisk kvinnofälla. Du betalar saker som inte genererar ett värde och sitter där sen när förhållandet tar slut. Gissningsvis så blir upplägget att du ska ta hand om mer av markservicen vilket inte blir kännbart förrän era barn kommer.
  • Batikhäxa
    Anonym (Röllök) skrev 2024-08-18 22:17:19 följande:
    Låter som inledningen till en typisk kvinnofälla. Du betalar saker som inte genererar ett värde och sitter där sen när förhållandet tar slut. Gissningsvis så blir upplägget att du ska ta hand om mer av markservicen vilket inte blir kännbart förrän era barn kommer.
    Samtidigt verkar sambon betala allt relaterat till boendet, vilket inte lär vara gratis och säkerligen dyrare än matkostnad och övrigt. TS levnadskostnader bör ha minskat av ihopflytten eftersom boendekostnaderna täcks av sambon. Det bör ge en möjlighet att spara. Man har faktiskt ett eget ansvar att se om sitt hus. Dessutom är det väl ett värde att TS och barnen får bo i huset? Utan att betala hyra eller köpeskilling. 

Får de gemensamma barn får man väl se över fördelning av kostnader och ekonomin i sin helhet.
Svar på tråden Hur gör man?