• Anonym (Ekonomi…)

Hur gör man?

Är nybliven sambo. 

Sambon har köpt huset. Så ja, jag är tekniskt sett inneboende här. Han får ut dubbelt så mkt som mig i månaden. Han kommer betala alla husgrejer, lån mm. Jag mest mat o sånt. Sen kommer vi båda ha lika mkt ?fickpengar? kvar.

Men. Han får utdelning från sitt företag varje år (senast var det kanske 2 årslöner för mig) De pengarna kan vi inte dela på säger han för om jag skulle dö så ärver ju mina barn de pengarna. Köper det. Men i praktiken tjänar han ju egentligen då ca 4 ggr mer än mig per år. Är det rimligt att jag betalar lika mkt i vardagen eller vad tycker ni?
    Nyfiken på hur alla andra skulle gjort.. 

• Svar på tråden Hur gör man?
  • Anonym (....)
    Anonym (Röllök) skrev 2024-08-19 19:07:45 följande:
    Varför är du arg?
    Han lägger pengar på något som har ett värde, hon går tomhänt från en separation. De får lika mycket pengar (förutom bonusen) Det är en klassisk kvinnofälla då kvinnan bidrar till saker som inte genererar ett värde. Fällan slår igen vid en separation. Ag har själv gjort en hel del fastighetsaffärer under min livstid, har alltid genererat en vinst (även om den inte är garanterad) får han en inneboende som kan bidra med kostnader såsom mat så har han det ekonomiskt förspänt.

De borde ha ett rättvist ägande av bostaden (antingen genom att flytta eller köpa in sig) för att skapa ett jämlikt förhållande, vilket är förutsättningar för ett långvarigt förhållande med teamkänsla. Och ja, liknande ekonomiska förutsättningar. Vad är annars vitsen att bo ihop om det ska vara ett skevt ekonomiskt maktförhållande? De skulle ju kunna vara särbos också om de vill, han håller henne från att investera i ett boende med nuvarande upplägg.

Jag vet inte hur mer tydlig jag ska vara för att kunna delge mig min åsikt. Oavsett om hon har barn eller inte från tidigare förhållanden.
    Hon vinner på detta jämfört med om hon skulle bo ensam, och med sina barn varannan vecka. Skulle hon göra det, så måste hon ju ändå betala hyra (räkna med MINST 6-7 000 kr/mån  för en hyresrätt), mat för sig själv alltid, och mat för barnen varannan vecka. Mannen äter säkerligen inte för 6-7 000. 

Sedan vet jag inte om det har framkommit, om hon ska betala hälften av typ electricitet, värme, vatten, sophämtning, hemförsäkring och sådana löpande boendekostnader? Behöver hon inte ens betala något till det, så gör hon ju en enorm vinst på detta upplägget. Även i en hyreslägenhet hade hon varit tvungen att betala el och hemförsäkring.
  • Anonym (....)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-08-19 18:54:07 följande:
    Själv hade jag hellre låtit någon välgörenhetsinrättning, t ex Djurens Rätt, ärva mig än några styvungar. Nu har jag som tur är inga längre men jag har haft. Skona mig från sånt!
    Ja men så känner jag också. I första hand egna barn, i andra hand syskonbarn, i tredje hand någon välgörenhetsinträttning, en organisation eller det politiska parti som man vill ska växa. ALDRIG styvungarna.
  • Anonym (F)

Båda har lika mycket kvar efter allt är betalt och han går in med dubbelt så mycket som henne i ekvationen, hur kan det vara orättvist mot TS?
    Vill hon äga delar av huset, detta eller annat är det bara att börja betala eller skriva skuldebrev. Nu verkar inte han intresserad av detta och villl ha samboavtal så den dörren är svåröppnad.
    Sen kom minst en bil in i mixen, vem står för kapitalkostnaderna för den?
    TS skräver att hon har ett välbetalt jobb men får ändå bara en, enligt henne, liten fickpeng kvar. Jag får faktiskt inte ihop det. Äter de hummer och rysk kaviar varje måltid?
    Att TS är en förtryckt hushållerska utan makt finns bara i fantasier.

• Anonym (Röllök)
    Anonym (....) skrev 2024-08-20 03:56:56 följande:
    Hon vinner på detta jämfört med om hon skulle bo ensam, och med sina barn varannan vecka. Skulle hon göra det, så måste hon ju ändå betala hyra (räkna med MINST 6-7 000 kr/mån  för en hyresrätt), mat för sig själv alltid, och mat för barnen varannan vecka. Mannen äter säkerligen inte för 6-7 000. 

