Anonym (Röllök) skrev 2024-08-19 19:07:45 följande:
Varför är du arg?
Han lägger pengar på något som har ett värde, hon går tomhänt från en separation. De får lika mycket pengar (förutom bonusen) Det är en klassisk kvinnofälla då kvinnan bidrar till saker som inte genererar ett värde. Fällan slår igen vid en separation. Ag har själv gjort en hel del fastighetsaffärer under min livstid, har alltid genererat en vinst (även om den inte är garanterad) får han en inneboende som kan bidra med kostnader såsom mat så har han det ekonomiskt förspänt.
De borde ha ett rättvist ägande av bostaden (antingen genom att flytta eller köpa in sig) för att skapa ett jämlikt förhållande, vilket är förutsättningar för ett långvarigt förhållande med teamkänsla. Och ja, liknande ekonomiska förutsättningar. Vad är annars vitsen att bo ihop om det ska vara ett skevt ekonomiskt maktförhållande? De skulle ju kunna vara särbos också om de vill, han håller henne från att investera i ett boende med nuvarande upplägg.
Jag vet inte hur mer tydlig jag ska vara för att kunna delge mig min åsikt. Oavsett om hon har barn eller inte från tidigare förhållanden.
Hon vinner på detta jämfört med om hon skulle bo ensam, och med sina barn varannan vecka. Skulle hon göra det, så måste hon ju ändå betala hyra (räkna med MINST 6-7 000 kr/mån för en hyresrätt), mat för sig själv alltid, och mat för barnen varannan vecka. Mannen äter säkerligen inte för 6-7 000.
Sedan vet jag inte om det har framkommit, om hon ska betala hälften av typ electricitet, värme, vatten, sophämtning, hemförsäkring och sådana löpande boendekostnader? Behöver hon inte ens betala något till det, så gör hon ju en enorm vinst på detta upplägget. Även i en hyreslägenhet hade hon varit tvungen att betala el och hemförsäkring.