Sedan vet jag inte om det har framkommit, om hon ska betala hälften av typ electricitet, värme, vatten, sophämtning, hemförsäkring och sådana löpande boendekostnader? Behöver hon inte ens betala något till det, så gör hon ju en enorm vinst på detta upplägget. Även i en hyreslägenhet hade hon varit tvungen att betala el och hemförsäkring.
    Du jämför med en ensamstående med hyresrätt. Jag jämför med ett förhållande med jämställt boende. Förhållandet med honom förhindrar henne att kunna skapa det, kanske med någon annan. Nej, nuvarande upplägg är en fälla. Fällor fungerar på det sättet, något som lockar och smakar sött.
  • Anonym (Röllök)
    Anonym (....) skrev 2024-08-20 03:50:59 följande:
    Sådana känslor för styvbarnen går dock inte att tvinga fram eller skriva papper om. De måste komma av sig själva. I så fall är det bättre att detta lämnas öppet, och att mannen skyddar sina tillgångar så länge, och eventuellt ändrar testamentet och tuggar samboavtalet (eller helt enkelt gifter sig med TS, det får ju samma effekt) senare när och om han FAKTISKT känner att styvbarnen är som hans egna. 

Annars är det ett faktum, att de flesta ombildade familjer spricker. Och inte efter särskilt många år heller. Det är en enorm påfrestning att leva ihop med någon annans barn. Jag har bara nosat på det (typ varannan helg och någon semestervecka), och jag kan säga att jag aldrig vill vara med om det igen. OK, TS' ungar kanske är lättare att tycka om, det vet vi ju inget om. Men det är sannerligen inget som kommer med automatik, att älskar man en partner så älskar man hans barn också. De kan ju också känna att man är en konkurrent om deras fars/mors kärlek. Det är ett ormbo.
    För att bli en familj så behöver man vara ett team, skapa ett jämlikt förhållande och acceptera den andres barn fullt ut. Det är min åsikt att det lägger en grund för ett långvarigt förhållande. Jag anser att ts inte borde flytta in till mannen om han inte har den inställningen.

Varför har man tvåsamhet egentligen? Det blir skevt om den ekonomiska maktfördelningen ser olika ut, om en part får befinna sig där på nåder och riskerar att hamna på bar backe. Gifter sig någon t ex med någon från ett fattigt land så anser jag att det också ingår i konceptet att pengar skickas till dennes familj.
  • Anonym (....)
    Anonym (Röllök) skrev 2024-08-20 14:29:49 följande:
    För att bli en familj så behöver man vara ett team, skapa ett jämlikt förhållande och acceptera den andres barn fullt ut. Det är min åsikt att det lägger en grund för ett långvarigt förhållande. Jag anser att ts inte borde flytta in till mannen om han inte har den inställningen.

Varför har man tvåsamhet egentligen? Det blir skevt om den ekonomiska maktfördelningen ser olika ut, om en part får befinna sig där på nåder och riskerar att hamna på bar backe. Gifter sig någon t ex med någon från ett fattigt land så anser jag att det också ingår i konceptet att pengar skickas till dennes familj.
    Ja, jag ser att du har som princip att kvinnor ska utnyttja män så mycket som möjligt. Till och med utländska kvinnor, där man kan vara SÄKER på att Nam-Nam, 22 år, har tagit Bengt-Ove, 58 år och 130 pannor, enbart för kosingen...
  • Anonym (Röllök)
    Anonym (....) skrev 2024-08-20 14:38:44 följande:
    Ja, jag ser att du har som princip att kvinnor ska utnyttja män så mycket som möjligt. Till och med utländska kvinnor, där man kan vara SÄKER på att Nam-Nam, 22 år, har tagit Bengt-Ove, 58 år och 130 pannor, enbart för kosingen...
    Nej. Du har fått det om bakfoten. Det är inte ett könskrig. Det spelar ingen roll om det är en man eller kvinna som har det bättre/ sämre ställt.

Du verkar inte ha så mycket erfarenhet av förhållanden.
  • Anonym (....)
    Anonym (Röllök) skrev 2024-08-20 14:49:23 följande:
    Nej. Du har fått det om bakfoten. Det är inte ett könskrig. Det spelar ingen roll om det är en man eller kvinna som har det bättre/ sämre ställt.

Du verkar inte ha så mycket erfarenhet av förhållanden.
    OK, så det går lika bra att Umba-Bumba, 22, gifter sig med Carina, 58 år och 130 pannor, för kosingen?

Jag har ett långt äktenskap bakom mig och två vuxna barn.
  • Core

Jag tycker att han låter generös som det är?

Det är något nytt det här att folk tycker att helt plötsligt när man är i en relation ska alla medel delas lika. Åtminstone när det är mannen som tjänar mer, det är sällan en fråga åt andra hållet.

Fö har jag alltid tjänat mer, men från dag ett har vi haft hundra procent gemensam ekonomi, men att ha det som krav är ju bara skevt.

Det här är saker man känner in och pratar om innan det är dags att bli sambo tänker jag, så att det faller ut bra för alla inblandade. Men nej, nu läser man om folk som står på tröskeln till att flytta ihop eller redan bor ihop som ifrågasätter sånt här, då har man en relation på skakig grund skulle jag säga.

Är din partner mån om ditt och mitt från början, så lär det fortsätta vara så, ta med det i beslutet att ta relationen till nästa steg

• Anonym (....)
    Core skrev 2024-08-20 14:56:32 följande:

Är din partner mån om ditt och mitt från början, så lär det fortsätta vara så, ta med det i beslutet att ta relationen till nästa steg

Jag hör till dem som tycker att det är självklart att man ska gifta sig när man flyttar ihop, och ha alla pengar tillsammans. MEN - det gäller ju bara om det inte finns särkullsbarn. Finns det det, så har man (den som har barnen) gått in igenom en port och stängt dörren efter sig, och efter det kan man inte längre förvänta sig samma saker av ett förhållande, i alla fall inte när det gäller den ekonomiska biten. Utan då får man ställa in sig på, att försörja sig och sina barn själv. ÄVEN om man skulle råka träffa en välbärgad herre. Tycker jag.
  • Anonym (Röllök)
    Anonym (....) skrev 2024-08-20 14:53:06 följande:
    OK, så det går lika bra att Umba-Bumba, 22, gifter sig med Carina, 58 år och 130 pannor, för kosingen?

Jag har ett långt äktenskap bakom mig och två vuxna barn.
    Jag blir inte förvånad över att ditt äktenskap inte höll
  • Core
    Anonym (....) skrev 2024-08-20 15:10:22 följande:
    Jag hör till dem som tycker att det är självklart att man ska gifta sig när man flyttar ihop, och ha alla pengar tillsammans. MEN - det gäller ju bara om det inte finns särkullsbarn. Finns det det, så har man (den som har barnen) gått in igenom en port och stängt dörren efter sig, och efter det kan man inte längre förvänta sig samma saker av ett förhållande, i alla fall inte när det gäller den ekonomiska biten. Utan då får man ställa in sig på, att försörja sig och sina barn själv. ÄVEN om man skulle råka träffa en välbärgad herre. Tycker jag.

Ja för min del finns inga skrivna ramar och alla får ha vilka åsikter man vill. 

Det hade däremot varit ett skevt beteende om du träffar någon seriöst en längre tid, låter relationen utvecklas till något mer, och sen droppa bomben om hur du ser på saken när ni ska flytta ihop. Sån terräng sonderar man väl tidigare, kanske inte genom villkor utan genom att lära känna sin partner och dennes syn på samliv och relationer, och på så sätt ser du om ni är kompatibla i längden eller ej

• Anonym (Ee)

Som andra redan har skrivit så är halva huset ditt eftersom han köpte det till er. Det är sambolagen som reglerar det.

Jag har alltid haft 100% gemensam ekonomi när jag har varit sambo. Dvs lägger pengarna i en hög, betalar räkningar och delar på det som är kvar. 

• Anonym (....)
    Core skrev 2024-08-20 16:37:22 följande:

Ja för min del finns inga skrivna ramar och alla får ha vilka åsikter man vill. 

Det hade däremot varit ett skevt beteende om du träffar någon seriöst en längre tid, låter relationen utvecklas till något mer, och sen droppa bomben om hur du ser på saken när ni ska flytta ihop. Sån terräng sonderar man väl tidigare, kanske inte genom villkor utan genom att lära känna sin partner och dennes syn på samliv och relationer, och på så sätt ser du om ni är kompatibla i längden eller ej

Ja självklart måste man prata om sådant i god tid. 
Svar på tråden Hur gör man?